A promóció jelentése
A promóció szó jelentése (latin) eredetileg előléptetést és elősegítést jelent.
Angolul ez a sales promotion, vagy magyarul az eladásösztönzés, ami a marketing mix egyik eleme, az egyik P a klasszikus 4P közül. Promóciós eszköznek számít minden olyan ösztönző módszer, ami a vásárlás elősegítését szolgálja.
Ide tartozik minden olyan marketing kommunikációs tevékenység, aminek célja, hogy növelje a termék / szolgáltatás hírét, növelje a keresleti igényt, és a vásárlás érdekében minden szükséges inputot megadjon a vásárló részére.
Olyan értékek sorozatát kell bemutatni a promóció során, ami a vásárláshoz indító lökést ad.
Az eladásösztönző módszerek akkor sikeresek, ha a vásárló (a vásárlót kell meggyőzni a vásárlásról, mert nem mindig azonos a fogyasztóval, végfelhasználóval) problémájára nyújtanak megoldást. Olyan előnyt mutat be, ami a vásárlási szándéktól a vásárlásig mozdítja el őt. A cél az, hogy gyorsabban döntsön, nagyobb volumenben vásároljon és kialakuljon a márkahűség az ismétlődő vásárlások által.
További cél lehet még, hogy a korábbi árukészlet elkeljen (pl. szezonális leértékelés) vagy általánosságban a márkaimázs-építés.
A mindennapi élet során leggyakrabban az FMCG termékek esetében találkozunk promócióval. Gondolj csak a rutinszerű bevásárlásra. Azt fogod megvenni, ami akciós, ami kifutó, ami limitált, stb.
A promóció eszközei
A leggyakoribb SP eszközök a fogyasztó ösztönzésére a következők:
- klasszikus árkedvezmény (akció)
- áru/termékbemutató
- termék kipróbálás
- áruminta, reklámajándék, ismertebb nevén “teszter” termék
- kóstoltatás
- nyereményjáték
- kupon
- pénzvisszatérítés
- törzsvásárlói kedvezmény, hűségprogram
- vásárlási utalvány
- pontgyűjtő akció
- kiárusítás (pl. szezonális)
A B2C piac mellett a kereskedőket (B2B) is képesek vagyunk ösztönözni:
- áru/termékbemutatók
- rendezvények, kiállítások, vásárok
- előadások, képzések, betanítás
- prospektusok, katalógusok
- folyamatos kapcsolattartás
- affiliate marketing, jutalék
- árvisszatérítések
Természetesen a klasszikus értelemben vett promóciós tevékenységeket ki lehet egészíteni az online marketing elemeivel.
Promóció és a játékszabályzat
Ha promócióról és nyereményjátékokról beszélünk fontos megemlíteni, azt hogy, ha a promóció játékot, játékos elemeket tartalmaz, akkor kötelesek vagyunk játékszabályzatot is közzétenni. Igen, akár egy Facebook-megosztós vagy Instagram “storys” játéknál is.
A résztvevőknek el kell fogadniuk a játékszabályzatot és az adatkezelési tájékoztatót is.
Ha a promóció nem tartalmaz játékelemet (például minden vásárlás után jár X százalék garantáltan), akkor játékszabályzatot nem szükséges mellékelnünk. De ha azt mondjuk, hogy pl. minden 5. vásárló nyer vagy az ezredik vásárló, akkor már igen. Az adatvédelmi / adatkezelési nyilatkozatról ebben az esetben sem feledkezzünk el.