🪧

Promóció

A promóció a klasszikus 4P alapú marketing mix része, a 4P közül az egyik P, ami röviden eladásösztönzést jelent. A P betű az angol promotion szó kezdőbetűjéből jön.
🪧

Promóció

A promóció a klasszikus 4P alapú marketing mix része, a 4P közül az egyik P, ami röviden eladásösztönzést jelent. A P betű az angol promotion szó kezdőbetűjéből jön.

A promóció jelentése

A promóció szó jelentése (latin) eredetileg előléptetést és elősegítést jelent.

Angolul ez a sales promotion, vagy magyarul az eladásösztönzés, ami a marketing mix egyik eleme, az egyik P a klasszikus 4P közül. Promóciós eszköznek számít minden olyan ösztönző módszer, ami a vásárlás elősegítését szolgálja.

Ide tartozik minden olyan marketing kommunikációs tevékenység, aminek célja, hogy növelje a termék / szolgáltatás hírét, növelje a keresleti igényt, és a vásárlás érdekében minden szükséges inputot megadjon a vásárló részére.

Olyan értékek sorozatát kell bemutatni a promóció során, ami a vásárláshoz indító lökést ad.

Az eladásösztönző módszerek akkor sikeresek, ha a vásárló (a vásárlót kell meggyőzni a vásárlásról, mert nem mindig azonos a fogyasztóval, végfelhasználóval) problémájára nyújtanak megoldást. Olyan előnyt mutat be, ami a vásárlási szándéktól a vásárlásig mozdítja el őt. A cél az, hogy gyorsabban döntsön, nagyobb volumenben vásároljon és kialakuljon a márkahűség az ismétlődő vásárlások által.

További cél lehet még, hogy a korábbi árukészlet elkeljen (pl. szezonális leértékelés) vagy általánosságban a márkaimázs-építés.

A mindennapi élet során leggyakrabban az FMCG termékek esetében találkozunk promócióval. Gondolj csak a rutinszerű bevásárlásra. Azt fogod megvenni, ami akciós, ami kifutó, ami limitált, stb.

A promóció eszközei

A leggyakoribb SP eszközök a fogyasztó ösztönzésére a következők:

  • klasszikus árkedvezmény (akció)
  • áru/termékbemutató
  • termék kipróbálás
  • áruminta, reklámajándék, ismertebb nevén “teszter” termék
  • kóstoltatás
  • nyereményjáték
  • kupon
  • pénzvisszatérítés
  • törzsvásárlói kedvezmény, hűségprogram
  • vásárlási utalvány
  • pontgyűjtő akció
  • kiárusítás (pl. szezonális)

A B2C piac mellett a kereskedőket (B2B) is képesek vagyunk ösztönözni:

  • áru/termékbemutatók
  • rendezvények, kiállítások, vásárok
  • előadások, képzések, betanítás
  • prospektusok, katalógusok
  • folyamatos kapcsolattartás
  • affiliate marketing, jutalék
  • árvisszatérítések

Természetesen a klasszikus értelemben vett promóciós tevékenységeket ki lehet egészíteni az online marketing elemeivel.

Promóció és a játékszabályzat

Ha promócióról és nyereményjátékokról beszélünk fontos megemlíteni, azt hogy, ha a promóció játékot, játékos elemeket tartalmaz, akkor kötelesek vagyunk játékszabályzatot is közzétenni. Igen, akár egy Facebook-megosztós vagy Instagram “storys” játéknál is.

A résztvevőknek el kell fogadniuk a játékszabályzatot és az adatkezelési tájékoztatót is.

Ha a promóció nem tartalmaz játékelemet (például minden vásárlás után jár X százalék garantáltan), akkor játékszabályzatot nem szükséges mellékelnünk. De ha azt mondjuk, hogy pl. minden 5. vásárló nyer vagy az ezredik vásárló, akkor már igen. Az adatvédelmi / adatkezelési nyilatkozatról ebben az esetben sem feledkezzünk el.

Nem tetszik

Kérlek mondd el, mi nem tetszett a cikkben, hogy minél előbb javíthassam! Minden meglátás szuper hasznos.

Tetszik

Örülök, hogy tetszett a cikk! Bármi komment, visszajelzés? Minden meglátás szuper hasznos.