Milyen a kereskedelem és marketing szak? Mit csinál egy marketinges?

Érdekel a kereskedelem és marketing szak, de fogalmad sincs arról, hogy mit csinál egy marketinges? Segítek! A leggyakoribb kérdésekre válaszolok.

Kereskedelem és marketing szak gyakori kérdések

Mindig is érdekelt a kereskedelem és marketing szak, de sosem tudtad, hogy megéri-e belevágni? Milyen nehéz az egyetem? Mit lehet ott tanulni? És egyáltalán mennyi pénzt lehet vele keresni? Bennem is ezek a kérdések fogalmazódtak meg, úgyhogy abszolút ismerős a szituáció. Szinte semmit sem tudtam a marketingről mielőtt belevágtam. Megbántam? Nem!

Én sem tudtam azonnal, hogy megéri-e a marketing szakot választani, úgyhogy teljességgel megértem a problémád. Betekintést nyújtok neked a marketing szakmába, hogy könnyebben el tudd dönteni, neked való-e a kereskedelem és marketing szak.

Íme egy kis ízelítő a leggyakrabban feltett kérdésekből:

Mi az a marketing?

A marketing több társadalomtudomány kombinációja, amely a közgazdaságtannal függ össze. Legtöbbször mégsem tudományként, hanem egy vállalati tevékenységként és szakmaként gondolunk rá.

Mit csinál egy marketinges?

A marketinges a vásárlók igényeinek maximális kielégítésének érdekében elemzi a piacot, a versenytársakat, meghatározza a termékeket és szolgáltatásokat, a hozzájuk tartozó árakat és befolyásolja a vásárlókat.

Mennyit keres egy marketinges?

Igen soktényezős ez a mátrix, de egy marketing asszisztens átlagbére kb. nettó 250 ezer forinttól indul. A tényleges tudás és tapasztalat pedig igen sokat dob a fizetésen.

Mit csinál egy közgazdász?

A közgazdászok többek között gazdasági és társadalmi problémákat elemeznek és minden opciót felülvizsgálva megoldást találnak rájuk.

A legjobb tudásom szerint próbálok válaszolni a következő kérdésekre, de jó ha tudod, hogy az alábbi válaszok erősen szubjektív véleményt tartalmaznak. Na, fogjunk is hozzá!

Mi a kereskedelem és marketing szak célja?

A kereskedelem és marketing szak célját kiválóan megfogalmazzák, és összegyűjtik a továbbtanulással / felvételizéssel foglalkozó oldalak. Nem célom egy az egyben bemásolni, és ugyanazt leírni neked, amit ezeken az oldalakon amúgy is meg tudsz találni.

Ezekkel az összefoglalókkal viszont van egy kis baj, mégpedig az, hogy ezt csak akkor fogod érteni, ha már elvégezted a szakot vagy legalább folyamatában látod a képzést. Legalábbis, ha magamból indulok ki, én szinte semmit sem értettem ezekből a leírásokból. Szerintem sokan vannak még így ezzel.

Röviden tehát a kereskedelem és marketing szak célja, hogy olyan gazdasági szakembereket, közgazdászokat képezzen, akik alkalmasak a termékek és szolgáltatások megtervezésére, beszerzésére és értékesítésére a kereslet és kínálat mindenkori összefüggéseit figyelembe véve.

A hagyományos marketing pedig tényleg ezt jelenti.

Milyen szakképzettséget ad a kereskedelem és marketing szak?

Közgazdász szakképzettséget ad a kereskedelem és marketing szak, ahogyan több másik, hasonló szak is. Tehát hivatalosan közgazdász leszel, ha elvégzed a képzést, ahogyan én is az lettem. Angol megfelelője az economist (in commerce and marketing).

Milyen tantárgyak vannak a kereskedelem és marketing szakon?

A kereskedelem és marketing szak tárgyak a legtöbb egyetemen megegyeznek, legalábbis az alaptantárgyak. Ezért igyekeztem azokat összegyűjteni, amelyek a leginkább jellemzőek a szak esetében, oktatási intézményektől függetlenül.

Ezekre az általános tárgyakra számíthatsz:

  • mikroökonómia,
  • makroökonómia,
  • nemzetközi gazdaságtan,
  • gazdasági matematika,
  • statisztika,
  • vállalatgazdaságtan,
  • számvitel,
  • pénzügytan,
  • vállalati pénzügyek,
  • gazdasági és kereskedelmi jog,
  • vezetés és szervezés,
  • logisztika,
  • üzleti kommunikáció,
  • fogyasztói magatartás
  • és természetesen lesznek töltelék tárgyak is, mint például a filozófia.

