📊

STEEP-elemzés

A STEEP-elemzés a vállalatok makrokörnyezetének elemzésével foglalkozik. Az analízis során a vizsgált tényezőket rövidíti. Angol megfelelői: S: Social, T: Technological, E: Economic, E: Environmental, P: Political.

A STEEP-elemzés egy mozaikszó, amivel a marketingesek előszeretettel dobálóznak. Ne ijedj meg, ha úgy hallasz erről a technikáról, mint PEST vagy PESTEL-elemzés – ezek mind ugyanazt jelentik. Lássuk, hogy mi a szerepe a STEEP-elemzésnek a marketingben.

Mi az a STEEP-elemzés?

A STEEP-elemzéssel először még az egyetemen a kereskedelem és marketing szakon foglalkoztam. Majdnem minden félévben el kellett végezni valamely tárgy keretében egy-egy komplett elemzést. A STEEP-elemzés fogalma tehát a közgazdaságtanon keresztül írható körül.

Mi a STEEP-elemzés?

Röviden a STEEP-elemzés a vállalatok makrokörnyezetének elemzésével foglalkozik.

Mit rövidít a STEEP betűszó?

A STEEP-analízis során a vizsgált tényezőket rövidíti. Angol megfelelői: S: Social, T: Technological, E: Economic, E: Environmental, P: Political.

Mi a különbség a STEEP, a PESTEL és a PEST-elemzés között?

A plusz L betű a Legal (jogi környezet) rövidítése. A PESTEL analízis tehát külön kezeli a politikai és jogi környezet elemzését. A PEST-elemzés pedig nemes egyszerűséggel kihagyja a természeti környezet vizsgálatát.

Összefoglalva tehát a STEEP-elemzés során a közgazdászok és marketingesek a vállalatok makrokörnyezetét vizsgálják, tehát azokat a gazdasági trendeket és folyamatokat, amelyek hatással vannak az adott vállalatra, de azokra nem lehetnek hatással, azaz nem befolyásolhatók.

A STEEP-elemzés részei

A STEEP-elemzés részei, elemei részletesen a következők:

  • S: Social – Társadalmi környezet
  • T: Technological: Technológiai környezet
  • E: Economic – Gazdasági környezet
  • E: Environmental – Természeti környezet
  • P: Political – Politikai és jogi környezet
STEEP-elemzés példa

A STEEP-elemzés jelentése tehát a marketing folyamatokkal függ össze. A STEEP-elemzés célja, hogy a vállalat megismerje a marketinget befolyásoló makrotényezőket, így elősegítsék a marketing-folyamatok megtervezését.

A vállalatoknak kétféle környezetét különböztetjük meg:

  1. Mikrokörnyezet
  2. Makrokörnyezet

A mikrokörnyezet a vállalat szűk belső és külső környezete, amelyekre hatást gyakorolhat, így javítva eredményeit. A mikrokörnyezet elemzésére a legnépszerűbb módszer a SWOT elemzés, vagy SWOT analízis, amelyet a magyar GYELV elemzés mozaikszóval illetik.

Társadalmi környezet

A társadalmi környezet elemzése során a demográfiai mutatókra kell elsősorban gondolni.

  • Hogyan alakul a demográfiai helyzet?
  • Milyen a korösszetétel, a nemek aránya és a születések száma?
  • Milyen magas az iskolázottsági szint és a képzettségi szint?
  • Van társadalmi mobilitás?
  • Hogyan oszlik meg a szabadidőre és a munkára fordított idő aránya?
  • Jelen van a vállalkozói szellem? Mekkora a vállalkozók / vállalkozások száma?

Továbbá érdemes azt is megvizsgálni, hogy milyen értékrendek és társadalmi normák jelennek meg. Kutathatunk a munkahelyi viselkedési normák és a véleményvezérek hatására vonatkozóan is.

Technológiai környezet

A technológiai környezet elemzésekor elsősorban a technológiai jelenlegi szintjét vizsgáljuk. Milyen az innováció azaz a tecnológiai fejlődés?

  • Mekkora a K+F (kutatás és fejlesztés) aránya?
  • Milyen fejlett a technológiai infrastruktúra?
  • Mekkora a technológiai transzfer sebessége és milyen módjai vannaj?
  • Milyen szinten áll a számítógépesítettség?

A tényezők vizsgálatakor például arra is tudunk következtetni, hogy mennyire jellemző az élethosszig tartó tanulás rendszere.

Gazdasági környezet

A gazdasági környezet elemzése nem maradhat ki a STEEP-elemzés elvégzésekor. A következőket mindenképp érdemes megvizsgálni:

  • Milyen a GDP és a GNP trendje?
  • Mekkora a munkanélküliség?
  • Milyen az infrastruktúra? Érdemes beruházni? Mennyi új beruházás történik?
  • Hogyan alakulnak az energia- és egyéb, a működéshez szükséges árak?
  • Mekkorák a bérek?

Tehát minden olyan tényezőt érdemes megvizsgálni, amelyek hatással lehetnek a vállalat gazdasági eredményére. A hitelképességtől kezdve a kamatlábon át az inflációig minden pénzügyi faktort figyelembe kell venni.

Természeti környezet

A természeti környezet elsősorban olyan vállalatok esetében kerül elő, amelyek a természet erőforrások használatát élvezik. Meg tudjuk vizsgálni, hogy:

  • Milyen a természeti erőforrások (víz, termőtalaj stb.) állapota?
  • Milyenek a környezetvédelmi előírások? Vannak támogatások?
  • Milyen kiépített az infrastruktúra?
  • Mennyire fejlettek a bio- és ökotechnológiák?

Politikai és jogi környezet

A politikai és jogi környezet elemzése rendkívül összetett, így ezt nem feltétlen a közgazdászok és a marketingesek végzik el a vállalaton belül. Érdemes külső tanácsadó vagy jogász segítségét kérni az olyan kérdések tisztázásában, mint: a politikai és kormányzati stabilitás mértéke.

  • Milyenek a versenytörvények?
  • Milyen munkajogi és adójogi törvényeknek kell megfelelni?
  • Milyen az igazságszolgáltatás?

Az elemzésben érdemes lehet kitérni a szakszervezetek és a különböző lobbicsoportok hatására is.

Konklúzió

A STEEP-elemzés tehát egy igen összetett és hosszadalmas makrokörnyezeti elemzés, amelyet nem is érdemes egy személyben elvégezni. Az elemzés elkészítése minden új vállalat indításakor vagy fejlesztésekor nagy segítséget jelent abban, hogy elhelyezzük a vállalatot a gazdaság szintjén.

A pozicionálás által olyan marketing döntések hozhatók meg, melyek rövid és hosszútávon mind a vállalat eredményeit fokozzák.

Hasznos volt a cikk?

Minden visszajelzés fontos.
Szavazz, hogy jobb tartalmak szülessenek!
Visszajelzés
👎

Kérlek mondd el, mi nem tetszett a cikkben, hogy minél előbb javíthassam! Minden meglátás szuper hasznos.

👍

Örülök, hogy tetszett a cikk! Bármi komment, visszajelzés? Minden meglátás szuper hasznos.

Az oldal sütiket gyűjt. Miért?