Mi a termék fogalma?
A marketing szerint termék bármi lehet, ami olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságokkal bír, ami valamilyen fogyasztói igényt kielégít.
Egy termékhez kézzelfogható és nem kézzelfogható tulajdonságok is tartozhatnak. Utóbbira példa lehet egy szerviz / garanciális szolgáltatás, de igazából bármi, ami kiegészíti az eredeti terméket és valamilyen plusz értékkel ruházza fel. Ettől azt érezhetjük, hogy a pénzünkért többet kapunk.
A termékeket két nagy körbe csoportosíthatjuk:
- Áru: ezek a kézzelfogható termékek, amikhez csatlakozhat kézzel nem fogható tulajdonság is.
- Szolgáltatás: ezek a nem kézzelfogható termékek, amikhez kézzel fogható tulajdonság is társulhat.
A termék tulajdonságai
A termékek kapcsán talán az egyik legfontosabb kritérium a termékek minősége. Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy miként ítélik meg a vásárlók és a fogyasztók a megvásárolt termékeket. A marketingben általában háromféle minőségről beszélhetünk:
- Objektív minőség: a termék objektíven meghatározható tulajdonságaira vonatkozik.
- Szubjektív minőség: a terméket a különböző fogyasztói igények alapján szubjektíven ítéli meg.
- Gazdaságos minőség: a termék gazdaságossága attól függ, hogy a termék élettartama (használati ciklus) alatt milyen alacsony volt a (fenntartási)költsége.
A termékek különböző hasznossági tulajdonságok szerint is csoportosíthatók:
- Generikus funkció: azok a tulajdonságok / funkciók, amik segítségével a termék képes betölteni a szerepét, azaz kielégíti a fogyasztói igényt amiért eredetileg megvásárolták (pl. az, hogy a mosógép tisztára mossa a ruhákat).
- Elvárt funkció: olyan kiegészítő funkció, amitől a termék több lesz, ami által bővülnek a tulajdonságai (pl. hogy a mosógép kíméletes a ruhákhoz, nem gyűri össze, nem teszi tönkre a ruhákat).
- Kiterjesztett funkció: például egy olyan tulajdonság, amit a fogyasztó nem vár el, de többletet nyújt (pl. hogy a mosógép többféle programmal bír, akár gyapjú ruhát is moshatunk vele).
- Potenciális többlet: olyan többlet funkciók, amik a termék jövőbeni sikereihez járulhatnak hozzá (pl. az, hogy kevés vizet használ, ezáltal gazdaságos és környezetbarát).
A termékek csoportosítása
A vásárlók a termékeket a következő csoportokba sorolhatják a vásárlás célja miatt:
- Tömegcikkek: amiket rendszeresen és rutinszerűen vásárolunk (ilyenek tipikusan az FMCG termékek).
- Impulzuscikkek: amiket különös megfontolás nélkül impulzusok hatására vásárolunk meg (például a kasszánál kihelyezett édességek).
- Szakcikkek: amiknél nem azonnal döntünk, hanem több szempontot mérlegelve hosszabb ideig fontolgatjuk a vásárlást (pl. egy kávéfőző).
- Luxusjavak: drágább termékek, amiket ritkán vásárolunk. Ezeknél a termékeknél igen erős a márkahűség (például egy elektromos autó).
Mit tanultunk ebből?
- A termék jelentése sokkal összetettebb, mint az elsőre tűnik.
- A marketingstratégia kialakításához tisztában kell lennünk az alapokkal, még akkor is, ha elsőre minden evidensnek látszik.