Telemarketing

A telemarketing a direkt marketing egyik eszköze, ami röviden a telefonos megkeresést jelenti. A hívó felet vagy ügynököt telemarketing operátornak nevezzük, aki különböző értékajánlatokkal keresi fel a (potenciális) ügyfeleket, vásárlókat.

Mi a telemarketing?

A legtöbb fogyasztó a telemarketing szó hallatán rögtön egy negatív, rátukmáló, kéretlen telefonhívásra gondol, amikor zsúfolt irodákban unott telemarketingesek, call centerekben ücsörögve zaklatják a gyanútlan nyugdíjasokat. Ez sok esetben tényleg így van, de nézzük meg a telemarketing mire is lett eredetileg kitalálva.

A telemarketing fogalma

A telemarketing (vagy telefonos marketing) a direkt marketing egyik eszköze, ami telefonos megkeresést jelent. Ide sorolható minden olyan kimenő hívás, aminek az a célja, hogy felkeltse az érdeklődést egy termék vagy szolgáltatás iránt, majd (néha azonnali) vásárlásra buzdítson.

A bejövő hívásokat is ide sorolhatjuk, ha azok megrendeléssé formálhatók.

A telemarketing fajtái

A telemarketing két fajtáját különíthetjük el a klasszikus értelemben:

  • Inbound telemarketing: ha az ügyfél indítja a hívást, azaz bejövő hívás.
  • Outbound telemarketing: ha a telemarketinget végző cég a hívás indítója, azaz kimenő hívás.

Az elektronikus hírközlésről szóló törvény (röviden Eht.) két másik kategóriát különít el, melyekre más szabályozást fogalmaz meg:

  • Élőbeszédes hívás: a telemarketing operátor egy élő személy, aki előzetes hozzájárulás nélkül is indítható hívásokat (kivéve, ha a fogadó fél megtiltotta ezt a korábbiakban).
  • Automatizált hívás: automatizált hívórendszer indítja a hívásokat, amihez előzetes hozzájárulás kell a fogadó féltől.

A telemarketinges feladata

  • megismertetni a cég termékeit és szolgáltatásait,
  • márkaismertség növelése, márkaimázs építése,
  • piackutatás, marketingkutatás,
  • motiválni a fogyasztókat a vásárlásra, előfizetésre, a szolgáltatások igénybevételére
  • gyakran teszt/próbaidőszakot ajánlanak, előfizetési rendszerbe léptetnek be.

Előnyök

A telemarketing legfontosabb előnyei a következők:

  • interaktív folyamat,
  • személyes jellegű (kivéve, ha automatizált),
  • push és pull marketingkommunikációra egyaránt alkalmas,
  • azonnali információkat nyújt, ezért azonnal mérhető,
  • nagy hatékonyságú a széleskörű telefonhálózat lefedettség miatt.

A telemarketing további előnyei közé tartozik, hogy közvetlen kapcsolatot épít ki a vásárlókkal, ami bizalmat ébreszthet bennük. Ezáltal a vásárlók sokkal őszintébbek és nyíltabbak lesznek, ami által a piackutatás is sokkal eredményesebb lesz. További információkat képes szerezni az egyedi fogyasztói igényekről, a vásárlási modellekről.

Az azonnali visszajelzés segítségével a gyakorlatba átültethető ötleteket kaphatunk a kínált termékről, szolgáltatásról. Nem mellesleg fontos információkat kaphatunk a konkurenciáról, a cég (termék/szolgáltatás) előnyeiről, vagy épp a hátrányairól, hiányosságairól.

Hátrányok

A telemarketing hátrányai:

  • sok szolgáltató van a piacon, ezért nehéz jól választani,
  • felkészületlen telemarketingesek (nem jó termékismeret, stb.) esetén nem vezet eredményre,
  • mindent figyelembevéve drágább, mint az online megoldások.

Összességében a telemarketing célja, hogy egy vállalat növelje a márkaimázst, az ügyfelek, vásárlók számát, ezáltal többletprofitra tegyen szert. Fontos, hogy egy telemarketinget végző cég kizárólag hivatalos adatbázis-értékesítő cégektől vásárolhat telefonszámokat vagy a nehezebb utat választja: saját listát épít.

Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz