Mit jelent az ATL marketing?
Az ATL marketing (angolul Above The Line) a hagyományos médiumokat használó reklámok összefoglaló, csoportosító elnevezése.
Az Above The Line kifejezést magyarul egyszerűen vonal fölötti marketingnek nevezzük. Ezek alatt tipikusan a tömegmédia csatornákat értjük.
Az ATL csatornái, tipikus ATL kommunikációs eszközök:
- TV,
- rádió,
- újság (bármilyen sajtó),
- kültéri, külterületeken lévő reklámok (pl. óriásplakátok)
- járműreklám,
- beltéri reklám,
- internetes, online felület,
- mozi, stb.
Leggyakoribb fajtái az ATL marketingnek:
- imázs reklám,
- promóciós-reklám.
Az ATL típusú reklámért a hagyományos értelemben vett kreatív csapat felel a kreatívstratégia részeként. Ha láttál pár részt a Mad Men (Reklámőrültek) című sorozatból, akkor az ő munkájukra gondolj.
Az ATL hirdetések megjelentetéséért általában egy sales house vagy media house felel, rajtuk keresztül fut át a projekt. Vagy ők maguk a reklámfelület, vagy az ügynökségeken keresztül bérlik a piaci szereplők. Tehát a reklámfelület nem a reklámozó tulajdonában van, azt kívülről vásárolja meg.
Az ATL kommunikáció üzenete egyértelmű, mindenki számára nyilvánvaló, hogy reklám.