Nem összekeverendő az angol Power over Ethernet (PoE) kifejezéssel, amely magyarul kb. etherneten keresztüli tápellátást jelent.
Médiatípusok
A POE-elv vagy POE-modell a marketingkommunikációs folyamatban a médiatípusokat három kategóriába sorolja be. A következő betűszókból tevődik össze:
- P: paid / fizetett (média)
- O: owned / saját (média)
- E: earned / szerzett (média)
Nézzük meg ezek jelentését és eszközeit röviden. Az eszközök csoportosításánál külön érdemes figyelni az online és az offline marketing csatornákra is.
Vásárolt / Paid média
A fizetett médiában történő megjelenés által forgalmat generálhatunk a saját (owned) médiafelületeinkre. A fizetés eredményességét mindig mérjük valamilyen mérőszám segítségével. A legköltséghatékonyabb megoldást a PPC alapú hirdetések jelentik, amikor a kattintásokért fizetünk, nem csak magáért a megjelenésért.
A klasszikus megközelítés szerint ide tartozik minden olyan csatorna, aminek a használatáért, a megjelenésért az adott vállalkozás fizet.
- közterületi reklám
- rendezvényeken, kiállításokon való megjelenés
- print hirdetés magazinokban, egyéb nyomtatott sajtóban
- tévé, rádió reklám
- online display kampányok, megjelenések híroldalakon, tematikus magazinokban, egyéb online PR felületeken
- influencer marketing kampányok
Saját tulajdonú vagy birtokolt / Owned média
Az owned média közé tartozik minden olyan felület, amely a saját tulajdonunkban van, és maximális kontrollunk van felette. A klasszikus értelemben ide sorolhatjuk:
- saját szolgáltatás alapú weboldal, klasszikus webáruház
- saját blog
- saját hírlevél
- saját print anyagokat (például ha van kiadónk)
- merchandising (szuvenírek)
Egyel tágabb értelemben ide sorolhatók a saját közösségi média felületek is (bár azt ne felejtsük el, hogy ez nem a mi tulajdonunk, egyszerűen csak használói vagyunk).
Szerzett / Earned média
A szerzett médiafelületek használatához ingyenesen jutunk hozzá. Ebben a médiatípusban a fogyasztókon keresztül jelenünk meg, ők és a saját felületeik a hirdetési eszközeink. A marketingkommunikációnk üzenete a saját véleményeiken keresztül jut el a fogyasztók felé online és offline egyaránt. Ez a szóbeszéd vagy szájreklám, avagy word of mouth marketing.
Az üzenet virálisan terjed említések, megosztások, ajánlások, lájkok és kommentek formájában.
További ingyenes megjelenési forma lehet a “sajtóvisszhang”, amikor remélhetően valamilyen pozitív sajtópublicitást nyerünk, amikor az újságírók rólunk írnak.