Jeles marketing szakdolgozat egy hónap alatt
Egy hónappal a szakdolgozat leadási határideje előtt töröltem a félig kész szakdolgozatomat, és újrakezdtem közel a nulláról. De miért?
Az eredmény magáért beszél:
De előbb jöjjön egy kis háttértörténet.
Sosem voltam az a típusú diák, aki mindig mindent az utolsó pillanatra hagy. A szakdolgozattal sem volt ez másképp.
A Szent István Egyetemen (SZIE) már az 5. félévben el kell kezdeni a szakdolgozat írását. A kereskedelem és marketing szak esetében
- az 5. félévben van a szakdolgozat I.,
- míg a 6. félévben a szakdolgozat II. tantárgy,
- a 7. félév elején pedig gond nélkül le lehet adni a kész anyagot.
Legalábbis elméletben. Ezt a rendszert valószínűleg pont az enyémhez hasonló esetek elkerülésének érdekében találták ki.
Szorgalmas egyetemista módjára el is kezdtem a munkát az 5. félévben. Összegyűjtöttem a szakirodalmat, megírtam a bevezetést, felvetettem a hipotéziseket és feldolgoztam a forrásokat. Sőt, a 6. félévben elvégeztem két fókuszcsoportot is. Szorgosan adtam le az anyagokat a konzultációk alkalmával, aztán pedig megálltam, és rájöttem, hogy semmi értelme az egésznek. Egyszerűen nem tetszik, amerre halad a dolog.
Ekkor töröltem az egész szakdolgozatom.
Pedig kb. 40%-ig kész volt. Még egy kutatást kellett volna készítenem, és kész is lettem volna. De nem lettem volna elégedett.
Tehát 1 hónappal a leadási határidő előtt kitöröltem szinte majdnem mindent, amiért addig dolgoztam. Biztos voltam benne, hogy jobb anyagot tudok leadni, ha újra kezdem a nulláról (és hamarabb is megleszek vele), minthogy ezt a valamit befejezzem.
Miért voltam biztos benne, hogy sikerülni fog?
- Nem dolgoztam, nem vállaltam semmilyen munkát,
- nem kellett már órákra és vizsgákra sem járnom,
- tehát 100%-ig a szakdolgozatra tudtam koncentrálni.
Fontos volt eldöntenem, és tartanom magam ahhoz, hogy tényleg semmi mással ne foglalkozzak ebben az egy hónapban. Az egyetlen utam a könyvtárba vezetett. Nem mellesleg bátran merem ajánlani a Corvinus könyvtárát. Érdemes eltölteni ott akár több napot is, hiszen rengeteg könyvük van. Szinte mindent meg tudsz találni, amire szükséged lehet.
A következőkben bemutatom, hogy hogyan is terveztem meg a rendelkezésemre álló 1 hónapot.
Nézzük, hogyan írjunk szakdolgozatot egy hónap alatt!
Marketing szakdolgozat megírása egy hónap alatt
Sok fejfájás és álmatlan éjszaka vezetett a sikerhez, de eközben sokmindent megtanultam. Összegyűjtöttem azokat a lépéseket, amelyeken keresztül sikerült megírni a szakdolgozatot egy hónap alatt. Ezek a tippek neked is segíthetnek, hogy ne fuss ki az időből. Mutatom.
1. hét: a marketing szakdolgozat megtervezése
1. Olvasd el az egyetemi szakdolgozat követelményeket! (Fél óra)
A követelményeket leíró fájlt keresd a főiskola / egyetem honlapján vagy kérd el a tanulmányi osztálytól (TO). Ebben a dokumentumban mindent meg fogsz találni arról, hogy hogyan kell kinéznie a szakdolgozat felépítésének. Ebből ismerheted meg azt is, hogy hogyan kell hivatkozni, minek kell szerepelnie az irodalom- és tartalomjegyzékben.
2. Hozd létre a marketing szakdolgozat.docx fájlt! (1 perc)
Én személy szerint a Microsoft Word szövegszerkesztőt ajánlom, mint szakdolgozat szerkesztő program. Számos olyan jó funkciója van, amelyek megkönnyítik majd a munkádat. Nem mellesleg a diák verzió teljesen ingyenes. Így keress rá: Microsoft Office 365 diák verzió. Néhány adatot meg kell adnod, majd kapsz egy visszaigazoló emailt, és el is kezdheted használni a szoftvert. De ha igazán pro vagy, akkor próbáld ki a Google Docs-ot is.
