Marketing szótár

Marketing szótár

Marketing kifejezések, rövidítések A-tól Z-ig. Ettől a szakzsargontól megtanulsz úgy beszélni, mint egy marketing szakember. A lista folyamatosan bővül.

Marketing kifejezések A-tól Z-ig

Marketing fogalmak A-tól Z-ig. Összegyűjtjük neked ABC sorrendben a leggyakrabban használt marketinges fogalmakat, szakkifejezéseket. Ez az oldal erről szól és folyamatosan bővül. Hiányzik valami? Nem találtad meg, amit kerestél? Jelezd bátran, és bővítjük a listát!

Miért van erre szükség? Napjainkban rendkívül gyorsan fejlődik a marketing és sorra jönnek az olyan angol szakkifejezések és marketing irányzatok, illetve eszközök, amelyekkel lépést kell tartanunk. Legalábbis, ha a versenytársaink előtt szeretnénk járni.

A

Advertorial

Az advertorial egy sajtóban megjelenő szerkesztői tartalom. Szinonimája a reklámcikk vagy a PR cikk. A megrendelő a sajtónak fizet a médiaajánlatban választható megjelenések közül, a médium pedig jelzi, hogy fizetett, szponzorált tartalmat fogyaszt az olvasó. Az “advertisement” (reklám) és az “editorial” (szerkesztői) szavak keveréke.

Affiliate marketing

Az affiliate marketing egy olyan üzleti modell, ahol jutalékot kapsz azért, ha mások termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíted és eladod. Gyakorlatilag te vagy a közvetítő, aki összeköti a vásárlókat a termékekkel, és minden sikeres vásárlás után részesülsz a bevételből.

AIDA-modell

Hogyan éri el a reklám a végső célját? Azaz, hogyan lesz az első benyomásból vásárlás? Erre ad magyarázatot az AIDA-modell, amit igen sok kritika ért, de ma is érdemes elgondolkodni az elméleti hátterén.

Ansoff-mátrix

Az Ansoff-mátrix 4 féle fejlesztési lehetőséget vázol fel arra az esetre, ha egy vállalkozásnak befektethető erőforrásai vannak. Elemei: piaci behatolás, piacfejlesztés, termékfejlesztés, diverzifikáció.

ATL marketing

Az ATL marketing (Above The Line) kommunikáció a hagyományos médiumokat használó kommunikációs tevékenységet jelenti. Magyarul vonal fölötti kommunikációs eszközöknek nevezzük ezt a csoportosítást.

Audit

Az audit egy gazdasági vonzatú fogalom, ami valamilyen gazdasági tevékenység elemzésére, átvizsgálására értendő az előre definiált auditkritériumok alapján. A marketingben egy független szakértői elemzést jelent.

B

B2B marketing

Business to Business: vállalkozás a vállalkozásnak, azaz a cégek piaca. A B2B során a vállalatok termékeiket és szolgáltatásaikat egy vagy több másik vállalatnak értékesítik. A B2B kommunikáció során sokkal inkább előtérbe kerülnek a szakmai szempontok az általános attitűd helyett.

B2C marketing

A B2C marketing (Business to Consumer) során a vállalatok közvetlenül a fogyasztóknak értékesítenek. B2C kommunikáció során a cégek a vásárlóik attitűdjéhez tervezik stratégiájukat.

Banner

A bannerek a weboldalak jól látható részein elhelyezett figyelemfelkeltő hirdetések vagy üzenetek, amik a leggyakrabban képek vagy animált képek formájában jelennek meg.

Bannervakság

A bannervakság az a jelenség, amikor a weboldalakat böngésző felhasználók egyre kevésbé veszik észre vagy tudatosan kerülik a honlapokon elhelyezett bannerreklámokat.

BCG mátrix

A BCG mátrix a vállalatok termékeinek és szolgáltatásainak elemzésére szolgál, amelyeket a piaci részesedés és a piaci növekedés alapján vizsgál. Besorolási lehetőségei: Kérdőjelek, Sztárok, Döglött kutyák, Fejőstehenek.

Bormarketing

A bormarketing a marketingnek egy olyan szakterülete, ami a bortermékek népszerűsítésével foglalkozik. Magyarország kiemelkedő borterületekkel és termékekkel rendelkezik, ezért több neves bormarketing szakértő is elérhető a piacon.

Brief

A brief egy olyan dokumentum, amiben a megbízó tájékoztatja a megbízottat az általa megrendelt munka elvégzéséhez szükséges minden információról.

BTL marketing

A BTL marketing (Below The Line) kommunikáció a nem hagyományos médiumokat használó kommunikációs tevékenységeket jelenti. Magyarul vonal alatti eszközöknek nevezzük ezt a csoportosítást.

