A termék fogalma, tulajdonságai és csoportosítása

A termék definíciója önmagában senkinek sem mond újat, de marketingesként mindenképp érdemes azon elgondolkodni, hogy milyen tulajdonságokkal is bírnak a termékek.

Mi a termék fogalma?

A marketing szerint termék bármi lehet, ami olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságokkal bír, ami valamilyen fogyasztói igényt kielégít.

Egy termékhez kézzelfogható és nem kézzelfogható tulajdonságok is tartozhatnak. Utóbbira példa lehet egy szerviz / garanciális szolgáltatás, de igazából bármi, ami kiegészíti az eredeti terméket és valamilyen plusz értékkel ruházza fel. Ettől azt érezhetjük, hogy a pénzünkért többet kapunk.

A termékeket két nagy körbe csoportosíthatjuk:

  • Áru: ezek a kézzelfogható termékek, amikhez csatlakozhat kézzel nem fogható tulajdonság is.
  • Szolgáltatás: ezek a nem kézzelfogható termékek, amikhez kézzel fogható tulajdonság is társulhat.

A termék tulajdonságai

A termékek kapcsán talán az egyik legfontosabb kritérium a termékek minősége. Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy miként ítélik meg a vásárlók és a fogyasztók a megvásárolt termékeket. A marketingben általában háromféle minőségről beszélhetünk:

  • Objektív minőség: a termék objektíven meghatározható tulajdonságaira vonatkozik.
  • Szubjektív minőség: a terméket a különböző fogyasztói igények alapján szubjektíven ítéli meg.
  • Gazdaságos minőség: a termék gazdaságossága attól függ, hogy a termék élettartama (használati ciklus) alatt milyen alacsony volt a (fenntartási)költsége.

A termékek különböző hasznossági tulajdonságok szerint is csoportosíthatók:

  • Generikus funkció: azok a tulajdonságok / funkciók, amik segítségével a termék képes betölteni a szerepét, azaz kielégíti a fogyasztói igényt amiért eredetileg megvásárolták (pl. az, hogy a mosógép tisztára mossa a ruhákat).
  • Elvárt funkció: olyan kiegészítő funkció, amitől a termék több lesz, ami által bővülnek a tulajdonságai (pl. hogy a mosógép kíméletes a ruhákhoz, nem gyűri össze, nem teszi tönkre a ruhákat).
  • Kiterjesztett funkció: például egy olyan tulajdonság, amit a fogyasztó nem vár el, de többletet nyújt (pl. hogy a mosógép többféle programmal bír, akár gyapjú ruhát is moshatunk vele).
  • Potenciális többlet: olyan többlet funkciók, amik a termék jövőbeni sikereihez járulhatnak hozzá (pl. az, hogy kevés vizet használ, ezáltal gazdaságos és környezetbarát).

A termékek csoportosítása

A vásárlók a termékeket a következő csoportokba sorolhatják a vásárlás célja miatt:

  • Tömegcikkek: amiket rendszeresen és rutinszerűen vásárolunk (ilyenek tipikusan az FMCG termékek).
  • Impulzuscikkek: amiket különös megfontolás nélkül impulzusok hatására vásárolunk meg (például a kasszánál kihelyezett édességek).
  • Szakcikkek: amiknél nem azonnal döntünk, hanem több szempontot mérlegelve hosszabb ideig fontolgatjuk a vásárlást (pl. egy kávéfőző).
  • Luxusjavak: drágább termékek, amiket ritkán vásárolunk. Ezeknél a termékeknél igen erős a márkahűség (például egy elektromos autó).

🔑 Takeaways: mit tanultunk ebből?

  1. A termék jelentése sokkal összetettebb, mint az elsőre tűnik.
  2. A marketingstratégia kialakításához tisztában kell lennünk az alapokkal, még akkor is, ha elsőre minden evidensnek látszik.

Hasznos volt a cikk?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Porter modell

Porter modell: az öt erő

Az iparági versenyt 5 tényező (azaz öt erő) alapján határozza meg Porter modellje. Nézzük milyen fontos elemei vannak ennek a közgazdaságtani elemzésnek.

Primer kutatás

A primer kutatás jelentése és fajtái

Mit jelent a primer kutatás, és melyek a primer adatok? Ebben a cikkben összefoglaltam a marketingkutatás
primer adatfelvételi módszereit, jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szekunder kutatás

A szekunder kutatás fogalma és használata

Mit jelent a szekunder kutatás és melyek pontosan a szekunder adatok? Ebben a cikkben a marketingkutatás lépéseként megnézzük a szekunder (azaz másodlagos) kutatás jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése
A weboldal sütiket gyűjt. Miért?