Marshall-kereszt

A Marshall-kereszt Alfred Marshall brit közgadász nevéhez fűződik, aki elsőként alkalmazta a modellt a mikroökonómiában a piaci folyamatok leképezésére, pontosabban a piaci kereslet és kínálat ábrázolására.

A Marshall-kereszt fogalma

A Marshall-kereszt a mikroökonómiai piaci egyensúly modellje, ami a piaci keresletet és a kínálatot együtt ábrázolja.

A kereslet megmutatja, hogy a vásárló hajlandó és képes megvásárolni valamilyen terméket vagy szolgáltatást. A kínálat pedig azt fejezi ki, hogy egy vállalat képes és hajlandó előállítani egy terméket vagy szolgáltatást.

Normális piaci körülmények között a függvény feltételezi, hogy

  • minél magasabb egy jószág ára, annál többet kínálnak fel a piacon a megvásárlásra, de az ára miatt kevesebbet keresnek belőle a vásárlók.
  • minél alacsonyabb egy jószág ára, annál kevesebbet kínálnak fel a piacon a megvásárlásra, de az alacsony ára miatt többet keresnek belőle a vásárlók.

A képlet könnyen értelmezhető: minél drágább egy termék, annál többen szeretnék eladni, hogy magas profitot zsebelhessenek be. Az egyéni kereslet azt fejezi ki, hogy a fogyasztó hajlandó és képes valamilyen terméket vagy szolgáltatást megvásárolni.

Azonban, ha egy termék túl olcsó, már nem minden piaci szereplőnek éri meg foglalkozni vele. Ezt a folyamatot modellezi a Marshall-kereszt egy koordináta-rendszerben.

A koordináta-rendszer y tengelyén (vertikális) az árat, az x tengelyén (horizontális) pedig a mennyiséget ábrázoljuk. Továbbá:

  • A keresleti függvény (angolul demand) szigorúan monoton csökken.
  • A kínálati függvény (angolul supply) szigorúan monoton nő.

A Marshall-kereszt jelentése

A két függvény metszéspontja határozza meg a piaci egyensúlyi árat, ott ahol a kereslet és a kínálat találkozik. Ilyenkor alakul ki az egyensúlyi ár és az egyensúlyi mennyiség. A Marshall-kereszt lényege, hogy monitorozza a piaci folyamatokat, azaz, hogy milyen kereslet és kínálat mellett milyen piaci árak alakulnak ki.

Konklúzió

Mi a köze a Marshall-keresztnek a marketinghez?

A termékek és szolgáltatások reklámozása a piaci automatizmusok miatt áremelkedéshez vezethetnek.

Gondolj például az okostelefon piacra. Szóval, ha egy telefon keresett mennyisége a marketingtevékenységek miatt megnő, úgy egyre több vállalat be szeretne szálni a buliba, és zsebretenni a profitból. Tehát egyre több cég kezd el telefonokat gyártani. Ez a tendencia pedig végül áremelkedéshez vezet, amit a vásárlók egy része már nem tud finanszírozni, ezért a kereslet csökkenni fog.

Így értelmezhető a Marshall-kereszt a marketingben.

Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz