A Robinson-lista a direkt marketing ellensége

A Robinson-lista egy marketingben használt direkt marketing feketelista, aminek még a Robinson Crusoe című könyvhöz is köze van - de nem is akárhogyan.

A Robinson-lista jelentése

A Robinson-lista valószínűleg Daniel Defoe hőséről, Robinson Crusoe-ról kapta a nevét. Ő biztosan soha senkitől nem kapott semmiféle levelet vagy DM küldeményt, hiszen elszigetelten élt egy lakatlan szigeten. A spam világkorában valószínűleg te is hasonlóan szeretnél élni, mint Robinson. De ez a hasonlat mindjárt jobban érthető lesz.

A Robinson-lista és a Robinson Crusoe című könyv kapcsolata
A Robinson Crusoe című könyv első kiadása

A Robinson-lista azonban nem a hajótörötteket tartja nyilván, hiszen semmi keresnivalója nem lenne ezen a marketinges blogon.

A Robinson-lista (vagy angolul használatos még a Mail Preference List – MPS) azoknak a felhasználóknak az “opt-out” listája, akik nem szeretnének direkt marketing megkereséseket kapni.

Tehát, pont mint Robinson: egy lakatlan szigetre sem szállít a postás levelet, vagy küld hírlevelet.

A Robinson-lista és a GDPR

A GDPR előtt azokat a magánszemélyeket, akik nem járultak hozzá személyes adataik kezeléséhez vagy kifejezetten megtiltották (név, lakcím, email cím), fel kellett tenned a saját Robinson-listádra. Nem kommunikálhattál velük semmilyen marketingcsatornán, sem online, sem offline módon (illetve el sem adhattad az adataikat, de ezt most hagyjuk).

A telemarketing célú megkeresés is tilos, tehát ilyenkor telefonon célszerű jeleznie a fogyasztónak, hogy ő márpedig fel szeretne kerülni a Robinson-listára. Ha a vállalkozás erre nem hajlandó, akkor postai úton, tértivevényes levélben kell felszólítania a vállalatot. Így az egész folyamat írásban is bizonyítható.

Ha pedig ez sem segít, akkor a fogyasztó a céggel szemben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) élhet panasszal.

És akkor a GDPR még rátett jó néhány lapáttal ezekre a szabályozásokra. Erről bővebben a linkre kattintva olvashatsz, hiszen nagyon elkalandozna a történet (akárcsak Robinson).

A lista célja tehát egyértelmű: ne zaklassuk azokat ajánlattal, akik nem szeretnének kapni.

Ne érts félre, a direkt marketing nem rossz, hiszen az emberek nagy része szeret ajánlatokat fogadni olyan termékekről, szolgáltatásokról, amelyek egybeesnek a saját érdeklődési körével. Ezt pedig jó ha te is tiszteletben tartod, hiszen irreleváns ajánlatoktól csak menekülni fognak, ha valamiért mégis megadták volna a személyes adataikat.

Különböző CRM rendszerekben van lehetőség arra is, hogy az email címeket felvegyük a Robinson-listára, így a hírlevelek kiküldését például rájuk nézve letilthatjuk (és például csak a rendszerüzenetek továbbítódnak).

A DM piacon jelenleg egyértelműen az email marketing dominál (és a telemarketing még mindig, igen). A felhasználók szívesen iratkoznak fel, hogy azonnal értesülhessenek az esetleges akciókról, kuponokról, stb. A piacon tehát nagy a zaj, amin például a Citromail.hu egy rebranddel, újrapozícionálással próbál segít magán. Itt látható (vagy a linkre kattintva) a landing page-ük:

Citromail.hu rebrand
A kedvencem: az első másodlagos levelező

Ők próbálnak lenni az első másodlagos levelező. Összességében jópofa és kreatív, de marketingesként én sem örülnék, ha a hírlevél listámon igen magas arányban citromail.hu-s email címeket látnék.

Gyakori kérdések

Mi a Robinson-lista jelentése?

A Robinson-lista egy olyan lista, amelyen azon személyek szerepelnek, akik kifejezetten kérték, hogy ne keressük őket direkt marketing ajánlatokkal.

Mi célt szolgál a Robinson-lista?

A lista azt a célt szolgálja, hogy a rajta szereplők adatait a cégek ne használják kapcsolatfelvételre és egyéb üzleti célokra.

Mire vonatkozik a tiltás?

A tiltás minden direkt marketing eszközre vonatkozik: egyaránt emailre, postai levélre vagy küldeményre, telefonhívásra, illetve bármilyen más üzleti, marketing célú megkeresésre.

Hasznos volt a cikk?

Csabai Ádám

Csabai Ádám

Marketing blogger, SEO specialista, a The Pitch SEO ügynökség SEO elemzője és tanácsadója. Kérdésed van, vagy hibát találtál valahol, esetleg szeretnéd kiegészíteni az egyik cikket valamivel? Dobj egy emailt vagy Messenger üzenetet! Minden üzenetre válaszolok.
Csabai Ádám

Csabai Ádám

Marketing blogger, SEO specialista, a The Pitch SEO ügynökség SEO elemzője és tanácsadója. Kérdésed van, vagy hibát találtál valahol, esetleg szeretnéd kiegészíteni az egyik cikket valamivel? Dobj egy emailt vagy Messenger üzenetet! Minden üzenetre válaszolok.

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Ezek is érdekelhetnek

Marketing eszközök
Csabai Ádám

Marketing eszközök A-tól Z-ig

Melyek a leghatékonyabb offline (azaz hagyományos) és online vagy digitális marketing eszközök? Ez a cikk erről szól és folyamatosan bővül.

Primer kutatás
Csabai Ádám

A primer kutatás jelentése és fajtái

Mit jelent a primer kutatás, és melyek a primer adatok? Ebben a cikkben összefoglaltam a marketingkutatás
primer adatfelvételi módszereit, jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szekunder kutatás
Csabai Ádám

A szekunder kutatás fogalma és használata

Mit jelent a szekunder kutatás és melyek pontosan a szekunder adatok? Ebben a cikkben a marketingkutatás lépéseként megnézzük a szekunder (azaz másodlagos) kutatás jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése

Gratulálok! 🎉

Örülök, hogy elolvastad a(z) A Robinson-lista a direkt marketing ellensége című cikket! Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is, hogy más is tanulni tudjon belőle!
Facebook
LinkedIn