Mi a vírusmarketing?
A vírusmarketing egy gerillamarketing “eszköz”, ami a reklámüzenet / kampány gyors, vírusszerű terjedését jelenti, ami leginkább az interneten jelenik meg.
A vírusmarketing (angolul viral marketing) nevében lévő “vírus” szó nem kártékony vagy digitális vírusra utal. A “vírus” ebben az értelemben azt jelenti, hogy egy tartalom nagyon gyorsan terjed, tehát úgy, mint a vírus: rendkívül gyorsan és “hatékonyan”.
Lényege az, hogy a népszerű, sok megosztást generáló tartalmakat az internetezők szívesen osztják meg különböző platformokon ismerőseikkel, és ezzel ingyenesen reklámozzák a tartalmat (ingyen reklám a készítőnek). A vírusmarketingnek táptalajt (“gazdatestet” ) különböző online platformok tudnak adni. Ilyenek a videómegosztó oldalak, közösségi oldalak, blogok/vlogok és egyéb weboldalak, például csevegőszobák és fórumok.
Az egyik első vírusmarketing kampánynak tekintik a a Hotmail 1996-os kampányát. Az ingyenes email szolgáltató az elküldött emailek végére automatikusan generált üzenetben hívta fel a figyelmet a szolgáltatásra és annak ingyenességére.
A vírusmarketing folyamata
- A vírusmarketing során a marketinges elindítja a folyamatot.
- A tartalom valamilyen weboldal segítségével elkezd terjeszkedni.
- A fogyasztók jelentik a csomópontokat, összekötőpontokat, és az ő “feladatuk” az, hogy megnézzék majd továbbítsák további felhasználóknak.
- Ez a folyamat addig megy, ameddig ugyanaz a tartalom képes elérni új csomópontokat és olyan felhasználókat akiknél még nem járt a tartalom.
- Ha egy csomópontot már 2x is elérte ugyanaz a tartalom vagy nincs új csomópont, akkor a végéhez ért a folyamat.
Azok a csomópontok a leghasznosabbak, legértékesebbek, amelyek a legtöbb fogyasztót képesek elérni a legrövidebb időn belül.
Tehát összefoglalva 3 kritériumnak kell egyidőben teljesülnie:
- Hírvivő: a hír küldője és a hír fogadója “találkozzon”.
- Üzenet: csak azok az üzenetek képesek terjedni, amelyek egyszerre emlékezetesek és elég érdekesek ahhoz, hogy másoknak továbbadható legyen.
- Környezet: A környezet kulcsszerepet játszik a sikeres terjedésben, a kampány növekedésben. Ezt nevezhetjük a csatornának is.
Jellemző tulajdonságai
- a marketinges elindítja a folyamatot, majd “magára hagyja a tartalmat”,
- egy idő múlva már nincs kontroll a folyamat felett,
- költséghatékony, sok esetben teljesen ingyenes (a munkát leszámítva),
- erősen felépített, megalapozott,
- kreatív, figyelemfelkeltő, megdöbbentő, megrázó, de lehetnek humorosak vagy akár gyomorforgatóak,
- csattanóval végződik.
Ezen jellemzői miatt képes gyorsan és hatékonyan terjedni a vírusmarketinges tartalom, de óvatosan kell bánni ezzel az eszközzel, mert később fejfájást is okozhat egy cégnek.
Vegyük példaként a határidős promóciót, aminél könnyen megeshet, hogy a promóció lejárata után is még az interneten keringhet és ezzel úgymond negatív reklámot hozhat a cégnek, ha nem tudja teljesíteni a követeléseket.
Én például a Google segítségével találtam már két éve lejárt black friday akciót, amin nagyon hasonló árak voltak.
Mitől lesz egy tartalom virális?
- Társadalmi érzékenység: minél jobbat teszünk valakiért, annál valószínűbb, hogy virális tartalom lesz belőle (gondolj bármilyen társadalmilag érzékeny témára, pl. szegénység).
- Gyakorlati érték: az emberek szeretnek hasznos információkat megosztani, hogy másoknak is segítsenek.
Összefoglalva tehát:
A vírusmarketing kampány gyors, vírusszerű terjedést ígér, ami az internet segítségével futótűzként terjedhet.
A vírusmarketing a gerillamarketing egyik részeleme.