ROAS kalkulátor
ROAS képlete:
ROAS = (Hirdetéssel elért bevétel / Hirdetési költség) * 100%
Ez a képlet megmutatja, hogy minden egyes forintnyi hirdetési költség hány forint bevételt eredményezett.
ROAS számítása példával
Tegyük fel, hogy egy online hirdetési kampányra (legyen az Google, Meta vagy TikTok hirdetés) 150 000 Ft-ot költöttél. A kampány eredményeként pedig 500 000 Ft bevételt generáltál.
(500 000 / 150 000) * 100 = 333,33%
Tehát a ROAS 333,33%, ami azt jelenti, hogy a kampány minden egyes befektetett forint után 3,33 forint nyereséget hozott. De ez a szám nem teljesen ideális, pedig pozitív előjelű. Miért? Milyen ROAS érték számít jónak?
A válasz attól függ: piaconként és marketingstratégiánként változó. Ökölszabályként elmondható, ha egy hirdetés 4:1 arányban térül meg (tehát 1 Ft kiadás 4 Ft bevételt hoz), az a legtöbb marketing szakember szerint jónak számít. Ha kevesebb, mint 400%-os a megtérülés, akkor nagy valószínűséggel pénzt veszítünk, mert a hirdetések költsége mellett egyéb költségek is felmerülnek a háttérben. A biztonságos megtérüléshez legalább 800%-os ROAS-t kellene elérni.
Oké, de miért van ez így? A válasz a következő szakkifejezések környékén keresendő: ELÁBÉ, árrés, ROI.
ROAS vs. ROI
A ROAS és a ROI két különböző mutató, amelyek más-más aspektusait mérik a marketingkampányok sikerének. Nézzük meg, miért van ez így, és mi a különbség a két mutató között.
- A ROAS segít megérteni, hogy a hirdetési költségek mennyire voltak hatékonyak és megtérülők, különösen a PPC kampányok esetében.
- A ROI viszont az egész befektetés pénzügyi eredményességét méri, beleértve minden egyéb költséget.
- Egy magas ROAS mutató nem feltétlenül jelent magas ROI-t, mert a ROAS csak a hirdetési költségekre koncentrál, míg a ROI az összes költséget és bevételt figyelembe veszi.
Tehát, míg a ROAS a hirdetési költségek megtérülését mutatja csak meg, addig a ROI a teljes befektetés eredményességét méri. Összegezve:
- A ROAS egy alapvető mérőszám a hirdetési platformokban, viszont önállóan csak akkor értelmezzük, ha kifejezetten a hirdetés megtérülésére vagyunk kíváncsiak.
- A jó ROAS iparágonként és üzleti célonként más és más. Vannak tehát olyan esetek is, amikor egy definíció szerinti alacsony ROAS nem számít rossz teljesítménynek.