C

CTA

A CTA egy angol kifejezés, a Call to Action rövidítése, ami magyarul annyit tesz, hogy cselekvésre való felszólítás, ösztönzés, buzdítás. Digitális termékeknél, leginkább weboldalaknál használjuk.

D

Direkt marketing

A direkt marketing a célpiaccal folytatott közvetlen marketingkommunikációt jelenti. A klasszikus felfogás szerint személyes kapcsolatra alapul, de az online marketing esetében az email marketing is ide sorolható.

DM levél

A DM levél egy olyan marketing célú klasszikusan postai levél, amit kifejezetten reklám- és értékesítési céllal küldenek a címzettek számára. Az online marketingben az elektronikus levelek is ide sorolhatók.

E

EDM

Az EDM az angol Electronic Direct Mail kifejezés rövidítése, ami egy igazán hatékony direkt marketing eszköz, ha jól használjuk. Nem összekeverendő az email marketinggel vagy hírlevélmarketinggel.

ELÁBÉ

Az ELÁBÉ az eladott áruk beszerzési értéke szavakból alkotott mozaikszó, amely a pénzügyekben és a számvitelben használatos, és az üzleti évben változatlan formában eladott anyagok, áruk bekerülési értékét foglalja magában.

F

FMCG

Az FMCG a gyorsan forgó fogyasztási cikkek összefoglaló elnevezése. Ezek a termékek napi fogyasztásban vannak, ezért egyáltalán nem mindegy hogyan is építjük fel a marketingstratégiánkat.

FYI

Az FYI az angol For Your Information rövidítése, aminek magyar jelentése “csak hogy tudd” / “csak tájékoztatásul”.

G

Gerillamarketing

A gerillamarketing egy olyan marketingtevékenység, amely során nagy kiterjedésű, figyelemfelkeltő, meglepetésszerű, már-már megdöbbentő reklámot készítünk. Ezzel az a célunk, hogy a nagyon is szokatlan üzenet nagy közönséget érjen el minél rövidebb idő alatt.

GRP (Gross Rating Point)

A Gross Rating Point (GRP) egy médiatervezési és -vásárlási mutató, amelyet egy adott médium (például TV-csatorna vagy rádióállomás) által elért közönség méretének mérésére használnak.

H

HIPI-elv

A HIPI-elv a szolgáltatásmarketing legfontosabb tétele, amit magyar nyelven IMRE-elvként is hallottam emlegetni. Lássuk milyen elemekből épül fel ez a betűszó.

HORECA

A HORECA (Hotels, Restaurants, Cafés) a vendéglátóipar egyik szegmense, ami a szállodákra, az éttermekre és a kávéházakra fókuszál. Ezeket a területeket pedig a turizmusmarketing (másként az idegenforgalmi marketing) népszerűsíti.

I

J

K

Konvertálás

A konvertálás két különböző kontextusban is használatos: egyrészt az online marketingben, másrészt pedig a számítástechnikában, fájlformátumok esetén. A konvertálás lényege az online marketingben az, hogy a látogatókat arra ösztönözzünk, hogy valamilyen általunk kívánt cselekvést hajtsanak végre weboldalunkon.

Köszönő oldal

A köszönő oldal (thank you page) az a tartalom, ami valamilyen konverziós esemény után jelenik csak meg az adott weboldalon (vagy applikáción). A felhasználó általában átirányítás útján kerül ide, máshogy nem érhető el.

Kvalitatív kutatás

A kvalitatív kutatás a marketingprobléma megértését helyezi előtérbe, hogy megértse a motivációkat és egyéb minőségi jellemzőket (motiváció, attitűd, stb.). Tipikus módszerei a fókuszcsoport és az interjú.

Kvantitatív kutatás

A kvantitatív kutatás a marketingprobléma megoldása érdekében matematikai és statisztikai módszerek alapján mennyiségi eredményeket nyújt. Legtipikusabb módszere a megkérdezés.

L

M

Marketing

A marketing több tudományágat és szakterületet is magába foglal. A hétköznapi nyelv a reklámozást érti alatta, ez azonban ennél jóval árnyaltabb. Ha még új vagy a marketingben, ezzel az összefoglalóval kezdd!

Marketing mix

A marketing mix azoknak a marketing eszközöknek a kombinációja, amiket felhasználunk ahhoz, hogy egy termék vagy szolgáltatás elérje a kitűzött marketing célt.

Marshall-kereszt

A Marshall-kereszt Alfred Marshall brit közgadász nevéhez fűződik, aki elsőként alkalmazta a modellt a mikroökonómiában a piaci folyamatok leképezésére, pontosabban a piaci kereslet és kínálat ábrázolására.

