Mi az a pull marketing?
A pull marketing a push marketing ellentéte.
A pull marketing stratégia során a vásárlók érdeklődnek a vállalatok termékei és szolgáltatásai iránt. Ezért a legtöbb információt gyűjtik (húzzák) az optimális vásárlási döntés meghozatala érdekében.
A pull típusú kampányok során egyértelműen a vásárló van a folyamat középpontjában, hiszen ő húzza ki a piacról a számára szükséges információkat. Ilyenre rengeteg példát lehet látni a hétköznapi élet során is. Gondolj például arra, amikor fogorvoshoz tervezel menni. Egy csomó kérdés felmerül benned.
- Lyukas a fogad és elkezdett szuvasodni?
- Vérzik az ínyed fogmosáskor?
- Érzékeny a fogad a hidegre?
- Kellemetlen szagú a leheleted?
- Fáj-e a fogkő-eltávolítás?
Itt egyértelműen információkra van szükséged, hogy megtudd melyik fogorvos melyik szolgáltatása lenne leginkább a hasznodra.
Ilyenkor a vállalat részéről kvázi egy oktatási folyamat játszódik le. El kell tudnia mondania különböző marketingcsatornákon a kommunikáció segítségével, hogy hogyan tudná kielégíteni az igényeidet.
Elsősorban egyáltalán nem akciókról beszélünk, hanem a probléma megoldásáról, a kellő információk összegyűjtéséről. A megoldás pedig egyértelműen a fájdalommentes, egészséges fogsor lesz.
A pull marketing az online marketingben
Az online marketingben egy pull jellegű csatorna a keresőmarketing, ami a fizetett hirdetésekből és az organikus (természetes) találatokból tevődik össze. Előbbiről a PPC, míg utóbbiról a SEO szakemberek gondoskodnak.
Az online térben remekül lehet a pull marketinget és a push marketinget kombinálni és egyszerre használni. Levezetek egy egyszerű folyamatot:
- Beírod a Google-be, hogy “fogkő-eltávolítás”.
- Lekattintod az első fizetett hirdetést vagy az első organikus találatot.
- Találsz valamilyen szöveges anyagot, ami meggyőz a fogkő-eltávolítás szükségességéről.
- Eközben lefut a Facebook pixel (ami egy követőkód), így később Facebook hirdetéseket fogsz kapni a fogászattól (ez a remarketing).
- A cikk elolvasása során felugró ablakkal vagy hírlevél feliratkozással is találkozhatsz.
- Végső soron időpontot foglalsz online vagy telefonon (azonnal vagy egy későbbi időpontban).
Tehát ebben az esetben te kérted az információt, és nem a fogászat tolta rád a fogkő-eltávolítást. Ők nem akartak rátukmálni a szolgáltatásuk igénybevételére, hanem te kerested fel őket.
A pull marketing tulajdonságai:
- a vásárlóra épít, a bizalom elnyerése a cél,
- a vásárló problémáit helyezi előtérbe, azokra keres kielégítő megoldást,
- nem azonnali értékesítést tűz ki célul,
- kvázi “kineveli” a vásárlót, oktatja, tanítja,
- hosszútávú stratégiában márkahűséget épít ki.
Tehát összefoglalva a pull marketing a push szöges ellentéte: az indirekt reklámot az érdeklődő felhasználó kéri, nem pedig a cég tolja rá.