Mit jelent a BTL marketing?
A BTL marketing (angolul Below The Line) a nem hagyományos médiumokat használó reklámok összefoglaló, csoportosító elnevezése. A Below The Line kifejezést magyarul egyszerűen vonal alatti marketingnek nevezzük és használjuk.
A BTL csatornái, tipikus BTL eszközök:
- személyes eladás (PS – Personal Delling),
- vásárlásösztönzés (SP – Sales Promotion),
- direkt marketing (DM): gerillamarketing, vírusmarketing, postai DM levél, telemarketing,
- eladáshelyi reklám (POS – Point Of Sale),
- gerillamarketing
- PR (Public Relations),
- promóció,
- eseménymarketing: kiállítások és vásárok, bármilyen egyéb más támogatás vagy szponzoráció.
A BTL kommunikáció sajátossága, hogy a hirdető felel a kommunikációért, azt személyesen ő végzi, míg az ATL kommunikáció során a hirdető bérli a csatornát.
A BTL marketing célja, hogy a terméket / szolgáltatást közvetlen kapcsolatba hozza a célpiaccal, azaz hogy személyesen kommunikációt alakítson ki a résztvevő felek között. A potenciális ügyfél elsőre nincs is mindig tudatában, hogy értékesítés folyik.
A BTL kommunikáció lényege az, hogy egy közvetlen és személyes kapcsolatot alakítsunk ki a potenciális ügyféllel. Próbáljuk meg bevonni a vevőket a kommunikációba, így direkt visszacsatolást, visszajelzéseket kaphatunk a termékünkről vagy szolgáltatásunkról. Ehhez pedig párbeszédre kell invitálnunk a résztvevőket (például egy vásáron).
A BTL jellemzői:
- célzott, jól targetálható,
- minden esetben egyedi,
- interaktív,
- azonnali visszajelzést biztosít,
- személy kommunikációra épít.
A BTL marketingnél fontos megjegyezni, hogy a kommunikációért a hirdető felel, a csatorna általában saját tulajdonában van.