Mi a telemarketing?
A legtöbb fogyasztó a telemarketing szó hallatán rögtön egy negatív, rátukmáló, kéretlen telefonhívásra gondol, amikor zsúfolt irodákban unott telemarketingesek, call centerekben ücsörögve zaklatják a gyanútlan nyugdíjasokat. Ez sok esetben tényleg így van, de nézzük meg a telemarketing mire is lett eredetileg kitalálva.
A telemarketing fogalma
A telemarketing (vagy telefonos marketing) a direkt marketing egyik eszköze, ami telefonos megkeresést jelent. Ide sorolható minden olyan kimenő hívás, aminek az a célja, hogy felkeltse az érdeklődést egy termék vagy szolgáltatás iránt, majd (néha azonnali) vásárlásra buzdítson.
A bejövő hívásokat is ide sorolhatjuk, ha azok megrendeléssé formálhatók.
A telemarketing fajtái
A telemarketing két fajtáját különíthetjük el a klasszikus értelemben:
- Inbound telemarketing: ha az ügyfél indítja a hívást, azaz bejövő hívás.
- Outbound telemarketing: ha a telemarketinget végző cég a hívás indítója, azaz kimenő hívás.
Az elektronikus hírközlésről szóló törvény (röviden Eht.) két másik kategóriát különít el, melyekre más szabályozást fogalmaz meg:
- Élőbeszédes hívás: a telemarketing operátor egy élő személy, aki előzetes hozzájárulás nélkül is indítható hívásokat (kivéve, ha a fogadó fél megtiltotta ezt a korábbiakban).
- Automatizált hívás: automatizált hívórendszer indítja a hívásokat, amihez előzetes hozzájárulás kell a fogadó féltől.
A telemarketinges feladata
- megismertetni a cég termékeit és szolgáltatásait,
- márkaismertség növelése, márkaimázs építése,
- piackutatás, marketingkutatás,
- motiválni a fogyasztókat a vásárlásra, előfizetésre, a szolgáltatások igénybevételére
- gyakran teszt/próbaidőszakot ajánlanak, előfizetési rendszerbe léptetnek be.
Előnyök
A telemarketing legfontosabb előnyei a következők:
- interaktív folyamat,
- személyes jellegű (kivéve, ha automatizált),
- push és pull marketingkommunikációra egyaránt alkalmas,
- azonnali információkat nyújt, ezért azonnal mérhető,
- nagy hatékonyságú a széleskörű telefonhálózat lefedettség miatt.
A telemarketing további előnyei közé tartozik, hogy közvetlen kapcsolatot épít ki a vásárlókkal, ami bizalmat ébreszthet bennük. Ezáltal a vásárlók sokkal őszintébbek és nyíltabbak lesznek, ami által a piackutatás is sokkal eredményesebb lesz. További információkat képes szerezni az egyedi fogyasztói igényekről, a vásárlási modellekről.
Az azonnali visszajelzés segítségével a gyakorlatba átültethető ötleteket kaphatunk a kínált termékről, szolgáltatásról. Nem mellesleg fontos információkat kaphatunk a konkurenciáról, a cég (termék/szolgáltatás) előnyeiről, vagy épp a hátrányairól, hiányosságairól.
Hátrányok
A telemarketing hátrányai:
- sok szolgáltató van a piacon, ezért nehéz jól választani,
- felkészületlen telemarketingesek (nem jó termékismeret, stb.) esetén nem vezet eredményre,
- mindent figyelembevéve drágább, mint az online megoldások.
Összességében a telemarketing célja, hogy egy vállalat növelje a márkaimázst, az ügyfelek, vásárlók számát, ezáltal többletprofitra tegyen szert. Fontos, hogy egy telemarketinget végző cég kizárólag hivatalos adatbázis-értékesítő cégektől vásárolhat telefonszámokat vagy a nehezebb utat választja: saját listát épít.