FMCG jelentése
Az FMCG (angolul Fast-Moving Consumer Goods) a gyorsan forgó fogyasztási cikkek összefoglaló elnevezése. Ezek olyan termékek, amiket viszonylag alacsony költségek mellett gyorsan eladnak a vállalatok. Ezeket az árukat fogyasztói csomagolt áruknak is nevezik.
Az FMCG körébe tartozó termékeknek rövid az eltarthatósági ideje. Két okból kifolyólag: magas a fogyasztói igény (például üdítőitalok és édességek), vagy mert romlandó áruk (például hús, tejtermékek és pékáruk). Ezeket az árukat a fogyasztók gyakran vásárolják, gyorsan fogyasztják, az eladók alacsony áron és nagy mennyiségben értékesítik. Ezekkel a termékekkel alacsonyabb haszonkulccsal nagy árbevételt lehet generálni.
A lassan forgó fogyasztási cikkeket hosszabb eltarthatóság jellemzi. Ilyen termékek például a bútorok vagy az elektronikus készülékek.
A fogyasztási cikkek az átlagos fogyasztó által fogyasztásra vásárolt termékek. Három különböző kategóriába sorolhatók:
- tartós termékek,
- nem tartós termékek,
- szolgáltatások.
A tartós áruk eltarthatósági ideje három év vagy annál hosszabb, míg a nem tartós áruk eltarthatósága kevesebb, mint egy év. A gyorsan forgó fogyasztási cikkek képezik a fogyasztási cikkek legnagyobb szegmensét.
A legtöbb fogyasztó szinte minden nap használ (és fogyaszt) gyorsan forgó fogyasztási cikkeket. Ezek azok a vásárlások, amelyeket az élelmiszerboltokban, közértekben és a szupermarketben végezünk. Ilyen termékek például a pékáru, a tejtermék, a gyümölcs és a zöldség, a WC-papír, a víz, a sör és a vény nélkül kapható gyógyszerek.
Ezek a cikkek kisebb vásárlói döntést jelentenek a fogyasztók számára, mivel napi-cikkekről van szó. A fogyasztóknak nem arról kell dönteniük, hogy szükségük van-e ezekre a javakra, hanem sokkal inkább arról, hogy az egyik vagy a másik márka ugyanolyan célt szolgáló és hasonló rendeltetésű terméke közül melyiket vásárolják meg.
A termékek általában nem nagy összegűek és nem jelentenek nagy befektetést, ezért a vásárlás kockázata is alacsonyabb.
És itt jön képbe a marketing szerepe. Ezeknél a termékeknél tehát nem meglepő, hogy a forgalmazók erős marketing támogatással (promóció = eladásösztönzés) próbálják még vonzóbbá tenni saját termékeiket a versenytársak termékeivel szemben.
FMCG termékek
Ez az elnevezés kétféle termékcsoportot takar: az élelmiszer (food) típusú és a nem élelmiszer (non-food) típusú termékeket. A non-food termékek jelentése szó szerint: nem élelmiszer jellegű.
Ezzel az elnevezéssel a különböző áruházak osztályain is találkozhatsz. Ezzel különböztetik meg az áruházi osztályokat egymástól. Non-food osztály például:
- barkács osztály,
- háztartási osztály,
- műszaki-elektronikaiosztály,
- játék osztály,
- sport osztály,
- szezonális osztály,
- ruházati osztály.
Az FMCG-k több különböző kategóriába sorolhatók, ideértve a következőket egyfajta csoportosítás szerint:
- Feldolgozott élelmiszerek: sajttermékek, gabonafélék, tészták, rizs, stb.
- Elkészített ételek: fogyasztásra kész ételek.
- Italok: palackozott víz, energiaitalok és gyümölcslevek, tea, kávé.
- Pékáruk: kenyér, sütemény, bárminemű pákáru.
- Friss, fagyasztott ételek és száraz áruk: gyümölcsök, zöldségek, különféle magvak.
- Gyógyszerek: fájdalomcsillapítók és egyéb gyógyszerek, amelyeket recept (vény) nélkül is meg lehet vásárolni.
- Tisztítószerek: háztartási tisztítószerek, fertőtlenítők, ablak- és üvegtisztító folyadékok, stb.
- Kozmetikumok és piperecikkek: tusfürdők, samponok, hajápolási termékek, fogkrém és szappan.
- Irodai kellékek: tollak, ceruzák, papír, stb.
A gyorsan forgó fogyasztási cikkek piaca nagyon nagy, ezért nem meglepő módon nagy a piaci verseny is. A világ legnagyobb vállalatai versenyeznek az iparág piaci részesedéséért. Ilyen FMCG cégek többek között a Coca-Cola, az Unilever, a Procter & Gamble, a Nestlé, a Kellogg’s. Az ilyen vállalatok a marketingköltségük igen nagy százalékát az FMCG szektorra összpontosítják, hogy csábítsák és vonzzák a fogyasztókat termékeik vásárlására.
Az FMCG termékek csomagolása nagyon fontos tényező a gyártási folyamatban. A logisztikai és elosztó rendszerek gyakran igényelnek másodlagos és harmadlagos csomagolást a hatékonyság maximalizálása érdekében. Az egységcsomag vagy az elsődleges csomag kritikus jelentőségű a termék védelme és eltarthatósága szempontjából, valamint tájékoztatást és értékesítési ösztönzőket kínál a fogyasztók számára.
Az FCMG-ket nagy mennyiségben értékesítik, így megbízható bevételi forrásnak tekintik. Ez a magas értékesítési volumen kiegyenlíti az egyes értékesítések alacsony haszonkulcsait is.
FMCG szektor
Az ellátási lánc összeköti a piaci szereplőket, a termelőktől kezdve egészen a kereskedőkig. Összetett, jól működő ellátási láncra van szükség ezen termékek esetében annak érdekében, hogy mindig, minden nap a vásárlók rendelkezésére álljanak és megtalálhatóak legyenek a boltok polcain.
Amellett sem szabad elmenni, hogy az online bevásárlás az FMCG szektorban is egyre népszerűbb. Egyre több fogyasztó keresi az online kényelmet a mindennapi bevásárlás során is. Ilyen új feltörekvő online piaci szereplők például a Kifli.hu vagy a Roksh.com (korábban Smartkosár.hu).
🔑 Takeaways: mit tanultunk ebből?
Az FMCG (Fast-Moving Consumer Goods) a gyorsan forgó fogyasztási cikkek összefoglaló elnevezése.
Az FMCG termékek körébe a napi fogyasztási cikkek tartoznak, melyek lehetnek élelmiszer típusú (kenyér) termékek és a nem-élelmiszer típusú termékek (borotvahab) is.
Az FMCG szektor a gyorsan forgó fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok piaca. Ez a kvázi napi fogyasztási cikkek piaca.
A legnagyobbak közé soroljuk például a Coca-Colát, az Unilevert, a Procter & Gamblet, a Nestlét vagy a Kellogg’s-t.