📰

POE-elv

A POE-elv a marketingkommunikációban a fizetett (paid), a saját (owned) és a szerzett (earned) médiát foglalja össze – online és offline egyaránt.

Médiatípusok

A POE-elv vagy POE-modell a marketingkommunikációs folyamatban a médiatípusokat három kategóriába sorolja be. A következő betűszókból tevődik össze:

  • P: paid / fizetett (média)
  • O: owned / saját (média)
  • E: earned / szerzett (média)

Nézzük meg ezek jelentését és eszközeit röviden. Az eszközök csoportosításánál külön érdemes figyelni az online és az offline marketing csatornákra is.

Vásárolt / Paid média

A fizetett médiában történő megjelenés által forgalmat generálhatunk a saját (owned) médiafelületeinkre. A fizetés eredményességét mindig mérjük valamilyen mérőszám segítségével. A legköltséghatékonyabb megoldást a PPC alapú hirdetések jelentik, amikor a kattintásokért fizetünk, nem csak magáért a megjelenésért.

A klasszikus megközelítés szerint ide tartozik minden olyan csatorna, aminek a használatáért, a megjelenésért az adott vállalkozás fizet.

  • közterületi reklám
  • rendezvényeken, kiállításokon való megjelenés
  • print hirdetés magazinokban, egyéb nyomtatott sajtóban
  • tévé, rádió reklám
  • online display kampányok, megjelenések híroldalakon, tematikus magazinokban, egyéb online PR felületeken
  • influencer marketing kampányok

Saját tulajdonú vagy birtokolt / Owned média

Az owned média közé tartozik minden olyan felület, amely a saját tulajdonunkban van, és maximális kontrollunk van felette. A klasszikus értelemben ide sorolhatjuk:

  • saját szolgáltatás alapú weboldal, klasszikus webáruház
  • saját blog
  • saját hírlevél
  • saját print anyagokat (például ha van kiadónk)
  • merchandising (szuvenírek)

Egyel tágabb értelemben ide sorolhatók a saját közösségi média felületek is (bár azt ne felejtsük el, hogy ez nem a mi tulajdonunk, egyszerűen csak használói vagyunk).

Szerzett / Earned média

A szerzett médiafelületek használatához ingyenesen jutunk hozzá. Ebben a médiatípusban a fogyasztókon keresztül jelenünk meg, ők és a saját felületeik a hirdetési eszközeink. A marketingkommunikációnk üzenete a saját véleményeiken keresztül jut el a fogyasztók felé online és offline egyaránt. Ez a szóbeszéd vagy szájreklám, avagy word of mouth marketing.

Az üzenet virálisan terjed említések, megosztások, ajánlások, lájkok és kommentek formájában.

További ingyenes megjelenési forma lehet a “sajtóvisszhang”, amikor remélhetően valamilyen pozitív sajtópublicitást nyerünk, amikor az újságírók rólunk írnak.

Hasznos volt a cikk?

Minden visszajelzés fontos.
Szavazz, hogy jobb tartalmak szülessenek!
Visszajelzés
👎

Kérlek mondd el, mi nem tetszett a cikkben, hogy minél előbb javíthassam! Minden meglátás szuper hasznos.

👍

Örülök, hogy tetszett a cikk! Bármi komment, visszajelzés? Minden meglátás szuper hasznos.

Az oldal sütiket gyűjt. Miért?