Online marketing

Online marketing

Az online marketing során az internetet használjuk brandépítésre, termékeink és szolgáltatásaink népszerűsítésére és értékesítésére. Szinonimája a digitális marketing. Ezt a kifejezést szintén gyakran használjuk.

Digitális marketing = online marketing

Az elmúlt években hatalmas átalakuláson ment keresztül a marketing ipar, ami jelenleg is tart. A promóciós eszközök egy része az online térbe költözött vagy átalakult. Ez viszont egyáltalán nem meglepő, hiszen a marketing követte, illetve jobbára diktálta a fejlődési trendeket és a vásárlók folyamatosan változó vásárlási szokásait. Folyamatosan nő az online vásárlások száma, azaz egyre több vásárló kezdi meg és fejezi be a vásárlást online formában az interneten.

Míg korábban nyomtatott magazinokból, újságokból és szórólapokról tájékozódtunk a legújabb akciókról, ma már hírlevélben kapjuk meg a kuponokat. Míg a rádióban elhangzó reklámok sokszor irrelevánsak voltak számunkra, addig a YouTube-on egyre több személyre szabott hirdetéssel találkozunk.

Biztos veled is történt már olyan, hogy gondoltál egy termékre vagy kimondtad, akár le is írtad valakinek, és néhány pillanat múlva már meg is jelent valamilyen hirdetés formájában. Ez lényegében a remarketing, ami az átlagos felhasználók számára ijesztő lehet, de az esetek döntő többségében mégis eredményes.

És ezeket a példákat még sokáig folytathatnám.

Ebben a bejegyzésben tehát megvizsgáljuk, hogy mit jelent az online marketing, illetve hogy melyek a legfontosabb online marketing eszközök manapság!

Az online marketing jelentése

A cikk összefoglalójában röviden már leírtam az online marketing fogalmát, de fejtsük ki ezt egy kicsit bővebben. Nézzük meg, hogy mit is jelent az, hogy online marketing!

Seth Godin (az egyik legnevesebb) marketingszakember szerint az online marketing nem csupán a hagyományos, offline marketingeszközök online használatát jelenti, hanem minőségileg új tevékenységet takar.

Az online marketing (vagy digitális marketing, esetleg internetes marketing / web marketing) során az internetet és egyéb online csatornákat használjuk cégünk brandépítésére, termékeink és szolgáltatásaink népszerűsítésére és értékesítésére.

Minden vállalkozásnak van egy jól definiálható célközönsége, akik különböző online csatornákon vannak jelen, amiket napi szinten használnak.

Az online marketing célja az, hogy elérje a célközönségét és valamilyen konverzió végrehajtásra ösztönözze.

Az online marketinget végző szakember feladata az, hogy a vásárlási folyamat kellő szakaszában lépjen be egy megfelelő üzenettel, hogy a konverzió megvalósuljon.

Online marketing eszközök

Következzen az online marketing eszközök felsorolása és rövid bemutatása.

Weboldal

A saját tulajdonú weboldal egyre jobban felértékelődik, hiszen ez az egyetlen olyan csatorna, ami (jobb esetben) senki mástól nem függ, csakis saját magunktól. A rajta lévő vizuális és szöveges tartalmat teljes egészében a célcsoportunk igényeihez és elvárásaihoz szabhatjuk. A célunk az, hogy a weboldalunkat az egyes online marketing csatornákon a felhasználók megtalálják, majd konvertáljanak (azaz fizető ügyfelekké váljanak).

Tartalommarketing

A felhasználók igényeinek fejlődése azt is eredményezte, hogy a klasszikus fizetett hirdetések kevésbé eredményesek. A weboldalakon található linkek és bannerek néha olyan eredményt mutatnak, mintha ott se lennének. Ezt nevezzük bannervakságnak.

A tartalommarketing a klasszikus reklámozással megy szembe. Lényege az, hogy releváns, értékes tartalmakat készítsünk a userek számára, amelyekkel bevonzhatjuk, illetve aktivizálhatjuk őket. A rövid üzenete az, hogy ne tukmáljunk, hanem értéket adjunk.

