A Pareto-elv fogalma
A Pareto-elv (vagy a 80/20 szabály) azt állítja, hogy a ráfordítások 20%-ából származik az eredmények 80%-a.
Oké, de mit jelent ez a valóságban?
Pareto azt állította, hogy a vagyon 80%-ával a lakosság 20%-a rendelkezik, majd rájött, hogy igazából ez a mondás az élet számos területére ráhúzható: a lakosság 80%-a a települések 20%-án él, stb.
A közgazdasági elméletek pedig folyamatosan fejlődnek. Megállapították, hogy az üzleti problémák és nehézségek 80%-a az okok 20%-ából fakadnak.
Azonban a Pareto-elv nem csak a közgazdaságban fontos, de hogy ez még életszagúbb legyen, írok pár egyszerű példát:
- A telefonhívásaid 80%-a a telefonkönyvedben lévő emberek 20%-ától származik,
- ha sportolsz: az eredményeid 80%-át az edzés 20%-a eredményezi
- a munkateljesítményed 80%-át a feladataid 20%-a teszik ki,
- vagy éppen a stressz 80%-a az emberek 20%-ától származik.
Tehát a befektetett energia vagy cselekvés 20%-a hozza az eredmény 80%-át. Azonban a maradék 80%-ra is szükség van. Hát hogyan nézne ki, ha az orvos elvégzi a műtét 80%-át, de a beteget már nem tudja összevarni? (Már nagyon el akartam sütni egy klasszik orvosos példát).
A Pareto-elv a marketingben
Hogyan ültethető át Pareto eszmefuttatása a marketingbe? Néhány példa:
- Egy vállalat bevételeinek 80%-át a forgalmazott termékek 20%-a adja,
- a bevételeinek 80%-a pedig a vevők 20%-ától származik,
- a hirdetések 20%-a generálta a hirdetésekből származó bevételek 80%-át,
- a felhasználók 80%-a csupán a weboldal 20%-át használják, stb.
Ez a 80/20 százalékos szabály azonban a vevő racionális gondolkodásán és döntéshozatalán alapszik, ami jól tudjuk, hogy sántít. Elméletben két termék közül azt választanád (azonos hasznosságot feltételezve), amelyik legalább egy paraméterében jobb a másiknál, de egy paraméterben sem rosszabb.
De ez a valóságban nem ilyen egyszerű. Ha a vásárlók racionálisan gondolkodnának nem lenne minden évben egyre drágább a legújabb iPhone modell, és így tovább.
Röviden: ha úgy érzed, hogy a te életedben vagy munkádban egyáltalán nem érvényesül a Pareto-elv, akkor valamit nem jól csinálsz.
Hogyan használom én a 80/20-as szabályt?
Ha naponta sok feladattal kell megbírkóznod mindenképp érdemes használnod valamilyen feladatkezelő és projektmenedzsment eszközt. Mi erre az Asana-t használjuk. Minden feladat mellé határidőket rendelünk, de ha ezek nem készülnek el időben, akkor torlódás lesz, mint az autópályán. Ennek az elkerülésére iktasd be a rutinodba a GTD módszert.
Nézd meg a feladataidat és próbáld meg priorizálni őket. Állíts fel egy fontossági sorrendet. Lehet ez bármilyen to-do app, de a papíralapú cetlik is igen hatásosak tudnak lenni. Sokkal jobb érzés valójában kihúzni egy feladatot, mint lekattintani egy ikont egy alkalmazáson belül.
Visszacsatolva a Pareto-elvre:
Válassz ki 10 feladatot egy napra, amelyek fontosak. Na abból a 10-ből válaszd ki a két legfontosabbat (megkapod a 20 százalékot), a többit pedig priorizáld. Kezd mindig a legfontosabb feladatokkal és haladj a prioritási sorrend szerint.
Ha kipiáltad az aznapi két legfontosabb feladatod, vélhetően az aznapi eredményed 80%-át is teljesítetted.
A Pareto-elv lényege összegezve: minden ráfordítás 20%-ából az eredmény 80%-a származik.