N

Niche marketing

A niche (ejtsd: niss) kifejezést szűk, jól körülhatárolható réspiacokra használjuk, ami elsősorban a KKV szektornak lehet fontos. A niche marketing tehát egy réspiacra koncentrál a termékfejlesztés és a kommunikáció során.

O

Offline marketing

Az offline marketing olyan marketingtevékenységek gyűjtőneve, amelyek nem interneten, hanem a valós világban történnek. A klasszikus, hagyományos marketingeszközök csoportosító elnevezése.

Online marketing

Az online marketing során az internetet használjuk brandépítésre, termékeink és szolgáltatásaink népszerűsítésére és értékesítésére. Szinonimája a digitális marketing. Ezt a kifejezést szintén gyakran használjuk.

OTS (Opportunity to See)

Az OTS (magyarul átlagos kontaktusgyakoriság), vagyis Opportunity to See, egy marketing mutató, ami meghatározza, hogy a célcsoport egy tagja átlagosan hányszor találkozik egy reklámfilmmel a kampányidőszak alatt.

P

Perszóna

A perszóna egy megszemélyesített, tulajdonságokkal felruházott képzeletbeli, fiktív vásárló (fogyasztó, felhasználó) vagy vásárlói csoport. A marketingben arra használjuk a perszónákat, hogy megértsük miként viselkednek, miként vásárolnak és fogyasztanak. A célunk, hogy az általunk kínált termékeket és szolgáltatásokat jobbá tegyük.

POE-elv

A POE-elv a marketingkommunikációban a fizetett (paid), a saját (owned) és a szerzett (earned) médiát foglalja össze – online és offline egyaránt.

Porter modell

Az iparági versenyt 5 tényező (azaz öt erő) alapján határozza meg Porter modellje: Új belépők és a helyettesítő termékek fenyegetése, a vásárlók és a szállítók alkupozíciója, a versenytársak, illetve a velük folytatott verseny.

POS marketing

A POS egy kiskereskedelem és marketingszakemberek által használt kifejezés, ami az angol Point of Sale szakkifejezést rövidíti. Jelentése: eladáshelyi reklám.

PR

A PR (helyesen egyébként kisbetűvel: pr) az angol Public Relations rövidítése, ami röviden egy tudatos, tervszerű, nyilvános kommunikációs tevékenység. A PR során az adott vállalat a nyilvánossággal kommunikál.

Primer kutatás

A primer kutatás egy információ gyűjtő módszer, ami során kutatóként az a feladatunk, hogy célzottan gyűjtsünk adatokat egy probléma megoldásának érdekében. A kutatás saját adatfelvételi eljárás keretében történik.

Promóció

A promóció a klasszikus 4P alapú marketing mix része, a 4P közül az egyik P, ami röviden eladásösztönzést jelent. A P betű az angol promotion szó kezdőbetűjéből jön.

Pull marketing

A pull marketing stratégia során a vásárlók keresik az információt valamilyen problémájuk / igényük megoldása érdekében.

Push marketing

A push marketing stratégia során a vállalatok a vásárlók elé tolják a terméküket / szolgáltatásukat a vásárlás érdekében.

Q

QR-kód

A QR-kód (Quick Response Code) egy 2 dimenziós fekete-fehér színű, “pixelekből” álló vonalkód, amiket beszkennelve általában internetes hivatkozások (URL címek) nyílnak meg. A marketingkommunikációban

R

Reach

A reach, vagyis nettó elérés, azt mutatja meg, hány egyedi emberhez jut el egy televíziós műsor vagy egy digitális hirdetés egy adott időszak alatt. Ez a mérőszám segít felmérni a tartalom vagy kampány lefedettségét és hatékonyságát, hiszen minél nagyobb a reach, annál több különböző ember találkozik az üzenettel.

Rebranding

A rebranding (magyarul márkaváltás) az, amikor egy cég újragondolja marketingstratégiáját új névvel, logóval vagy dizájnnal (vagy együttesen), azzal a szándékkal, hogy új identitást alakítson ki a meglévő és új, potenciális ügyfelek előtt.

ROAS

A ROAS jelentése a marketingben a Return on Ad Spend, vagyis a hirdetési kiadások megtérülése. Ez azt mutatja meg, hogy egy adott marketingkampányra fordított hirdetési költségek mennyi bevételt hoztak. A ROAS segítségével könnyen meghatározható, hogy a hirdetési kiadások mennyire voltak hatékonyak és megtérülők.

Robinson-lista

A Robinson-lista egy marketingben használt direkt marketing feketelista, aminek még a Robinson Crusoe című könyvhöz is köze van – de nem is akárhogyan.

ROI

A ROI, azaz Return on Investment, magyarul befektetésarányos megtérülést jelent. Ez azt mutatja meg, hogy egy adott marketingkampány mennyire volt nyereséges. Egyszerűen fogalmazva: mennyit keresünk azzal, amit befektettünk. A ROI kiszámítása során az elért nyereséget osztjuk el a befektetett költséggel.

S

STEEP-elemzés

A STEEP-elemzés a vállalatok makrokörnyezetének elemzésével foglalkozik. Az analízis során a vizsgált tényezőket rövidíti. Angol megfelelői: S: Social, T: Technological, E: Economic, E: Environmental, P: Political.

Szekunder kutatás

A szekunder kutatás egy információ gyűjtő módszer, ami során olyan adatokat használunk fel, amelyeket már előzőleg egy másik probléma megoldásához gyűjtöttek össze.

Szolgáltatás

A szolgáltatásmarketing alapjaihoz hozzátartozik, hogy tudjuk csoportosítani és jellemezni a szolgáltatásunkat, hogy el tudjuk helyezni a piacon. Így végezhetünk eredményesebb marketingtevékenységet, mint a versenytársaink.

Szolgáltatásmarketing

A szolgáltatásmarketing a szolgáltatások népszerűsítésével foglalkozik a marketingen belül.

T

Telemarketing

A telemarketing a direkt marketing egyik eszköze, ami röviden a telefonos megkeresést jelenti. A hívó felet vagy ügynököt telemarketing operátornak nevezzük, aki különböző értékajánlatokkal keresi fel a (potenciális) ügyfeleket, vásárlókat.

Termék

A termék definíciója önmagában senkinek sem mond újat, de marketingesként mindenképp érdemes azon elgondolkodni, hogy milyen tulajdonságokkal is bírnak a termékek.

U

UGC (User-Generated Content)

A UGC jelentése User Generated Content, azaz magyarul felhasználók által létrehozott tartalom. Ezek az önkéntesen előállított tartalmak leginkább képek, videók, vélemények vagy értékelések, amiket meg is osztanak másokkal különböző online felületeken.

USP

Az USP az angol Unique Selling Proposition vagy Unique Selling Point kifejezés rövidítése, ami az egyedi értékesítési tulajdonságot jelenti magyarul.

V

Vírusmarketing

A vírusmarketing egy nagyon hatékony eszköze a gerillamarketingnek, ami a reklámüzenet gyors terjedésére utal.

Vlogger

A vlogger egy olyan személy, aki különböző videós tartalmakat készít az internetre, ezáltal tartalommarketinget végez. A vlogger által készített videókat pedig vlogoknak nevezzük.

W

Webinár

A webinár vagy webinárium egy élő online videókonferencia. A webinárt valamilyen erre a célra alkalmas internetes szoftver segítségével streamelhetjük vagy hosztolhatjuk. A webinár lényegében az offline konferenciák online térbe történő átültetését jelenti.

Wiki

A wiki egy olyan online tudásbázis, weboldal, aminek a tartalmait a közösség felhasználói írják, szerkesztik és kezelik. A nyílt wikik információit bárki szerkesztheti egy egyszerű regisztráció után. A leghíresebb wiki a Wikipédia.

WordPress

A WordPress a világ legnépszerűbb (web) tartalomkezelő rendszere (CMS). A weboldalak több mint 30%-a fut rajta. A WP-t eredetileg blogok készítésére fejlesztették, de nagy popularitása miatt hamar túlnőtt eredeti rendeltetésén: ma már közepes méretű webáruházak is gond nélkül elfutnak rajta.

X

Y

Z

#

404 hibakód

A 404 vagy 404-es hibakód egy HTTP válaszkód, ami azt jelenti, hogy bár a kliens kapcsolatba lépett a szerverrel, de a böngésző által kért állomány (korábban létezett URL) már nem elérhető, azaz nem létezik ilyen tartalom a weboldalon ezen az elérési útvonalon.

4C modell

A 4C modell a marketing mix kialakítása során a fogyasztót helyezi előtérbe a cég helyett. Röviden szöges ellentéte a 4P-nek. De mi a logika mögötte és hogyan kapcsolódik a 4P-hez?

4P modell

A 4P modell a klasszikus marketing mix négy P kezdőbetűs elemére utal. Pontosabban: Product; Price; Place; Promotion. Bővebben a marketing mix szócikk alatt keresd.

5M modell

Az 5M modell Philip Kotler nevéhez fűződik, és a reklámkommunikáció tervezésére szolgál. Az öt elem: Mission, Money, Message, Media, Measurement.

7P modell

A 7P modell a klasszikus négyelemű marketing mix bővített változata. Az új elemek: People; Physical Evidence;
Process. Bővebben a marketing mix szócikk alatt keresd.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz