A PR jelentése leegyszerűsítve a következő: egy tudatos, tervezett kommunikációs stratégiai tevékenység, ami során a vállalat elér a célcsoportjához.
A PR-t sokan egyszerűen a sajtókapcsolattal, a különféle sajtóközleményekkel, vállalati hírekkel és egyéb publikációkkal azonosítják, de ez így nem adja vissza a teljes képet. A fenti feladatok is a PR feladatok közé tartoznak, de a PR önmagában a vállaltról tudatosan alakított képet kommunikálja a környezete felé, az ügyfelei, vásárlói felé.
Az a fő célja, hogy az adott vállalat építse és megőrizze a (jó)hírnevét, azaz az imázsát.
A Public Relations-t a magyar helyesírás szabályai szerint kisbetűvel: pr-ként írjuk, de sokan használják a szakmában a kapitális változatot: PR. Én is az utóbbit szoktam használni.
Ejtsd: péer (magyarul), piár/píár (angolul).
Az utóbbi valóban jobban hangzik. Én ehhez tartom magam.
A PR eszközei
Hagyományos offline PR eszközök lehetnek a következők:
- sajtóközlemények, sajtóhírek publikálása a saját csatornákon, illetve vásárolt felületeken
- szakmai, kutatások, publikációk, esettanulmányok (szintén a fenti két csatorna típuson)
- szakmai konferenciákon, kiállításokon és egyéb rendezvényeken történő részvétel, szponzoráció
- saját márkás szponzor termékek, stb.
Az online marketing eszközök használata sokkal fontosabbá, és jól mérhetővé vált manapság:
- online PR cikkek, megjelenések más weboldalakon, blogokon, magazinokon, hírportálokon (az ár ebben a sorrendben növekszik)
- online PR megjelenések: bannerek, podcast és rádió PR
- de a közösségi média együttműködések is ide sorolhatók például az influencerek támogatásával
A PR tehát egy nagyon fontos vállalati tevékenység, de nem szabad összemosni például a marketinggel.
Bill Gates szavait idézve:
Ha csak egy dollárom lenne azt PR-re költeném.
Angolul pedig ez így hangzott:
If I was down to my last dollar, I would spend it on public relations.