3. Állítsd be a formázást! (15 perc)
Állítsd be a követelményekben szereplő formázásokat: betűtípus, betűméret, címsorok, oldalmargó, oldalszámozás, stb. Sokan ezt a lépést a végére hagyják, de szerintem ennek elől a helye. így nem érhet majd meglepetés, és nem kell még a szerkesztéssel is bíbelődnöd.
4. Hozd létre a fedőlapot és adj címet a dolgozatnak! (30 perc)
Állítsd be a fedőlapot a követelményeknek megfelelően: írd rá a becses nevedet, a konzulensed nevét és titulusát. Majd jön az egyik legjobb feladat: nevezd el a művet. Kicsit olyan lesz, mintha nevet adnál a gyermekednek.
Az én szakdolgozatom címe a következő:
A sorozatipar marketing szemléletű elemzése a Netflix példáján keresztül.
Lábjegyzet: a szakdolgozatom címe szerepel a Linkedin profilomnál is. Tavaly év végén felkeresett egy BGE-s (Budapesti Gazdasági Egyetem) hallgató, aki felkért, hogy legyek a külső konzulense, mert nagyon hasonló témában írja a szakdolgozatát. Tök hamar össze tudtam kötni néhány filmes újságíróval, akikkel interjút tartott és fel tudta használni a szakdolgozatához az eredményeket. Én pedig életemben először külső konzulensként szakdolgozatot bíráltam.
5. Hozd létre a tartalomjegyzéket és az irodalomjegyzéket! (15 perc)
Ezzel a lépéssel még várhatsz, de nekem nagyon jól esett frissítgetni, amikor végre már volt is anyag benne. Ahogy írtam egy új alfejezetet máris rányomtam a tartalomjegyzék frissítésére. Az irodalomjegyzék “napra készen tartása” pedig azért is hasznos, hogy lásd mit vittél már fel és mit kell még feldolgoznod.
6. Írd meg a bevezetést! (1 óra)
A szakdolgozat bevezetésének megírása nekem nagyon nehezen ment. Írd le, hogy miért, milyen okok miatt írod a szakdolgozatot. Mi a munkádnak a társadalmi és gazdasági indoka, és hogy mi értelme van az egész kutatásnak. Vidd bele a személyes tapasztalatod és hozzáállásod is.
7. Fogalmazd meg a hipotéziseket! (1 óra)
Kezdd el megfogalmazni a marketing szakdolgozat hipotéziseit! Nem gond, ha még nem tudod az összeset, de mindenképpen legyen meg az a keret, amiben gondolkodni fogsz. Jó, ha minél előbb körvonalazódik, hogy mit vársz el a munkádtól.
8. Rendszerezd az irodalmi forrásokat! (Néhány óra)
Alkoss rendszert a szakirodalmi hivatkozásokból. Jegyezd fel, hogy melyik ötlet melyik alfejezetbe tartozik, hogy tudd mikor kell alaposabban utána járnod a témának. Érdemes külön kezelni a szakirodalmi hivatkozásokat és az internetes forrásokat.
9. Tervezd meg a kutatásaidat! (Néhány óra)
Ez a lépés elengedhetetlen már az első héten. Nagyjából már ki kell találnod, hogy milyen kutatásokat fogsz végezni: mi lesz a téma, kik lesznek a célcsoport, milyen ismérveik vannak, stb. Ez alapján dolgozod majd fel a szakirodalmat is.
2. hét: első fázis
1. Kezdd el feldolgozni az irodalmi forrásokat! (3-4 nap)
Nem igazán van fecsérelni való időd. Már az első héten el kellett volna kezdened dolgozni a szakirodalmi feldolgozáson! Keress benne rendszert, és izzadd ki minden pontját, de nyugi, nem kell teljesen befejezned ezt a részt. A primer kutatás után vissza kell térned majd befejezni.
2. Végezd el a kvalitatív primer kutatást! (1 nap)
Ha kell kvalitatív kutatást is készítened, akkor eljött az ideje. Tipp: szerintem a legtöbb használható anyag a fókuszcsoportokból jön ki. Készíts forgatókönyvet, majd hangfelvételt és rengeteg munkától megkímélheted magad. Mindenképp két eszközzel végezd a hangfelvételt. Ha az egyiken valami hiba lépne fel, a másik ott marad backupként.
3. Elemezd ki a kvalitatív kutatást! (2 nap)
Elemezd ki a kvalitatív kutatást. Ez terjedelemben legyen egy kicsit rövidebb, mint a kvantitatív rész. Nem is kell minden részletre kitérned, csak a legfontosabb, legjobb, leghasznosabb információt tartalmazó részekre. A legpraktikusabb az, ha a kérdőív témakörei szerint dolgozod fel a fókuszcsoportot. Ha két csoport között végzel összehasonlítást, akkor az elemzésben párhuzamosan haladj.
4. Állítsd össze a kvantitatív kutatás kérdéseit! (Néhány óra)
A kvalitatív kutatás rengeteg ötletet adhat a kvantitatív kutatáshoz. Nekem ekkor esett ki egy csomó kérdés, amit később fel tudtam használni.
3. hét: második fázis
1. Végezd el a kvantitatív kutatást! (3 nap)
Az adatok beérkezésére sajnos várnod kell, de nekem 3 nap alatt kétszer annyi kitöltés érkezett, mint a minimum elvárt, így az adattisztítás sem okozott gondot. Jó hír, hogy ilyenkor dolgozhatsz még a szakirodalmi feldolgozáson is. A kérdőívedet pedig nagyon hamar és hatékonyan fel lehet futtatni néhány Facebook csoportban. Igyekezz arra, hogy valóban releváns közönség töltse ki.
2. Elemezd ki a kvantitatív kutatást! (2 nap)
A kvantitatív kutatás kielemzése az egyik legnagyobb és legfontosabb része a szakdolgozatnak. Mindenki erre a részre kíváncsi, hogy mennyire jól tudsz vagy nem tudsz releváns és jól értékelt kutatást végezni. A helyes statisztikai elemzésre ha odafigyelsz, baj nem érhet.
3. Készíts ábrákat és grafikonokat! (Néhány óra)
A kutatások legfontosabb részeihez készíts ábrákat, de helyesen! Helyesen ábrázold a tengelyeket, a diagram címeket és a feliratokat. Egyértelműen derüljön ki az ábráról, hogy mit is ábrázol.
4. hét: utolsó simítások
1. Véglegesítsd a szakirodalmi feldolgozást! (1-2 nap)
A kutatásokban felhasznált módszertanokról is térj ki a szakirodalmi feldolgozásban. Ellenőrizd le, hogy helyesen adtál-e meg minden hivatkozást, hogy még a plagizálás gyanúját is elkerüld. Ez viccesen fog hangzani, de én még olyan részekhez is kerestem anyagot, amelyeket teljesen fejből írtam (kvázi saját gondolatok voltak), hogy tényleg biztosra menjek.
2. Írj következtetéseket és javaslatokat! (Néhány óra)
A kvantitatív primer kutatás után ez a fejezet fog leginkább mindenkit érdekelni, ezért alaposan dolgozd ki. A bírálatban nagy szerepe van annak, hogy meg tudtad-e állapítani milyen eredménye, gazdasági és/vagy társadalmi haszna volt.
3. Ellenőrizz! (1 nap)
Végezz nagyon alapos ellenőrzést az első betűtől az utolsóig! Ezt a lépést persze fejezetenként is megteheted, de fontos látnod az összképet, hogy mi mire épül.
4. Írd meg a befejezést! (1 óra)
Az ellenőrzés alapján mostmár bátran megírhatod a marketing szakdolgozat befejezését. Foglald össze a munkád, hogy mit valósítottál még, és mi található a dolgozatban. Itt adhatsz helyet a köszönetnyilvánításnak is.
5. Ellenőrizz mégegyszer! (1 nap)
Egy kiadós alvás után ellenőrizd át újra az egész munkádat. Alaposan olvass át mindent és javítsd a hibákat. Hidd el, lesz még benne!
6. Irány a nyomda! (2-3 nap)
Kész lett a szakdolgozatod, gratulálok hozzá! Most már irány a nyomda! Vedd figyelembe, hogy ebben az időszakban csúcsidő van, és ha nem szeretnél extra díjat fizetni, akkor akár két-három napot is várnod kell, mire elkészül a műved. Ezt mindenképp kalkuláld bele.
Konklúzió
Tehát mennyi idő alatt lehet megírni egy szakdolgozatot? Ahogy a saját példámból is láttuk akár 1 hónap alatt egyáltalán nem lehetetlen. Tudom, nem én vagyok az egyetlen, akinek ez sikerült. Hallottam sztorikat olyanoktól is, akiknek egy hét alatt is sikerült, de szerintem nagy különbség van aközött, hogy az utolsó pillanatra hagyod, mert nem érdekel az egész, és aközött, hogy az utolsó pillanatban eldöntöd, hogy te bizony ha leadsz valamit, az jó lesz / másért lesz jó. Végső soron úgyis az eredmény, a szakdolgozat bírálat dönt el mindent.