A szolgáltatás fogalma, azaz a tercier szektor

A szolgáltatásmarketing alapjaihoz hozzátartozik, hogy tudjuk csoportosítani és jellemezni a szolgáltatásunkat, hogy el tudjuk helyezni a piacon. Így végezhetünk eredményesebb marketingtevékenységet, mint a versenytársaink.

A szolgáltatás egy kézzel meg nem fogható munka eredménye, ami a szolgáltatás igénybevevőjének valamilyen értékkel bír.

A szolgáltatás kínálója általában pénzt kap a szolgáltatásért, de olyan szolgáltatások is léteznek, amik például egy termék árába voltak beépítve. Ilyen lehet például egy garanciális javítás, karbantartás vagy csereszolgáltatás.

A szolgáltatási szektor, (tercier szektor, vagy harmadlagos szektor) a fejlett gazdaságok három legfontosabb gazdasági ágazata közé tartozik. A szolgáltatások lényegében a szükségletek kielégítésére végzett tevékenységek összefoglaló elnevezése.

Néhány egyszerű példa a szolgáltatásokra:

  • szépségipar: kozmetika, fodrászat, borbély (ezt ábrázolja a cikk fő képe is)
  • egészségügy (magán egészségügyi intézmények)
  • mindennemű szórakoztatás (színházak, televízió, rádió, internet, könyvkiadók)
  • üzleti tanácsadók
  • ügyvédek, jogászok
  • tervezők, mérnökök

A szolgáltatás jellemzői

A termék és a szolgáltatás közötti különbség tehát abban rejlik, hogy a termék esetében a végtermék kézzel is megfogható. Egy autógyár egy autó legyártásával termelést végez, de ha ezen az autón elromlik valami, akkor szervizbe visszük. Ilyenkor a javítás már szolgáltatásnak minősül. A másik nagy különbség a végeredmény kapcsán még az, hogy míg a gyártás végterméke értékesíthető, fizikai tárgy, egy eszköz, addig a szolgáltatás végeredménye az ügyfél állapotára vezethető vissza, amikor a szolgáltatás teljesül (pl. egy elégedett és boldog ügyfél).

A szolgáltatás jellemzői:

  • a szolgáltatás eredménye fizikai mennyiségben nem mérhető
  • szolgáltatás igénybevételével általában a fogyasztás is
  • szolgáltatásnyújtáshoz általában szükséges a fogyasztó jelenléte is
  • szolgáltatás területén fejlődés tapasztalható

A szolgáltatások fajtái

A szolgáltatásokat két nagy csoportba sorolhatjuk be.

Alapszolgáltatások

  • Állami: kormány, minisztériumok, önkormányzatok
  • Közösségi: közösségi képviselet
  • Közüzemi: elektromos és gázszolgáltatás, ivóvíz, vezetékes csatorna, energiaszolgáltatás (közvilágítás)
  • Kommunális: Melegvíz-szolgáltatás, köztisztaság, parkosítás, kéményseprés, temetkezés, közutak, parkolók létesítése, fenntartása
  • Közbiztonság: közrend (rendőrség és honvédelem)
  • Foglalkoztatás: munkaügyi központok
  • Egészségügyi és szociális szolgáltatások: körzeti egészségügyi (háziorvos), fogorvosi ellátás és szociális ellátás
  • Kulturális: oktatás, közművelődés, tudomány, művészet, sport, mozi, sajtó

Kiegészítő szolgáltatások

  • Helyváltoztatási szolgáltatások (például ilyen a tömegközlekedés)
  • Pénzügyi szolgáltatások (ide tartoznak a bankok)
  • Postai és hírközlési szolgáltatások (posta és logisztika)
  • Turisztikai szolgáltatások (elszállásolás, vendéglátás)

Egyéb csoportosítási lehetőségek

  • Anyagi / nem anyagi (pénzben kimutatható) szolgáltatások
  • Szolgáltatások tárgya: tárgyra / személyre vonatkozó szolgáltatás
  • Termelő szolgáltatás / nem termelő szolgáltatás (utóbbi másként a fogyasztói szolgáltatás)
  • Egyéni / csoportos szolgáltatás
  • Szolgáltatás megvalósulásnak ideje: rövid (hajvágás) / hosszú (lakásbiztosítás) / ismétlődő (heti, rendszeres takarítás).

Hasznos volt a cikk?

Csabai Ádám

Csabai Ádám

Marketing blogger, SEO specialista, a The Pitch SEO ügynökség SEO elemzője és tanácsadója. Kérdésed van, vagy hibát találtál valahol, esetleg szeretnéd kiegészíteni az egyik cikket valamivel? Dobj egy emailt vagy Messenger üzenetet! Minden üzenetre válaszolok.
Csabai Ádám

Csabai Ádám

Marketing blogger, SEO specialista, a The Pitch SEO ügynökség SEO elemzője és tanácsadója. Kérdésed van, vagy hibát találtál valahol, esetleg szeretnéd kiegészíteni az egyik cikket valamivel? Dobj egy emailt vagy Messenger üzenetet! Minden üzenetre válaszolok.

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Ezek is érdekelhetnek

Marketing eszközök
Csabai Ádám

Marketing eszközök A-tól Z-ig

Melyek a leghatékonyabb offline (azaz hagyományos) és online vagy digitális marketing eszközök? Ez a cikk erről szól és folyamatosan bővül.

Primer kutatás
Csabai Ádám

A primer kutatás jelentése és fajtái

Mit jelent a primer kutatás, és melyek a primer adatok? Ebben a cikkben összefoglaltam a marketingkutatás
primer adatfelvételi módszereit, jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szekunder kutatás
Csabai Ádám

A szekunder kutatás fogalma és használata

Mit jelent a szekunder kutatás és melyek pontosan a szekunder adatok? Ebben a cikkben a marketingkutatás lépéseként megnézzük a szekunder (azaz másodlagos) kutatás jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése

Gratulálok! 🎉

Örülök, hogy elolvastad a(z) A szolgáltatás fogalma, azaz a tercier szektor című cikket! Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is, hogy más is tanulni tudjon belőle!
Facebook
LinkedIn