A szolgáltatás fogalma, azaz a tercier szektor

A szolgáltatásmarketing alapjaihoz hozzátartozik, hogy tudjuk csoportosítani és jellemezni a szolgáltatásunkat, hogy el tudjuk helyezni a piacon. Így végezhetünk eredményesebb marketingtevékenységet, mint a versenytársaink.

A szolgáltatás egy kézzel meg nem fogható munka eredménye, ami a szolgáltatás igénybevevőjének valamilyen értékkel bír.

A szolgáltatás kínálója általában pénzt kap a szolgáltatásért, de olyan szolgáltatások is léteznek, amik például egy termék árába vannak beépítve. Ilyen lehet például egy elektronikai készülék (mosógép) garanciális javítása, egy autó karbantartása vagy egy csereszolgáltatás.

A szolgáltatási szektor, (tercier szektor, vagy harmadlagos szektor) a fejlett gazdaságok három legfontosabb gazdasági ágazata közé tartozik. A szolgáltatások lényegében a szükségletek kielégítésére végzett tevékenységek összefoglaló elnevezése.

Néhány egyszerű példa a szolgáltatásokra:

  • szépségipar: sminkes, kozmetika, fodrászat, borbély (ezt ábrázolja a cikk fő képe is)
  • egészségügy (magán egészségügyi intézmények)
  • mindennemű szórakoztatás (színházak, televízió, rádió, internet, könyvkiadók)
  • üzleti tanácsadók
  • ügyvédek, jogászok
  • tervezők, mérnökök

A szolgáltatás jellemzői

A termék és a szolgáltatás közötti különbség tehát abban rejlik, hogy a termék esetében a végtermék kézzel is megfogható. Egy autógyár egy autó legyártásával termelést végez, de ha ezen az autón elromlik valami, akkor szervizbe visszük. Ilyenkor a javítás már szolgáltatásnak minősül. A másik nagy különbség a végeredmény kapcsán még az, hogy míg a gyártás végterméke értékesíthető, fizikai tárgy, egy eszköz, addig a szolgáltatás végeredménye az ügyfél állapotára vezethető vissza, amikor a szolgáltatás teljesül (pl. egy elégedett és boldog ügyfél).

A szolgáltatás jellemzői:

  • a szolgáltatás eredménye fizikai mennyiségben nem mérhető
  • szolgáltatás igénybevételével általában a fogyasztás is
  • szolgáltatásnyújtáshoz általában szükséges a fogyasztó jelenléte is
  • szolgáltatás területén fejlődés tapasztalható

A szolgáltatások fajtái

A szolgáltatásokat két nagy csoportba sorolhatjuk be.

Alapszolgáltatások

  • Állami: kormány, minisztériumok, önkormányzatok
  • Közösségi: közösségi képviselet
  • Közüzemi: elektromos és gázszolgáltatás, ivóvíz, vezetékes csatorna, energiaszolgáltatás (közvilágítás)
  • Kommunális: Melegvíz-szolgáltatás, köztisztaság, parkosítás, kéményseprés, temetkezés, közutak, parkolók létesítése, fenntartása
  • Közbiztonság: közrend (rendőrség és honvédelem)
  • Foglalkoztatás: munkaügyi központok
  • Egészségügyi és szociális szolgáltatások: körzeti egészségügyi (háziorvos), fogorvosi ellátás és szociális ellátás
  • Kulturális: oktatás, közművelődés, tudomány, művészet, sport, mozi, sajtó

Kiegészítő szolgáltatások

  • Helyváltoztatási szolgáltatások (például ilyen a tömegközlekedés)
  • Pénzügyi szolgáltatások (ide tartoznak a bankok)
  • Postai és hírközlési szolgáltatások (posta és logisztika)
  • Turisztikai szolgáltatások (elszállásolás, vendéglátás)

Egyéb csoportosítási lehetőségek

  • Anyagi / nem anyagi (pénzben kimutatható) szolgáltatások
  • Szolgáltatások tárgya: tárgyra / személyre vonatkozó szolgáltatás
  • Termelő szolgáltatás / nem termelő szolgáltatás (utóbbi másként a fogyasztói szolgáltatás)
  • Egyéni / csoportos szolgáltatás
  • Szolgáltatás megvalósulásnak ideje: rövid (hajvágás) / hosszú (lakásbiztosítás) / ismétlődő (heti, rendszeres takarítás).

Hasznos volt a cikk?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Porter modell

Porter modell: az öt erő

Az iparági versenyt 5 tényező (azaz öt erő) alapján határozza meg Porter modellje. Nézzük milyen fontos elemei vannak ennek a közgazdaságtani elemzésnek.

Primer kutatás

A primer kutatás jelentése és fajtái

Mit jelent a primer kutatás, és melyek a primer adatok? Ebben a cikkben összefoglaltam a marketingkutatás
primer adatfelvételi módszereit, jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szekunder kutatás

A szekunder kutatás fogalma és használata

Mit jelent a szekunder kutatás és melyek pontosan a szekunder adatok? Ebben a cikkben a marketingkutatás lépéseként megnézzük a szekunder (azaz másodlagos) kutatás jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése
A weboldal sütiket gyűjt. Miért?