Mikor használjuk az Ansoff-mátrixot?
Abban az esetben, ha felmerül a következő kérdés: milyen alternatív irányok állnak rendelkezésre, hogy fejlesszük a cég tevékenységét?
Ansoff-féle termékpiaci mátrix
Régi (jelenlegi) termék / szolgáltatás | Új termék / szolgáltatás | |
Régi (jelenlegi) piac | Piaci behatolás (piackiaknázás, visszavonulás) | Termékfejlesztés |
Új piac | Piacfejlesztés | Diverzifikáció |
1. Piaci behatolás stratégiája
Jelenlegi termék és jelenlegi piac esetén
A vállalat a meglévő termékét a meglévő piacon nagyobb piaci részesedéssel szeretné értékesíteni. A stratégia alacsony kockázatú.
Lehetséges lépések:
- minőség javítása
- termelékenység növelése
- árcsökkentés
- használat gyakoriságának növelése
- promóció
2. Piacfejlesztés stratégiája
Jelenlegi termék és új piac esetén
A vállalat meglévő terméket szeretne értékesíteni új piaci szegmens részére. A kockázat egy fokkal magasabb, mert az új piacon teljesen eltérő fogyasztói / vásárlói igényekkel találkozni.
Lehetséges lépések:
- földrajzi terjeszkedés (új régiók, külföldi piacok)
- versenyelőny kihasználása (szabadalom, K+F)
3. Termékfejlesztés stratégiája
Új termék és jelenlegi piac esetén
A vállalat új terméket szeretne létrehozni a meglévő piaci szegmens számára. A kockázat nő, hisz egy új termék fogadtatása koránt sem egyértelmű. Alapos fogyasztói igényfelmérésre is szükség van.
Lehetséges lépések:
- tökéletesíteni a terméket egy új verzió kiadásával
- teljesen új termék kifejlesztése
- termékvonal/paletta bővítése
4. Diverzifikáció stratégiája
Új termék és új piac esetén
A vállalat új termékével új piacira kíván belépni, hogy azt új fogyasztók számára értékesítse. Ez a legkockázatosabb termék-piacfejlesztési stratégia, mert eddig nem ismert kihívásokkal kell szembenézni a beszerzéstől kezdve, a kutatás-fejlesztésen át a gyártásig és értékesítésig. Ez a stratégia igényli a leghosszabb időt és legmagasabb ráfordítást.
A diverzifikáció meglépése lehetséges az eddigi tevékenységhez kapcsolódóan, de teljesen különálló módon is.
Lehetséges lépések:
- hátrafelé integrálódás: alapanyag gyártás, részegység gyártás, berendezés gyártás, alapanyag-ellátás, részegység ellátás, berendezés ellátás, finanszírozás
- horizontális integráció: melléktermék gyártás, versenyző termék gyártás, kiegészítő termék gyártás
- előre integráció: elosztás, szállítás, szolgáltatás javítás, piaci információ