A Robinson-lista jelentése
A Robinson-lista valószínűleg Daniel Defoe hőséről, Robinson Crusoe-ról kapta a nevét. Ő biztosan soha senkitől nem kapott semmiféle levelet vagy DM küldeményt, hiszen elszigetelten élt egy lakatlan szigeten. A spam világkorában valószínűleg te is hasonlóan szeretnél élni, mint Robinson. De ez a hasonlat mindjárt jobban érthető lesz.
A Robinson-lista azonban nem a hajótörötteket tartja nyilván, hiszen semmi keresnivalója nem lenne ezen a marketinges blogon.
A Robinson-lista (vagy angolul használatos még a Mail Preference List – MPS) azoknak a felhasználóknak az “opt-out” listája, akik nem szeretnének direkt marketing megkereséseket kapni.
Tehát, pont mint Robinson: egy lakatlan szigetre sem szállít a postás levelet, vagy küld hírlevelet.
A Robinson-lista és a GDPR
A GDPR előtt azokat a magánszemélyeket, akik nem járultak hozzá személyes adataik kezeléséhez vagy kifejezetten megtiltották (név, lakcím, email cím), fel kellett tenned a saját Robinson-listádra. Nem kommunikálhattál velük semmilyen marketingcsatornán, sem online, sem offline módon (illetve el sem adhattad az adataikat, de ezt most hagyjuk).
A telemarketing célú megkeresés is tilos, tehát ilyenkor telefonon célszerű jeleznie a fogyasztónak, hogy ő márpedig fel szeretne kerülni a Robinson-listára. Ha a vállalkozás erre nem hajlandó, akkor postai úton, tértivevényes levélben kell felszólítania a vállalatot. Így az egész folyamat írásban is bizonyítható.
Ha pedig ez sem segít, akkor a fogyasztó a céggel szemben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) élhet panasszal.
És akkor a GDPR még rátett jó néhány lapáttal ezekre a szabályozásokra. Erről bővebben a linkre kattintva olvashatsz, hiszen nagyon elkalandozna a történet (akárcsak Robinson).
A lista célja tehát egyértelmű: ne zaklassuk azokat ajánlattal, akik nem szeretnének kapni.
Ne érts félre, a direkt marketing nem rossz, hiszen az emberek nagy része szeret ajánlatokat fogadni olyan termékekről, szolgáltatásokról, amelyek egybeesnek a saját érdeklődési körével. Ezt pedig jó ha te is tiszteletben tartod, hiszen irreleváns ajánlatoktól csak menekülni fognak, ha valamiért mégis megadták volna a személyes adataikat.
Különböző CRM rendszerekben van lehetőség arra is, hogy az email címeket felvegyük a Robinson-listára, így a hírlevelek kiküldését például rájuk nézve letilthatjuk (és például csak a rendszerüzenetek továbbítódnak).
A DM piacon jelenleg egyértelműen az email marketing dominál (és a telemarketing még mindig, igen). A felhasználók szívesen iratkoznak fel, hogy azonnal értesülhessenek az esetleges akciókról, kuponokról, stb. A piacon tehát nagy a zaj, amin például a Citromail.hu egy rebranddel, újrapozícionálással próbál segít magán. Itt látható a landing page-ük:
Ők próbálnak lenni az első másodlagos levelező. Összességében jópofa és kreatív, de marketingesként én sem örülnék, ha a hírlevél listámon igen magas arányban citromail.hu-s email címeket látnék. Update: valószínűleg azóta ez nekik sem vált be, mert ez a landoló oldal már egy ideje nem érhető el.
Gyakori kérdések
A Robinson-lista egy olyan lista, amelyen azon személyek szerepelnek, akik kifejezetten kérték, hogy ne keressük őket direkt marketing ajánlatokkal.
A lista azt a célt szolgálja, hogy a rajta szereplők adatait a cégek ne használják kapcsolatfelvételre és egyéb üzleti célokra.
A tiltás minden direkt marketing eszközre vonatkozik: egyaránt emailre, postai levélre vagy küldeményre, telefonhívásra, illetve bármilyen más üzleti, marketing célú megkeresésre.