Ezeket a tantárgyakat nevezhetjük alapozó tárgyaknak is, amelyek átfogó ismereteket nyújtanak a gazdaságról, a gazdaság működéséről. Elsajátíthatsz különböző módszereket, modelleket a gazdasági folyamatok elemzésére.

De jöjjön a lényeg. Ezekkel a marketinges tárgyakkal fogsz találkozni:

  • marketing,
  • marketingkommunikáció,
  • marketingkutatás,
  • marketingmenedzsment,
  • business marketing,
  • régió- és településmarketing,
  • nemzetközi marketing,
  • kereskedelmi marketing
  • és egyéb specializált marketinges tárgyak szakiránytól függően, mint például az online marketing (erről később).

A kereskedelem és marketing szak büfészak?

Nagyon sok helyen, kiemeltképp a gyakorikerdesek.hu oldalon találkozhatsz ehhez hasonló kérdésekkel.

Nem, nem büfészak a kereskedelem és marketing szak. Természetesen, ha valaki 2-essel végigbukdácsolt az egyetemen, és semmi pluszt nem tett bele, akkor tényleg nem nagyon tudja hasznosítani a (nem létező) tudását.

Ellenkező esetben pedig igen jól el lehet helyezkedni a marketing bármely területén. Nézd csak meg a dátumot azokon a kérdéseken. A marketinget is elérte a munkaerőpiaci válság, azaz kezd hiányszakma lenni, hiszen azok a cégek, akik nem használnak marketinget, igen nehezen rúghatnak manapság már labdába.

Ezt jól mutatja az, hogy egyre több kisvállalkozás is igénybe vesz marketing szolgáltatásokat, de ha mást nem is, kiszervezi marketingjét egy marketingügynökségnek, amelyből szintén egyre több van napjainkban.

A büfészakos válaszolók véleményét engedd el! Keress inkább olyan fiatalokat, akik kereskedelem és marketing szakon végeztek, a szakmájukban dolgoznak és kérd ki a tanácsukat!

Szerencsére elég sok lehetőséged van erre. Keress blogokat a Google segítségével, vedd fel a kapcsolatot a szerzőikkel, kutass válaszok után a LinkedInen vagy vedd fel a kapcsolatot néhány marketingügynökséggel.

Biztos vagyok benne, hogy valamelyik út sikerre fog vezetni és gyakorlati tapasztalatokat is meghallgathatsz. De nem utolsó sorban engem is nyugodtan keress fel és segítek!

Mennyit keres egy marketinges?

Igazán nehéz pontos és átfogó képet adni arról, hogy mennyit lehet keresni egy közgazdász diplomával. Tehát az a kérdés, hogy “mennyit keres egy közgazdász vagy mennyit keres egy marketinges?” túl tág. Erre itt van egy kiváló eszköz, ami adhat egy képet. Kattints a Bériránytűért, de ezek az adatok is csak tájékoztató jellegűek!

Arról pedig, hogy miért becsülik alá sokan a marketingeseket, és a marketingesek órabérét, a linkre kattintva elolvashatsz egy jó kis cikket. Bónuszként több ötletet is találhatsz benne az online marketing szakmában történő elhelyezkedésre.

Hogyan lehet elhelyezkedni egy kereskedelem és marketing szakon szerzett diplomával?

Szerintem most érkeztünk ahhoz a ponthoz, ami talán a legjobban érdekel téged (a marketinges fizetése után). Ha nem tudod, hogy mit dolgozik egy marketinges, honnan is tudhatnád, hogy marketinget szeretnél tanulni? Tehát itt az ideje feltennünk azt a kérdést, hogy:

Mit csinál egy marketinges?

A marketinges az marketinges, nem de? Hát nem éppenséggel… Az egyes marketing szakterületek jobban is eltérnek, mint hinnéd!

Én például így képzeltem el magam a marketing diploma után:

Kereskedelem és marketing elhelyezkedés

A barátaim pedig így:

Kereskedelem és marketing mit csinál

A viccet félretéve erre a kérdésre igen nehéz lenne egy kielégítő, mindenre kiterjedő választ adni, de mielőtt részletezném, hogy milyen irányba lehet elindulni, nézzük meg mi a marketing fogalma:

A marketing fogalma érthetően, konyhanyelven

A marketing feladata minden olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/fogyasztók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat a profit maximalizálása érdekében.

Igazából a “mit csinál egy marketinges?” kérdésre tökéletesen válaszol ez a definíció, csak azt nem árulja el, hogy hogyan. Na akkor lássuk végre, hogy milyen irányba is indulhatsz el egy kereskedelem és marketing szakon szerzett diplomával.

Fontos! A közgazdász diplomával betölthető munkakörök széles skáláján lehetne elindulni, de ebben a bejegyzésben a kifejezetten marketinges állások után kutatunk.

A marketing szakterületei

Íme a legnépszerűbb marketinges beosztások megnevezése a hozzájuk tartozó feladatokkal mindenféle rendszerezés vagy alá-fölé rendeltség nélkül.

Marketing asszisztens

A marketing asszisztens alapvető marketingfeladatokat lát el a cégen belül. Előkészíti a kampányokhoz szükséges tennivalókat, menedzseli a közösségi média felületeket, közreműködik a tartalommarketingben, mint cikkíró, megtervezi és kivitelezi a hirdetéseket, de általában a brainstormingból sem marad ki.

Szövegíró (cikkíró, újságíró, blogger)

A szövegíró napi feladatai közé tartozik, hogy cikkeket ír a cég vagy a céggel kapcsolatban álló partnerek/ügyfelek számára, de különböző promóciós anyagokhoz, például hirdetésekhez is írhat szöveget.

Reklámszövegíró

A reklámszövegíró együtt dolgozik a kreatív csapattal, ahol kreatív szövegírással foglalkozik, és elsősorban reklámok szövegét írja meg, legyen az egy tévéreklám vagy egy közösségi média reklám.

Média menedzser

A média menedzser a hagyományosnak számító reklámeszközök vásárlásával foglalkozik. Kapcsolatot tart a médiaügynökségekkel, akiktől a hirdetéseket rendeli, de a hatékony kampányok megtervezésében is szerepet játszik.

Reklámmenedzser

A reklámmenedzser a cég termékeivel és szolgáltatásaival kapcsolatos reklámokat, hirdetéseket tervezi és koordinálja. Hasonlít munkaköre a média menedzseréhez, de igazából nem feltétlenül foglalkozik a vásárlással, azt a média menedzserre bízza, míg ő a stratégiáért felel.

Marketing menedzser

A marketing menedzser feladata, hogy kidolgozza a cég marketing stratégiáját. További feladatai közé tartozik, hogy megtervezi a cég termékeinek és szolgáltatásainak fejlesztéseit, kialakítja az árpolitikát, meghatározza a költségeket, továbbá átfogóan irányítja a marketing csapatot.

Online marketing menedzser

Mit csinálhat és milyen területek közül választhat egy online marketing menedzser? Hosszú és részletező magyarázatot a linken találsz, de többek között ezekkel a feladatokkal foglalkozhat: email marketing, keresőmarketing (SEM), keresőoptimalizálás (SEO), konverzióoptimalizálás (CRO), fizetett hirdetéskezelés (PPC), tartalommarketing, közösségi média marketing (SMM), PR, analitika és growth hacking.

Márkamenedzser

A brand menedzser, azaz a márkamenedzser a cég adott termékeit/márkáit menedzseli a minél sikeresebb értékesítés érdekében. Kampányokat dolgoz ki ennek elősegítésére, elemzi a piacot, a versenytársakat és fogyasztói kutatásokat végez vagy végeztet.

PR menedzser

A PR menedzser elősegíti a pozitív vállalati kép kialakítását a nyilvános szférában, azaz a partnerek, az ügyfelek és a külvilág felé. Sajtómegjelenéseket, publikációkat, cikkeket ír, szerkeszt és kapcsolatai által megjelenteti ezeket.

Piackutató

A piackutató a marketingkutatás vagy piackutatás során kvalitatív és kvantitatív kutatási módszerekkel vizsgálja a piacot, és a cég termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatban végez piackutatást. Statisztikai módszereket használ a következtetések és javaslattételek megfogalmazása érdekében, hogy a marketingstratégiát támogassa.

Marketing tanácsadó

A marketing tanácsadó általában marketingügynökségnél dolgozik, de elhelyezkedhet egy cég marketingosztályán belül is. Segít az ügyfeleket megismertetni a legújabb trendekkel és hatékony marketingstratégiát alakít ki számukra. Saját előadásokat, workshopokat tart és konferenciákra jár a kapcsolatépítés és szakmai elismertség érdekében.

Kreatív (művészeti) igazgató

A kreatív vagy művészeti igazgató a kreatív csoport tevékenységeit irányítja. A hagyományos reklámeszközökben (televízió, újság, magazin) megjelenő reklámokban felhasznált vizuális anyagokért felel, az ezzel kapcsolatos feladatokat és munkafolyamatokat irányítja.

Marketing igazgató

A marketing igazgató ellenőrzi a cég termékeivel és szolgáltatásaival kapcsolatos marketingtevékenységeket, meghatározza a fejlődés irányvonalát a cég rövidtávú és hosszútávú céljainak figyelembevételével marketing stratégiákat dolgoz ki, folyamatosan vizsgálja a piaci helyzetet és ajánlatot tesz a cégvezetésnek a fejlesztés érdekében.

Szabadúszó

A szabadúszó (angolul freelancer) igazából cégtől függetlenül dolgozik megbízásos, azaz projektalapon. Az előzőekben felsorolt munkakörök közül bármelyiket betöltheti. Célja, hogy szakterületét magas szakértelemmel és magas minőségben képviselje az elismerés érdekében.

Saját vállalkozás marketingese

Nem utolsó sorban pedig saját vállalkozásodban vagy akár családi vállalkozásotokban lehetsz a cégetek önálló marketingese. Önállóan felelhetsz a felsorolt tevékenységekért úgy, ahogy jónak látod. Marketingstratégiát alakíthatsz ki, és azokat a marketingeszközöket veheted igénybe, amelyekre a cégnek leginkább kapacitása van.

Konklúzió

Azt nagyon fontos megértened, hogy önmagában a kereskedelem és marketing szak elvégzése nem elegendő, legalábbis saját tapasztalataim alapján beszélve. Csupán az, amit tanítanak édeskevés lesz a jövőben (főleg ha csak azt tanulod meg, amit visszakérnek a zárthelyik és vizsgák alkalmával).

Neked bele kell tenned a magadét, és nyitottnak kell lenned arra, hogy kapcsolódó, de akár új szakterületeket is megtanulj.

Bónusz infó

Jelenleg ugyebár az online marketing dübörög. Ehhez képest csupán a 6. félévben találkoztam ezzel a kifejezéssel. Nem elírás, csupán a hatodik félévben volt úgynevezett online marketing és kommunikáció tantárgyam, és az is csak azért, mert marketing információ menedzsment szakirányt választottuk az egyetemen.

Ha más szakirányon tanultunk volna tovább, semmi alapot nem kaptunk volna az online marketingről. Sokszor beszéltük magunk között a csoporttársaimmal, hogy vajon mikor fogunk már tanulni a közösségi oldalakról vagy bármilyen online hirdetésről. Hát erre a hatodik félévig várni kellett, és sajnos csak az alapokat tudtuk elsajátítani.

Tehát összességében azt tudom elmondani, hogy a marketing egy igen szerteágazó tudományterület, amibe neked is bele kell tenned a tanulni akarás vágyát, és más forrásokból is magadba kell szívnod a tudást, hogy később meg tudj állni a lábadon.

Remélem, hogy ez a kereskedelem és marketing szak vélemény röviden segített belelátni abba, hogy mit csinál egy közgazdász, legalábbis egy marketinges közgazdász.

Hasznos volt a cikk?

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Porter modell

Porter modell: az öt erő

Az iparági versenyt 5 tényező (azaz öt erő) alapján határozza meg Porter modellje. Nézzük milyen fontos elemei vannak ennek a közgazdaságtani elemzésnek.

Primer kutatás

A primer kutatás jelentése és fajtái

Mit jelent a primer kutatás, és melyek a primer adatok? Ebben a cikkben összefoglaltam a marketingkutatás
primer adatfelvételi módszereit, jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szekunder kutatás

A szekunder kutatás fogalma és használata

Mit jelent a szekunder kutatás és melyek pontosan a szekunder adatok? Ebben a cikkben a marketingkutatás lépéseként megnézzük a szekunder (azaz másodlagos) kutatás jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése
A weboldal sütiket gyűjt. Miért?