Ansoff mátrix

Ansoff-mátrix

Az Ansoff-mátrix 4 féle fejlesztési lehetőséget vázol fel arra az esetre, ha egy vállalkozásnak befektethető erőforrásai vannak. Elemei: piaci behatolás, piacfejlesztés, termékfejlesztés, diverzifikáció.

Mikor használjuk az Ansoff-mátrixot?

Abban az esetben, ha felmerül a következő kérdés: milyen alternatív irányok állnak rendelkezésre, hogy fejlesszük a cég tevékenységét?

Ansoff-féle termékpiaci mátrix

Régi (jelenlegi) termék / szolgáltatásÚj termék / szolgáltatás
Régi (jelenlegi) piacPiaci behatolás (piackiaknázás, visszavonulás)Termékfejlesztés
Új piacPiacfejlesztésDiverzifikáció
Ansoff-mátrix

1. Piaci behatolás stratégiája

Jelenlegi termék és jelenlegi piac esetén

A vállalat a meglévő termékét a meglévő piacon nagyobb piaci részesedéssel szeretné értékesíteni. A stratégia alacsony kockázatú.

Lehetséges lépések:

  • minőség javítása
  • termelékenység növelése
  • árcsökkentés
  • használat gyakoriságának növelése
  • promóció

2. Piacfejlesztés stratégiája

Jelenlegi termék és új piac esetén

A vállalat meglévő terméket szeretne értékesíteni új piaci szegmens részére. A kockázat egy fokkal magasabb, mert az új piacon teljesen eltérő fogyasztói / vásárlói igényekkel találkozni.

Lehetséges lépések:

  • földrajzi terjeszkedés (új régiók, külföldi piacok)
  • versenyelőny kihasználása (szabadalom, K+F)

3. Termékfejlesztés stratégiája

Új termék és jelenlegi piac esetén

A vállalat új terméket szeretne létrehozni a meglévő piaci szegmens számára. A kockázat nő, hisz egy új termék fogadtatása koránt sem egyértelmű. Alapos fogyasztói igényfelmérésre is szükség van.

Lehetséges lépések:

  • tökéletesíteni a terméket egy új verzió kiadásával
  • teljesen új termék kifejlesztése
  • termékvonal/paletta bővítése

4. Diverzifikáció stratégiája

Új termék és új piac esetén

A vállalat új termékével új piacira kíván belépni, hogy azt új fogyasztók számára értékesítse. Ez a legkockázatosabb termék-piacfejlesztési stratégia, mert eddig nem ismert kihívásokkal kell szembenézni a beszerzéstől kezdve, a kutatás-fejlesztésen át a gyártásig és értékesítésig. Ez a stratégia igényli a leghosszabb időt és legmagasabb ráfordítást.

A diverzifikáció meglépése lehetséges az eddigi tevékenységhez kapcsolódóan, de teljesen különálló módon is.

Lehetséges lépések:

  • hátrafelé integrálódás: alapanyag gyártás, részegység gyártás, berendezés gyártás, alapanyag-ellátás, részegység ellátás, berendezés ellátás, finanszírozás
  • horizontális integráció: melléktermék gyártás, versenyző termék gyártás, kiegészítő termék gyártás
  • előre integráció: elosztás, szállítás, szolgáltatás javítás, piaci információ

Hasznos volt a cikk?

Iratkozz fel, ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában! Havi 1 összefoglaló email a következőkkel:

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Nulla reklám és zéró spam
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz
Az oldal sütiket gyűjt. Miért?