FMCG

Az FMCG a gyorsan forgó fogyasztási cikkek összefoglaló elnevezése. Ezek a termékek napi fogyasztásban vannak, ezért egyáltalán nem mindegy hogyan is építjük fel a marketingstratégiánkat.

FMCG jelentése

Az FMCG (angolul Fast-Moving Consumer Goods) a gyorsan forgó fogyasztási cikkek összefoglaló elnevezése. Ezek olyan termékek, amiket viszonylag alacsony költségek mellett gyorsan eladnak a vállalatok. Ezeket az árukat fogyasztói csomagolt áruknak is nevezik.

Az FMCG körébe tartozó termékeknek rövid az eltarthatósági ideje. Két okból kifolyólag: magas a fogyasztói igény (például üdítőitalok és édességek), vagy mert romlandó áruk (például hús, tejtermékek és pékáruk). Ezeket az árukat a fogyasztók gyakran vásárolják, gyorsan fogyasztják, az eladók alacsony áron és nagy mennyiségben értékesítik. Ezekkel a termékekkel alacsonyabb haszonkulccsal nagy árbevételt lehet generálni.

A lassan forgó fogyasztási cikkeket hosszabb eltarthatóság jellemzi. Ilyen termékek például a bútorok vagy az elektronikus készülékek.

A fogyasztási cikkek az átlagos fogyasztó által fogyasztásra vásárolt termékek. Három különböző kategóriába sorolhatók:

  1. tartós termékek,
  2. nem tartós termékek,
  3. szolgáltatások.

A tartós áruk eltarthatósági ideje három év vagy annál hosszabb, míg a nem tartós áruk eltarthatósága kevesebb, mint egy év. A gyorsan forgó fogyasztási cikkek képezik a fogyasztási cikkek legnagyobb szegmensét.

A legtöbb fogyasztó szinte minden nap használ (és fogyaszt) gyorsan forgó fogyasztási cikkeket. Ezek azok a vásárlások, amelyeket az élelmiszerboltokban, közértekben és a szupermarketben végezünk. Ilyen termékek például a pékáru, a tejtermék, a gyümölcs és a zöldség, a WC-papír, a víz, a sör és a vény nélkül kapható gyógyszerek.

Ezek a cikkek kisebb vásárlói döntést jelentenek a fogyasztók számára, mivel napi-cikkekről van szó. A fogyasztóknak nem arról kell dönteniük, hogy szükségük van-e ezekre a javakra, hanem sokkal inkább arról, hogy az egyik vagy a másik márka ugyanolyan célt szolgáló és hasonló rendeltetésű terméke közül melyiket vásárolják meg.

A termékek általában nem nagy összegűek és nem jelentenek nagy befektetést, ezért a vásárlás kockázata is alacsonyabb.

És itt jön képbe a marketing szerepe. Ezeknél a termékeknél tehát nem meglepő, hogy a forgalmazók erős marketing támogatással (promóció = eladásösztönzés) próbálják még vonzóbbá tenni saját termékeiket a versenytársak termékeivel szemben.

FMCG termékek

Ez az elnevezés kétféle termékcsoportot takar: az élelmiszer (food) típusú és a nem élelmiszer (non-food) típusú termékeket. A non-food termékek jelentése szó szerint: nem élelmiszer jellegű.

FMCG termékek
Az FMCG termékek csoportosítása

Ezzel az elnevezéssel a különböző áruházak osztályain is találkozhatsz. Ezzel különböztetik meg az áruházi osztályokat egymástól. Non-food osztály például:

  • barkács osztály,
  • háztartási osztály,
  • műszaki-elektronikaiosztály,
  • játék osztály,
  • sport osztály,
  • szezonális osztály,
  • ruházati osztály.

Az FMCG-k több különböző kategóriába sorolhatók, ideértve a következőket egyfajta csoportosítás szerint:

  • Feldolgozott élelmiszerek: sajttermékek, gabonafélék, tészták, rizs, stb.
  • Elkészített ételek: fogyasztásra kész ételek.
  • Italok: palackozott víz, energiaitalok és gyümölcslevek, tea, kávé.
  • Pékáruk: kenyér, sütemény, bárminemű pákáru.
  • Friss, fagyasztott ételek és száraz áruk: gyümölcsök, zöldségek, különféle magvak.
  • Gyógyszerek: fájdalomcsillapítók és egyéb gyógyszerek, amelyeket recept (vény) nélkül is meg lehet vásárolni.
  • Tisztítószerek: háztartási tisztítószerek, fertőtlenítők, ablak- és üvegtisztító folyadékok, stb.
  • Kozmetikumok és piperecikkek: tusfürdők, samponok, hajápolási termékek, fogkrém és szappan.
  • Irodai kellékek: tollak, ceruzák, papír, stb.

A gyorsan forgó fogyasztási cikkek piaca nagyon nagy, ezért nem meglepő módon nagy a piaci verseny is. A világ legnagyobb vállalatai versenyeznek az iparág piaci részesedéséért. Ilyen FMCG cégek többek között a Coca-Cola, az Unilever, a Procter & Gamble, a Nestlé, a Kellogg’s. Az ilyen vállalatok a marketingköltségük igen nagy százalékát az FMCG szektorra összpontosítják, hogy csábítsák és vonzzák a fogyasztókat termékeik vásárlására.

Az FMCG termékek csomagolása nagyon fontos tényező a gyártási folyamatban. A logisztikai és elosztó rendszerek gyakran igényelnek másodlagos és harmadlagos csomagolást a hatékonyság maximalizálása érdekében. Az egységcsomag vagy az elsődleges csomag kritikus jelentőségű a termék védelme és eltarthatósága szempontjából, valamint tájékoztatást és értékesítési ösztönzőket kínál a fogyasztók számára.

Az FCMG-ket nagy mennyiségben értékesítik, így megbízható bevételi forrásnak tekintik. Ez a magas értékesítési volumen kiegyenlíti az egyes értékesítések alacsony haszonkulcsait is.

FMCG szektor

Az ellátási lánc összeköti a piaci szereplőket, a termelőktől kezdve egészen a kereskedőkig. Összetett, jól működő ellátási láncra van szükség ezen termékek esetében annak érdekében, hogy mindig, minden nap a vásárlók rendelkezésére álljanak és megtalálhatóak legyenek a boltok polcain.

Amellett sem szabad elmenni, hogy az online bevásárlás az FMCG szektorban is egyre népszerűbb. Egyre több fogyasztó keresi az online kényelmet a mindennapi bevásárlás során is. Ilyen új feltörekvő online piaci szereplők például a Kifli.hu vagy a Roksh.com (korábban Smartkosár.hu).

🔑 Takeaways: mit tanultunk ebből?

Mi az az FMCG?

Az FMCG (Fast-Moving Consumer Goods) a gyorsan forgó fogyasztási cikkek összefoglaló elnevezése.

Melyek az FMCG termékek?

Az FMCG termékek körébe a napi fogyasztási cikkek tartoznak, melyek lehetnek élelmiszer típusú (kenyér) termékek és a nem-élelmiszer típusú termékek (borotvahab) is.

Mit jelent az FMCG szektor?

Az FMCG szektor a gyorsan forgó fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok piaca. Ez a kvázi napi fogyasztási cikkek piaca.

Melyek a legnagyobb FMCG-cégek?

A legnagyobbak közé soroljuk például a Coca-Colát, az Unilevert, a Procter & Gamblet, a Nestlét vagy a Kellogg’s-t.

Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz