A termék fogalma, tulajdonságai és csoportosítási lehetőségei

A termék fogalma valószínűleg senkinek sem mond újat, de marketingesként mindenképp érdemes azon elgondolkodni hogy milyen tulajdonságokkal is rendelkeznek a termékek.

Mi a termék fogalma?

A marketing szerint termék bármi lehet, ami olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságokkal bír, ami valamilyen fogyasztói igény kielégít.

Egy termékhez kézzelfogható és nem kézzelfogható tulajdonságok is tartozhatnak. Utóbbinál ilyen lehet például egy szerviz / garanciális szolgáltatás, de igazából bármi ami kiegészíti az eredeti terméket.

A termékeket két nagy körbe csoportosíthatjuk be:

  • Áru: ezek a kézzelfogható termékek, amikhez csatlakozhat kézzel nem fogható tulajdonság is.
  • Szolgáltatás: ezek a nem kézzelfogható termékek, amikhez kézzel fogható tulajdonság is társulhat.

A termék tulajdonságai

A termékek kapcsán talán az egyik legfontosabb kritérium a termékek minősége. Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy miként ítélik meg a vásárlók és a fogyasztók a megvásárolt termékeket. A marketingben általában háromféle minőségről beszélhetünk:

  • Objektív minőség: a termék objektíven meghatározható tulajdonságaira vonatkozik.
  • Szubjektív minőség: a terméket a különböző fogyasztói igények alapján szubjektíven ítéli meg.
  • Gazdaságos minőség: a termék gazdaságossága attól függ, hogy a termék élettartama (használati ciklus) alatt milyen alacsony volt a költsége.

A termékek különböző hasznossági tulajdonságok szerint is csoportosíthatók:

  • Generikus funkció: azok a tulajdonságok / funkciók, amik segítségével a termék képes betölteni a szerepét, azaz kielégíti a fogyasztói igényt amiért eredetileg megvásárolták (pl. az, hogy a mosógép tisztára mossa a ruhákat).
  • Elvárt funkció: olyan kiegészítő funkció, amitől a termék több lesz, ami által bővülnek a tulajdonságai (pl. hogy a mosógép kíméletes a ruhákhoz, nem gyűri össsze, nem teszi tönkre a ruhákat).
  • Kiterjesztett funkció: például egy olyan tulajdonság, amit a fogyasztó nem vár el, de többletet nyújt (pl. hogy a mosógép többféle programmal bír, akár gyapjú ruhát is moshatunk vele).
  • Potenciális többlet: olyan többlet funkciók, amik a termék jövőbeni sikereihez járulhatnak hozzá (pl. az, hogy kevés vizet használ, ezáltal gazdaságos és környezetbarát).

A termék csoportosítása

A vásárlók a termékeket a következő csoportokba sorolhatják a vásárlás célja miatt:

  • Tömegcikkek: amiket rendszeresen és rutinszerűen vásárolunk (ilyenek tipikusan az FMCG termékek).
  • Impulzuscikkek: amiket különös megfontolás nélkül impulzusok hatására vásárolunk meg (például a kasszánál kihelyezett édességek).
  • Szakcikkek: amelyeknél nem azonnal döntünk, hanem több szempontot mérlegelve hosszabb ideig fontolgatjuk a vásárlást (pl. egy kávéfőző).
  • Luxusjavak: drágább termékek, amelyeket ritkán vásárolunk. Ezeknél a termékeknél igen erős a márkahűség (például egy elektromos autó).

Hasznos volt a cikk?

Csabai Ádám

Csabai Ádám

Marketing blogger, SEO specialista, a The Pitch SEO ügynökség SEO elemzője és tanácsadója. Kérdésed van, vagy hibát találtál valahol, esetleg szeretnéd kiegészíteni az egyik cikket valamivel? Dobj egy emailt vagy Messenger üzenetet! Minden üzenetre válaszolok.
Csabai Ádám

Csabai Ádám

Marketing blogger, SEO specialista, a The Pitch SEO ügynökség SEO elemzője és tanácsadója. Kérdésed van, vagy hibát találtál valahol, esetleg szeretnéd kiegészíteni az egyik cikket valamivel? Dobj egy emailt vagy Messenger üzenetet! Minden üzenetre válaszolok.

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Ezek is érdekelhetnek

Marketing eszközök
Csabai Ádám

Marketing eszközök A-tól Z-ig

Melyek a leghatékonyabb offline (azaz hagyományos) és online vagy digitális marketing eszközök? Ez a cikk erről szól és folyamatosan bővül.

Primer kutatás
Csabai Ádám

A primer kutatás jelentése és fajtái

Mit jelent a primer kutatás, és melyek a primer adatok? Ebben a cikkben összefoglaltam a marketingkutatás
primer adatfelvételi módszereit, jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szekunder kutatás
Csabai Ádám

A szekunder kutatás fogalma és használata

Mit jelent a szekunder kutatás és melyek pontosan a szekunder adatok? Ebben a cikkben a marketingkutatás lépéseként megnézzük a szekunder (azaz másodlagos) kutatás jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése

Gratulálok! 🎉

Örülök, hogy elolvastad a(z) A termék fogalma, tulajdonságai és csoportosítási lehetőségei című cikket! Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is, hogy más is tanulni tudjon belőle!
Facebook
LinkedIn