Robinson-lista

A Robinson-lista egy marketingben használt direkt marketing feketelista, aminek még a Robinson Crusoe című könyvhöz is köze van - de nem is akárhogyan.

A Robinson-lista jelentése

A Robinson-lista valószínűleg Daniel Defoe hőséről, Robinson Crusoe-ról kapta a nevét. Ő biztosan soha senkitől nem kapott semmiféle levelet vagy DM küldeményt, hiszen elszigetelten élt egy lakatlan szigeten. A spam világkorában valószínűleg te is hasonlóan szeretnél élni, mint Robinson. De ez a hasonlat mindjárt jobban érthető lesz.

A Robinson-lista és a Robinson Crusoe című könyv kapcsolata
A Robinson Crusoe című könyv első kiadása

A Robinson-lista azonban nem a hajótörötteket tartja nyilván, hiszen semmi keresnivalója nem lenne ezen a marketinges blogon.

A Robinson-lista (vagy angolul használatos még a Mail Preference List – MPS) azoknak a felhasználóknak az “opt-out” listája, akik nem szeretnének direkt marketing megkereséseket kapni.

Tehát, pont mint Robinson: egy lakatlan szigetre sem szállít a postás levelet, vagy küld hírlevelet.

A Robinson-lista és a GDPR

A GDPR előtt azokat a magánszemélyeket, akik nem járultak hozzá személyes adataik kezeléséhez vagy kifejezetten megtiltották (név, lakcím, email cím), fel kellett tenned a saját Robinson-listádra. Nem kommunikálhattál velük semmilyen marketingcsatornán, sem online, sem offline módon (illetve el sem adhattad az adataikat, de ezt most hagyjuk).

A telemarketing célú megkeresés is tilos, tehát ilyenkor telefonon célszerű jeleznie a fogyasztónak, hogy ő márpedig fel szeretne kerülni a Robinson-listára. Ha a vállalkozás erre nem hajlandó, akkor postai úton, tértivevényes levélben kell felszólítania a vállalatot. Így az egész folyamat írásban is bizonyítható.

Ha pedig ez sem segít, akkor a fogyasztó a céggel szemben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) élhet panasszal.

És akkor a GDPR még rátett jó néhány lapáttal ezekre a szabályozásokra. Erről bővebben a linkre kattintva olvashatsz, hiszen nagyon elkalandozna a történet (akárcsak Robinson).

A lista célja tehát egyértelmű: ne zaklassuk azokat ajánlattal, akik nem szeretnének kapni.

Ne érts félre, a direkt marketing nem rossz, hiszen az emberek nagy része szeret ajánlatokat fogadni olyan termékekről, szolgáltatásokról, amelyek egybeesnek a saját érdeklődési körével. Ezt pedig jó ha te is tiszteletben tartod, hiszen irreleváns ajánlatoktól csak menekülni fognak, ha valamiért mégis megadták volna a személyes adataikat.

Különböző CRM rendszerekben van lehetőség arra is, hogy az email címeket felvegyük a Robinson-listára, így a hírlevelek kiküldését például rájuk nézve letilthatjuk (és például csak a rendszerüzenetek továbbítódnak).

A DM piacon jelenleg egyértelműen az email marketing dominál (és a telemarketing még mindig, igen). A felhasználók szívesen iratkoznak fel, hogy azonnal értesülhessenek az esetleges akciókról, kuponokról, stb. A piacon tehát nagy a zaj, amin például a Citromail.hu egy rebranddel, újrapozícionálással próbál segít magán. Itt látható (vagy a linkre kattintva) a landing page-ük:

Citromail.hu rebrand
A kedvencem: az első másodlagos levelező

Ők próbálnak lenni az első másodlagos levelező. Összességében jópofa és kreatív, de marketingesként én sem örülnék, ha a hírlevél listámon igen magas arányban citromail.hu-s email címeket látnék.

Gyakori kérdések

Mi a Robinson-lista jelentése?

A Robinson-lista egy olyan lista, amelyen azon személyek szerepelnek, akik kifejezetten kérték, hogy ne keressük őket direkt marketing ajánlatokkal.

Mi célt szolgál a Robinson-lista?

A lista azt a célt szolgálja, hogy a rajta szereplők adatait a cégek ne használják kapcsolatfelvételre és egyéb üzleti célokra.

Mire vonatkozik a tiltás?

A tiltás minden direkt marketing eszközre vonatkozik: egyaránt emailre, postai levélre vagy küldeményre, telefonhívásra, illetve bármilyen más üzleti, marketing célú megkeresésre.

Hasznos volt a cikk?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Promóció

Promóció

A promóció a klasszikus 4P alapú marketing mix része, ami röviden eladásösztönzést jelent.

Porter modell

Porter modell: az öt erő

Az iparági versenyt 5 tényező (azaz öt erő) alapján határozza meg Porter modellje. Nézzük milyen fontos elemei vannak ennek a közgazdaságtani elemzésnek.

Primer kutatás

A primer kutatás jelentése és fajtái

Mit jelent a primer kutatás, és melyek a primer adatok? Ebben a cikkben összefoglaltam a marketingkutatás
primer adatfelvételi módszereit, jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése
A weboldal sütiket gyűjt. Miért?