UGC (User-Generated Content)

A UGC jelentése User Generated Content, azaz magyarul felhasználók által létrehozott tartalom. Ezek az önkéntesen előállított tartalmak leginkább képek, videók, vélemények vagy értékelések, amiket meg is osztanak másokkal különböző online felületeken.

UGC példák

Nézzünk néhány példát a felhasználók által leggyakrabban előállított tartalmakra.

Social media: Gondolj csak például a márkanevekkel ellátott Instagram hashtagekre, a mostanában nagyon népszerű étel és italkóstolós TikTok videókra vagy egy okosotthonos rendszert építő YouTuberre, aki a legújabb porszívóját teszteli. De tipikus példa lehet egy olyan felhasználó is, aki Pinteresten gyűjt össze DIY otthoni dekorációs vagy barkácsprojekteket.

Webshopok termékoldala: A vásárlók által írt termékvélemények is önállóan előállított tartalomnak minősülhetnek. De ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a felhasználót a termék utólagos értékelésére egészen egyszerű motiválni (például 1-1 email automatizmussal). Tehát sokkal inkább UGC-nek számít az árukeresőn írt vélemény.

Csillagos értékelések lokális helyek esetén: UGC lehet szintén az a csillagos pontozás és szöveges vélemény, amit helyi üzletek (például kávézók vagy éttermek) Google cégprofilján / Facebook oldalán vagy Tripadvisor oldalán tesznek közzé a korábbi vendégek.

Fórumbejegyzések: UGC tartalom a fórumbejegyzés is, aminek Magyarországon tipikus példája a Gyakorikerdesek.hu, de manapság a Reddit is egyre népszerűbb.

Az UGC fontos jellemzője, hogy általában spontán módon jön létre, amikor a felhasználók megosztják személyes tapasztalataikat, (pozitív vagy negatív) véleményeiket vagy kreatív ötleteiket. A tartalom ettől válik hitelessé, mivel az előállítását és a véleményt nem befolyásolták a vállalatok. A klasszikus értelmezés szerint a tartalom előállításáért a felhasználó nem kap semmilyen jutattást! Ha az UGC előállítója valamilyen formában mégis ellenszolgáltatást kap érte (például termékajándékot vagy pénzt), azt mindenképp szponzorált tartalomként kell jelezni!

Az UGC előnyei a vállalat számára:

  • Hitelesség és megbízhatóság: Az UGC-t a felhasználói tapasztalatok, saját készítésű képek és videók teszik hitelessé és megbízhatóvá.
  • Közösségépítés: Az UGC elősegíti a közösséghez való tartozás érzetét, és növelheti a közönség részvételét és elkötelezettségét. Segít a vállalatnak közösséget építeni hűséges vásárlóival és rajongóival, akik aktívan részt vesznek a tartalom létrehozásában és megosztásában.
  • Költséghatékonyság: Az UGC előállítása általában olcsóbb, mint a professzionális tartalmak létrehozása, mivel a felhasználók ingyen készítik el a tartalmakat.

Az UGC potenciális veszélyei:

  • Minőségkontroll hiánya: A különböző felhasználók által létrehozott tartalom minősége igen széles skálán mozoghat.
  • Kontrollvesztés: Az UGC-t nem lehet kontrollálni, és a vállalat nem igazán tudja irányítani vagy korlátozni annak terjedését vagy hatását.
  • Negatív visszhang: Felhasználók negatív élményeiket vagy véleményeiket is megoszthatják, ami károsíthatja a márka hírnevét és imázsát (de mint sokszor hallottuk: a negatív reklám is reklám).
  • Biztonsági kockázatok: Rosszindulatú felhasználók által létrehozott tartalmak esetén biztonsági kockázatok merülhetnek fel, például rosszindulatú linkek elterjesztése.

Összességében elmondható, hogy az UGC jelensége nagyon pozitívan hathat a vállalat számára az earned media (szerzett / kiérdemelt média) stratégiák sorában, mivel a vállalat egyfajta közvetett marketingkommunikációs tevékenységet ér el, nem fizetett reklámköltségekkel.

Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz