A Marshall-kereszt fogalma
A Marshall-kereszt a mikroökonómiai piaci egyensúly modellje, ami a piaci keresletet és a kínálatot együtt ábrázolja.
A kereslet megmutatja, hogy a vásárló hajlandó és képes megvásárolni valamilyen terméket vagy szolgáltatást. A kínálat pedig azt fejezi ki, hogy egy vállalat képes és hajlandó előállítani egy terméket vagy szolgáltatást.
Normális piaci körülmények között a függvény feltételezi, hogy
- minél magasabb egy jószág ára, annál többet kínálnak fel a piacon a megvásárlásra, de az ára miatt kevesebbet keresnek belőle a vásárlók.
- minél alacsonyabb egy jószág ára, annál kevesebbet kínálnak fel a piacon a megvásárlásra, de az alacsony ára miatt többet keresnek belőle a vásárlók.
A képlet könnyen értelmezhető: minél drágább egy termék, annál többen szeretnék eladni, hogy magas profitot zsebelhessenek be. Az egyéni kereslet azt fejezi ki, hogy a fogyasztó hajlandó és képes valamilyen terméket vagy szolgáltatást megvásárolni.
Azonban, ha egy termék túl olcsó, már nem minden piaci szereplőnek éri meg foglalkozni vele. Ezt a folyamatot modellezi a Marshall-kereszt egy koordináta-rendszerben.
A koordináta-rendszer y tengelyén (vertikális) az árat, az x tengelyén (horizontális) pedig a mennyiséget ábrázoljuk. Továbbá:
- A keresleti függvény (angolul demand) szigorúan monoton csökken.
- A kínálati függvény (angolul supply) szigorúan monoton nő.
A Marshall-kereszt jelentése
A két függvény metszéspontja határozza meg a piaci egyensúlyi árat, ott ahol a kereslet és a kínálat találkozik. Ilyenkor alakul ki az egyensúlyi ár és az egyensúlyi mennyiség. A Marshall-kereszt lényege, hogy monitorozza a piaci folyamatokat, azaz, hogy milyen kereslet és kínálat mellett milyen piaci árak alakulnak ki.
Konklúzió
Mi a köze a Marshall-keresztnek a marketinghez?
A termékek és szolgáltatások reklámozása a piaci automatizmusok miatt áremelkedéshez vezethetnek.
Gondolj például az okostelefon piacra. Szóval, ha egy telefon keresett mennyisége a marketingtevékenységek miatt megnő, úgy egyre több vállalat be szeretne szálni a buliba, és zsebretenni a profitból. Tehát egyre több cég kezd el telefonokat gyártani. Ez a tendencia pedig végül áremelkedéshez vezet, amit a vásárlók egy része már nem tud finanszírozni, ezért a kereslet csökkenni fog.
Így értelmezhető a Marshall-kereszt a marketingben.