Milyen tartalomra gondolj?

  • Hagyományos blogbejegyzések, szakmai cikkek: ezek a cikkek a különböző marketing csatornákon eljutnak az olvasóidhoz. Elsősorban olyan cikkeket érdemes írni, amelyek valamilyen problémára adnak megoldást. Ezek igen népszerűek tudnak lenni mind a Google-ben, mind socialben.
  • Esettanulmányok: az esettanulmány klasszikus értelemben egy informatív cikk, tanulmány, ami összefoglalja egy üzleti eredmény kutatási módszerét, stratégiáját. Az erre fogékony közönség egyszerűen imádja az ilyen tartalmakat. Az esettanulmányok készítése az egyik legjobb módja a saját szakmai tudásod bizonyítására.
  • Képek, ábrák, infografikák: a vizualitás nagyon fontos. A képi elemek mehetnek a cikkekbe, de önálló bejegyzésként is megállhatják a helyüket.
  • Podcastok: ne csak vizuális tartalmakra gondolj a tartalommarketinged során. Manapság egyre népszerűbbek a különböző podcastok is. Ha tudsz, gyárts saját adást.
  • Videók: erről a következő alcímben írtam bővebben.

Fontos, hogy a tartalommarketing stratégiánk felállítása során törekedjünk a relevanciára, a minőségre és a rendszerességre, hogy valóban eredményeket érhessünk el és minőségi kapcsolatot építsünk ki a célközönségünkkel. Ehhez természetesen fel kell mérnünk a piacot piackutatással és folyamatosan gyűjtenünk és értékelnünk kell a vásárlói visszajelzéseket.

Videómarketing

A videómarketinget szerintem mindenképp érdemes külön megemlíteni a tartalommarketing kapcsán, ami nagyszerűen szolgálhatja online marketing céljaidat. Ehhez első lépésként válaszd ki a számodra legalkalmasabb platformot (létezik a YouTube mellett is alkalmas), majd emlékezz a tartalommarketing ismérveire, és stratégiai szinten kezdd el gyártani a minőségi contentet.

Milyen típusú tartalmakra fogékony a célcsoportod? Ez elsősorban az általad kínált termék vagy szolgáltatás függvénye is.

  • ha termékeket árusítasz online, akkor a termékbemutatók, tesztek be fognak válni,
  • ha szolgáltatást kínálsz, mutasd be a szolgáltatásod,
  • ha SaaS (szoftverszolgáltatás) piacon mozogsz, készíts oktató videókat a platformhoz.

Mindemellett a cégeket, vállalkozásokat a fogyasztók szeretik arcokhoz is kapcsolni, ezért egy vlog elindításán is gondolkodhatsz.

Email marketing

Ha jók a tartalmaid a felhasználók szívesen visszatérnek a weboldaladra. Az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb módja a visszatérésnek pedig az email marketing. Az email marketinget sokan halott technikának tartják, pedig ez az egyik legjobb ár/érték arányú online marketing eszköz, ha az ember tud is mit kezdeni vele.

Keresőoptimalizálás (SEO)

Ha szakmailag jók a tartalmaid, az még nem jelenti azt, hogy meg is találják a felhasználók a Google segítségével – már ha egyáltalán keresnek a témára.

A keresőoptimalizálás abban segít, hogy a keresőmotorok találati listáján minél előrébb helyezkedj el bizonyos kulcsszavakra. Szerintem mondanom sem kell, hogy az első találatok a legértékesebbek, hiszen valószínűleg te is csak a top 3 találatot kattintod le, ha keresel valamit. Ugyanezt teszik a potenciális vásárlóid és ügyfeleid is.

Ezért fontos tehát, hogy a SEO által minél előkelőbb pozícióba kerüljünk, és növelni tudjuk a weboldalunk organikus (természetes, azaz nem fizetett) forgalmát.

Én napi szinten ezzel foglalkozom a The Pitch SEO ügynökségnél.

Fizetett hirdetések (PPC)

Az organikus találatok mellett a Google-ben megkülönböztetünk fizetett találatokat is, amelyek mindig fel vannak címkézve egy “hirdetés” felirattal. Ezeket a hirdetéseket a Google Ads (lánykori nevén Google AdWords) hirdetési platform által készíthetjük el.

Az Ads által más oldalakon is hirdethetünk nagyon sarkítva bannerek segítségével, ezeket nevezzük display kampányoknak. Ha mi is szeretnénk kiadni a weboldalunk egy részét hirdetésre, akkor a Google AdSense szolgáltatásba kell regisztrálnunk, ami lényegében az online hirdetési felületek árusításával foglalkozik.

Azonban nem csak a Google-ben léteznek fizetett hirdetések, hanem más platformokon is, mint például YouTube-on (videós hirdetések), Facebookon, Instagramon vagy akár a LinkedInen is.

A kattintás alapú hirdetések (PPC, azaz Pay-Per-Click) a remarketing által válnak még izgalmasabbá és eredményesebbé. A remarketing segítségével ugyanis olyan felhasználókra tudunk hirdetni a különböző online marketing csatornákon, akik már jártak a weboldalunkon vagy végrehajtottak valamilyen eseményt / konverziót.

Lábjegyzet: a Google keresőjében lévő fizetett (PPC alapú) hirdetéseket és az organikus találatokat (SEO) nevezzük együttesen keresőmarketingnek.

Közösségi média marketing (SMM)

Milyen közösségi média oldalakon van jelen a célcsoportod? Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat vagy TikTok?

A közösségi média marketing (social media marketing) célja az, hogy népszerűsítsük a márkánkat, termékeinket és szolgáltatásaink, azzal, hogy rajongó / követőbázist építünk ki. Ezzel tudjuk aktivizálni a célközönségünket és folyamatosan a köztudatban lenni.

PR és influencer marketing

Az online marketing kampányok közé sorolhatjuk az online PR kampányokat is. Ha épp most készülsz piacra lépni egy új termékkel vagy szolgáltatással, mindenképp előnyödre válik, ha a célközönséged által olvasott platformokon PR cikkek, bannerek és egyéb médiamegjelenések által megjelensz.

Ehhez tudnod kell, hogy a célcsoportod milyen típusú oldalakat, online magazinokat olvas, illetve milyen bloggereket követ. Általában célszerű felvenni a kapcsolatot egy online PR ügynökséggel, hogy kedvezőbb árakat kapj, mintha saját magad hajtanád fel a médiumokat.

A PR kampányok közé sorolnám az influencer marketing kampányokat is. Ezek legfőképp a közösségi médiában valósulnak meg (pl. Instagramon), de influencerek által készített YouTube videókban és blogokban is megjelenhetsz.

Az online marketing terv szakaszai

Most, hogy már tudod milyen online marketing eszközök és csatornák hasznosak manapság, gondolkodj el a stratégiádon:

  1. Határozd meg a céljaidat
  2. Készíts online marketing tervet, stratégiát
  3. Folyamatosan dolgozz a megvalósításon
  4. Optimalizáld a folyamatokat (ezt nevezzük konverzióoptimalizálásnak)

A 4. pontot követően a ciklus újraindul. A konverzióoptimalizálás új célokat, terveket és stratégiákat szül, ami által még hatékonyabb lehetsz.

Analitika

Erről még a cikk folyamán kevés szó esett, de a digitális analitikának köszönhetjük az online marketing sikerességét. A weboldaladra mindenképp állíts be valamilyen analitikai szoftvert.

  • Általános analitikára a Google Analytics javasolt.
  • A keresőoptimalizáláshoz és az organikus eredmények figyeléséhez a Google Search Console.
  • Facebook remarketinghez a Facebook pixel követőkód.
  • A weboldalba ezeken kívül egyéb kódokat, például hőtérképet készítő szoftvert is beköthetsz. Ilyen például a Hotjar.

Ha több kódot is szeretnél bekötni a honlapodba, akkor mindenképp ajánlom, hogy merülj el a Google Tag Manager használatában. A GTM-el egy szoftverben tudod elhelyezni az összes szükséges mérőkódot. Ha még tovább olvasnál a témáról, ismerkedj meg az UTM paraméterezés fogalmával is.

Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz