A Pareto-elv jelentése: a 80/20 szabály alkalmazása

A Pareto-elv, azaz a 80/20-as szabály eredetileg Vilfredo Pareto olasz közgazdász nevéhez fűződik, aki egy matematikai képlettel magyarázta az egyenlőtlen vagyoneloszlást a társadalomban. Nézzük, hogy mit is jelent ez pontosan.

A Pareto-elv fogalma

A Pareto-elv (vagy a 80/20 szabály) azt állítja, hogy a ráfordítások 20%-ából származik az eredmények 80%-a.

Oké, de mit jelent ez a valóságban?

Pareto azt állította, hogy a vagyon 80%-ával a lakosság 20%-a rendelkezik, majd rájött, hogy igazából ez a mondás az élet számos területére ráhúzható: a lakosság 80%-a a települések 20%-án él, stb.

A közgazdasági elméletek pedig folyamatosan fejlődnek. Megállapították, hogy az üzleti problémák és nehézségek 80%-a az okok 20%-ából fakadnak.

Azonban a Pareto-elv nem csak a közgazdaságban fontos, de hogy ez még életszagúbb legyen, írok pár egyszerű példát:

  • A telefonhívásaid 80%-a a telefonkönyvedben lévő emberek 20%-ától származik,
  • ha sportolsz: az eredményeid 80%-át az edzés 20%-a eredményezi
  • a munkateljesítményed 80%-át a feladataid 20%-a teszik ki,
  • vagy éppen a stressz 80%-a az emberek 20%-ától származik.

Tehát a befektetett energia vagy cselekvés 20%-a hozza az eredmény 80%-át. Azonban a maradék 80%-ra is szükség van. Hát hogyan nézne ki, ha az orvos elvégzi a műtét 80%-át, de a beteget már nem tudja összevarni? (Már nagyon el akartam sütni egy klasszik orvosos példát).

A Pareto-elv a marketingben

Hogyan ültethető át Pareto eszmefuttatása a marketingbe? Néhány példa:

  • Egy vállalat bevételeinek 80%-át a forgalmazott termékek 20%-a adja,
  • a bevételeinek 80%-a pedig a vevők 20%-ától származik,
  • a hirdetések 20%-a generálta a hirdetésekből származó bevételek 80%-át,
  • a felhasználók 80%-a csupán a weboldal 20%-át használják, stb.

Ez a 80/20 százalékos szabály azonban a vevő racionális gondolkodásán és döntéshozatalán alapszik, ami jól tudjuk, hogy sántít. Elméletben két termék közül azt választanád (azonos hasznosságot feltételezve), amelyik legalább egy paraméterében jobb a másiknál, de egy paraméterben sem rosszabb.

De ez a valóságban nem ilyen egyszerű. Ha a vásárlók racionálisan gondolkodnának nem lenne minden évben egyre drágább a legújabb iPhone modell, és így tovább.

Röviden: ha úgy érzed, hogy a te életedben vagy munkádban egyáltalán nem érvényesül a Pareto-elv, akkor valamit nem jól csinálsz.

Hogyan használom én a 80/20-as szabályt?

Ha naponta sok feladattal kell megbírkóznod mindenképp érdemes használnod valamilyen feladatkezelő és projektmenedzsment eszközt. Mi erre az Asana-t használjuk. Minden feladat mellé határidőket rendelünk, de ha ezek nem készülnek el időben, akkor torlódás lesz, mint az autópályán. Ennek az elkerülésére iktasd be a rutinodba a GTD módszert.

A Pareto-elv a projektmenedzsmentben
A Pareto-elv és az Asana

Nézd meg a feladataidat és próbáld meg priorizálni őket. Állíts fel egy fontossági sorrendet. Lehet ez bármilyen to-do app, de a papíralapú cetlik is igen hatásosak tudnak lenni. Sokkal jobb érzés valójában kihúzni egy feladatot, mint lekattintani egy ikont egy alkalmazáson belül.

Visszacsatolva a Pareto-elvre:

Válassz ki 10 feladatot egy napra, amelyek fontosak. Na abból a 10-ből válaszd ki a két legfontosabbat (megkapod a 20 százalékot), a többit pedig priorizáld. Kezd mindig a legfontosabb feladatokkal és haladj a prioritási sorrend szerint.

Ha kipiáltad az aznapi két legfontosabb feladatod, vélhetően az aznapi eredményed 80%-át is teljesítetted.

A Pareto-elv lényege összegezve: minden ráfordítás 20%-ából az eredmény 80%-a származik.

Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz