Online marketing

Az online marketing sor√°n az internetet haszn√°ljuk brand√©p√≠t√©sre, term√©keink √©s szolg√°ltat√°saink n√©pszerŇĪs√≠t√©s√©re √©s √©rt√©kes√≠t√©s√©re. Szinonim√°ja a digit√°lis marketing. Ezt a kifejez√©st szint√©n gyakran haszn√°ljuk.

Az elm√ļlt √©vekben hatalmas √°talakul√°son ment kereszt√ľl a marketing ipar, ami jelenleg is tart. A prom√≥ci√≥s eszk√∂z√∂k egy r√©sze az online t√©rbe k√∂lt√∂z√∂tt vagy √°talakult. Ez viszont egy√°ltal√°n nem meglepŇĎ, hiszen a marketing k√∂vette, illetve jobb√°ra dikt√°lta a fejlŇĎd√©si trendeket √©s a v√°s√°rl√≥k folyamatosan v√°ltoz√≥ v√°s√°rl√°si szok√°sait. Folyamatosan nŇĎ az online v√°s√°rl√°sok sz√°ma, azaz egyre t√∂bb v√°s√°rl√≥ kezdi meg √©s fejezi be a v√°s√°rl√°st online form√°ban az interneten.

M√≠g kor√°bban nyomtatott magazinokb√≥l, √ļjs√°gokb√≥l √©s sz√≥r√≥lapokr√≥l t√°j√©koz√≥dtunk a leg√ļjabb akci√≥kr√≥l, ma m√°r h√≠rlev√©lben kapjuk meg a kuponokat. M√≠g a r√°di√≥ban elhangz√≥ rekl√°mok sokszor irrelev√°nsak voltak sz√°munkra, addig a YouTube-on egyre t√∂bb szem√©lyre szabott hirdet√©ssel tal√°lkozunk.

Biztos veled is t√∂rt√©nt m√°r olyan, hogy gondolt√°l egy term√©kre vagy kimondtad, ak√°r le is √≠rtad valakinek, √©s n√©h√°ny pillanat m√ļlva m√°r meg is jelent valamilyen hirdet√©s form√°j√°ban. Ez l√©nyeg√©ben a remarketing, ami az √°tlagos felhaszn√°l√≥k sz√°m√°ra ijesztŇĎ lehet, de az esetek d√∂ntŇĎ t√∂bbs√©g√©ben m√©gis eredm√©nyes.

√Čs ezeket a p√©ld√°kat m√©g sok√°ig folytathatn√°m.

Ebben a bejegyzésben tehát megvizsgáljuk, hogy mit jelent az online marketing, illetve hogy melyek a legfontosabb online marketing eszközök manapság!

Az online marketing jelentése

A cikk √∂sszefoglal√≥j√°ban r√∂viden m√°r le√≠rtam az online marketing fogalm√°t, de fejts√ľk ki ezt egy kicsit bŇĎvebben. N√©zz√ľk meg, hogy mit is jelent az, hogy online marketing!

Seth Godin (az egyik legnevesebb) marketingszakember szerint az online marketing nem csup√°n a hagyom√°nyos, offline marketingeszk√∂z√∂k online haszn√°lat√°t jelenti, hanem minŇĎs√©gileg √ļj tev√©kenys√©get takar.

Az online marketing (vagy digit√°lis marketing, esetleg internetes marketing / web marketing) sor√°n az internetet √©s egy√©b online csatorn√°kat haszn√°ljuk c√©g√ľnk brand√©p√≠t√©s√©re, term√©keink √©s szolg√°ltat√°saink n√©pszerŇĪs√≠t√©s√©re √©s √©rt√©kes√≠t√©s√©re.

Minden v√°llalkoz√°snak van egy j√≥l defini√°lhat√≥ c√©lk√∂z√∂ns√©ge, akik k√ľl√∂nb√∂zŇĎ online csatorn√°kon vannak jelen, amiket napi szinten haszn√°lnak.

Az online marketing célja az, hogy elérje a célközönségét és valamilyen konverzió végrehajtásra ösztönözze.

Az online marketinget v√©gzŇĎ szakember feladata az, hogy a v√°s√°rl√°si folyamat kellŇĎ szakasz√°ban l√©pjen be egy megfelelŇĎ √ľzenettel, hogy a konverzi√≥ megval√≥suljon.

Online marketing eszközök

Következzen az online marketing eszközök felsorolása és rövid bemutatása.

Weboldal

A saj√°t tulajdon√ļ weboldal egyre jobban fel√©rt√©kelŇĎdik, hiszen ez az egyetlen olyan csatorna, ami (jobb esetben) senki m√°st√≥l nem f√ľgg, csakis saj√°t magunkt√≥l. A rajta l√©vŇĎ vizu√°lis √©s sz√∂veges tartalmat teljes eg√©sz√©ben a c√©lcsoportunk ig√©nyeihez √©s elv√°r√°saihoz szabhatjuk. A c√©lunk az, hogy a weboldalunkat az egyes online marketing csatorn√°kon a felhaszn√°l√≥k megtal√°lj√°k, majd konvert√°ljanak (azaz fizetŇĎ √ľgyfelekk√© v√°ljanak).

Tartalommarketing

A felhaszn√°l√≥k ig√©nyeinek fejlŇĎd√©se azt is eredm√©nyezte, hogy a klasszikus fizetett hirdet√©sek kev√©sb√© eredm√©nyesek. A weboldalakon tal√°lhat√≥ linkek √©s bannerek n√©ha olyan eredm√©nyt mutatnak, mintha ott se lenn√©nek. Ezt nevezz√ľk bannervaks√°gnak.

A tartalommarketing a klasszikus rekl√°moz√°ssal megy szembe. L√©nyege az, hogy relev√°ns, √©rt√©kes tartalmakat k√©sz√≠ts√ľnk a userek sz√°m√°ra, amelyekkel bevonzhatjuk, illetve aktiviz√°lhatjuk ŇĎket. A r√∂vid √ľzenete az, hogy ne tukm√°ljunk, hanem √©rt√©ket adjunk.

Milyen tartalomra gondolj?

  • Hagyom√°nyos blogbejegyz√©sek, szakmai cikkek: ezek a cikkek a k√ľl√∂nb√∂zŇĎ marketing csatorn√°kon eljutnak az olvas√≥idhoz. ElsŇĎsorban olyan cikkeket √©rdemes √≠rni, amelyek valamilyen probl√©m√°ra adnak megold√°st. Ezek igen n√©pszerŇĪek tudnak lenni mind a Google-ben, mind socialben.
  • Esettanulm√°nyok: az esettanulm√°ny klasszikus √©rtelemben egy informat√≠v cikk, tanulm√°ny, ami √∂sszefoglalja egy √ľzleti eredm√©ny kutat√°si m√≥dszer√©t, strat√©gi√°j√°t. Az erre fog√©kony k√∂z√∂ns√©g egyszerŇĪen im√°dja az ilyen tartalmakat. Az esettanulm√°nyok k√©sz√≠t√©se az egyik legjobb m√≥dja a saj√°t szakmai tud√°sod bizony√≠t√°s√°ra.
  • K√©pek, √°br√°k, infografik√°k: a vizualit√°s nagyon fontos. A k√©pi elemek mehetnek a cikkekbe, de √∂n√°ll√≥ bejegyz√©sk√©nt is meg√°llhatj√°k a hely√ľket.
  • Podcastok: ne csak vizu√°lis tartalmakra gondolj a tartalommarketinged sor√°n. Manaps√°g egyre n√©pszerŇĪbbek a k√ľl√∂nb√∂zŇĎ podcastok is. Ha tudsz, gy√°rts saj√°t ad√°st.
  • Vide√≥k: errŇĎl a k√∂vetkezŇĎ alc√≠mben √≠rtam bŇĎvebben.

Fontos, hogy a tartalommarketing strat√©gi√°nk fel√°ll√≠t√°sa sor√°n t√∂rekedj√ľnk a relevanci√°ra, a minŇĎs√©gre √©s a rendszeress√©gre, hogy val√≥ban eredm√©nyeket √©rhess√ľnk el √©s minŇĎs√©gi kapcsolatot √©p√≠ts√ľnk ki a c√©lk√∂z√∂ns√©g√ľnkkel. Ehhez term√©szetesen fel kell m√©rn√ľnk a piacot piackutat√°ssal √©s folyamatosan gyŇĪjten√ľnk √©s √©rt√©keln√ľnk kell a v√°s√°rl√≥i visszajelz√©seket.

Videómarketing

A vide√≥marketinget szerintem mindenk√©pp √©rdemes k√ľl√∂n megeml√≠teni a tartalommarketing kapcs√°n, ami nagyszerŇĪen szolg√°lhatja online marketing c√©ljaidat. Ehhez elsŇĎ l√©p√©sk√©nt v√°laszd ki a sz√°modra legalkalmasabb platformot (l√©tezik a YouTube mellett is alkalmas), majd eml√©kezz a tartalommarketing ism√©rveire, √©s strat√©giai szinten kezdd el gy√°rtani a minŇĎs√©gi contentet.

Milyen t√≠pus√ļ tartalmakra fog√©kony a c√©lcsoportod? Ez elsŇĎsorban az √°ltalad k√≠n√°lt term√©k vagy szolg√°ltat√°s f√ľggv√©nye is.

  • ha term√©keket √°rus√≠tasz online, akkor a term√©kbemutat√≥k, tesztek be fognak v√°lni,
  • ha szolg√°ltat√°st k√≠n√°lsz, mutasd be a szolg√°ltat√°sod,
  • ha SaaS (szoftverszolg√°ltat√°s) piacon mozogsz, k√©sz√≠ts oktat√≥ vide√≥kat a platformhoz.

Mindemellett a cégeket, vállalkozásokat a fogyasztók szeretik arcokhoz is kapcsolni, ezért egy vlog elindításán is gondolkodhatsz.

Email marketing

Ha j√≥k a tartalmaid a felhaszn√°l√≥k sz√≠vesen visszat√©rnek a weboldaladra. Az egyik legegyszerŇĪbb √©s legolcs√≥bb m√≥dja a visszat√©r√©snek pedig az email marketing. Az email marketinget sokan halott technik√°nak tartj√°k, pedig ez az egyik legjobb √°r/√©rt√©k ar√°ny√ļ online marketing eszk√∂z, ha az ember tud is mit kezdeni vele.

KeresŇĎoptimaliz√°l√°s (SEO)

Ha szakmailag j√≥k a tartalmaid, az m√©g nem jelenti azt, hogy meg is tal√°lj√°k a felhaszn√°l√≥k a Google seg√≠ts√©g√©vel ‚Äď m√°r ha egy√°ltal√°n keresnek a t√©m√°ra.

A keresŇĎoptimaliz√°l√°s abban seg√≠t, hogy a keresŇĎmotorok tal√°lati list√°j√°n min√©l elŇĎr√©bb helyezkedj el bizonyos kulcsszavakra. Szerintem mondanom sem kell, hogy az elsŇĎ tal√°latok a leg√©rt√©kesebbek, hiszen val√≥sz√≠nŇĪleg te is csak a top 3 tal√°latot kattintod le, ha keresel valamit. Ugyanezt teszik a potenci√°lis v√°s√°rl√≥id √©s √ľgyfeleid is.

Ez√©rt fontos teh√°t, hogy a SEO √°ltal min√©l elŇĎkelŇĎbb poz√≠ci√≥ba ker√ľlj√ľnk, √©s n√∂velni tudjuk a weboldalunk organikus (term√©szetes, azaz nem fizetett) forgalm√°t.

√Čn napi szinten ezzel foglalkozom a The Pitch SEO √ľgyn√∂ks√©gn√©l.

Fizetett hirdetések (PPC)

Az organikus tal√°latok mellett a Google-ben megk√ľl√∂nb√∂ztet√ľnk fizetett tal√°latokat is, amelyek mindig fel vannak c√≠mk√©zve egy ‚Äúhirdet√©s‚ÄĚ felirattal. Ezeket a hirdet√©seket a Google Ads (l√°nykori nev√©n Google AdWords) hirdet√©si platform √°ltal k√©sz√≠thetj√ľk el.

Az Ads √°ltal m√°s oldalakon is hirdethet√ľnk nagyon sark√≠tva bannerek seg√≠ts√©g√©vel, ezeket nevezz√ľk display kamp√°nyoknak. Ha mi is szeretn√©nk kiadni a weboldalunk egy r√©sz√©t hirdet√©sre, akkor a Google AdSense szolg√°ltat√°sba kell regisztr√°lnunk, ami l√©nyeg√©ben az online hirdet√©si fel√ľletek √°rus√≠t√°s√°val foglalkozik.

Azonban nem csak a Google-ben léteznek fizetett hirdetések, hanem más platformokon is, mint például YouTube-on (videós hirdetések), Facebookon, Instagramon vagy akár a LinkedInen is.

A kattint√°s alap√ļ hirdet√©sek (PPC, azaz Pay-Per-Click) a remarketing √°ltal v√°lnak m√©g izgalmasabb√° √©s eredm√©nyesebb√©. A remarketing seg√≠ts√©g√©vel ugyanis olyan felhaszn√°l√≥kra tudunk hirdetni a k√ľl√∂nb√∂zŇĎ online marketing csatorn√°kon, akik m√°r j√°rtak a weboldalunkon vagy v√©grehajtottak valamilyen esem√©nyt / konverzi√≥t.

L√°bjegyzet: a Google keresŇĎj√©ben l√©vŇĎ fizetett (PPC alap√ļ) hirdet√©seket √©s az organikus tal√°latokat (SEO) nevezz√ľk egy√ľttesen keresŇĎmarketingnek.

Közösségi média marketing (SMM)

Milyen közösségi média oldalakon van jelen a célcsoportod? Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat vagy TikTok?

A k√∂z√∂ss√©gi m√©dia marketing (social media marketing) c√©lja az, hogy n√©pszerŇĪs√≠ts√ľk a m√°rk√°nkat, term√©keinket √©s szolg√°ltat√°saink, azzal, hogy rajong√≥ / k√∂vetŇĎb√°zist √©p√≠t√ľnk ki. Ezzel tudjuk aktiviz√°lni a c√©lk√∂z√∂ns√©g√ľnket √©s folyamatosan a k√∂ztudatban lenni.

PR és influencer marketing

Az online marketing kamp√°nyok k√∂z√© sorolhatjuk az online PR kamp√°nyokat is. Ha √©pp most k√©sz√ľlsz piacra l√©pni egy √ļj term√©kkel vagy szolg√°ltat√°ssal, mindenk√©pp elŇĎny√∂dre v√°lik, ha a c√©lk√∂z√∂ns√©ged √°ltal olvasott platformokon PR cikkek, bannerek √©s egy√©b m√©diamegjelen√©sek √°ltal megjelensz.

Ehhez tudnod kell, hogy a c√©lcsoportod milyen t√≠pus√ļ oldalakat, online magazinokat olvas, illetve milyen bloggereket k√∂vet. √Āltal√°ban c√©lszerŇĪ felvenni a kapcsolatot egy online PR √ľgyn√∂ks√©ggel, hogy kedvezŇĎbb √°rakat kapj, mintha saj√°t magad hajtan√°d fel a m√©diumokat.

A PR kamp√°nyok k√∂z√© soroln√°m az influencer marketing kamp√°nyokat is. Ezek legfŇĎk√©pp a k√∂z√∂ss√©gi m√©di√°ban val√≥sulnak meg (pl. Instagramon), de influencerek √°ltal k√©sz√≠tett YouTube vide√≥kban √©s blogokban is megjelenhetsz.

Az online marketing terv szakaszai

Most, hogy már tudod milyen online marketing eszközök és csatornák hasznosak manapság, gondolkodj el a stratégiádon:

  1. Határozd meg a céljaidat
  2. Készíts online marketing tervet, stratégiát
  3. Folyamatosan dolgozz a megvalósításon
  4. Optimaliz√°ld a folyamatokat (ezt nevezz√ľk konverzi√≥optimaliz√°l√°snak)

A 4. pontot k√∂vetŇĎen a ciklus √ļjraindul. A konverzi√≥optimaliz√°l√°s √ļj c√©lokat, terveket √©s strat√©gi√°kat sz√ľl, ami √°ltal m√©g hat√©konyabb lehetsz.

Analitika

ErrŇĎl m√©g a cikk folyam√°n kev√©s sz√≥ esett, de a digit√°lis analitik√°nak k√∂sz√∂nhetj√ľk az online marketing sikeress√©g√©t. A weboldaladra mindenk√©pp √°ll√≠ts be valamilyen analitikai szoftvert.

  • √Āltal√°nos analitik√°ra a Google Analytics javasolt.
  • A keresŇĎoptimaliz√°l√°shoz √©s az organikus eredm√©nyek figyel√©s√©hez a Google Search Console.
  • Facebook remarketinghez a Facebook pixel k√∂vetŇĎk√≥d.
  • A weboldalba ezeken k√≠v√ľl egy√©b k√≥dokat, p√©ld√°ul hŇĎt√©rk√©pet k√©sz√≠tŇĎ szoftvert is bek√∂thetsz. Ilyen p√©ld√°ul a Hotjar.

Ha t√∂bb k√≥dot is szeretn√©l bek√∂tni a honlapodba, akkor mindenk√©pp aj√°nlom, hogy mer√ľlj el a Google Tag Manager haszn√°lat√°ban. A GTM-el egy szoftverben tudod elhelyezni az √∂sszes sz√ľks√©ges m√©rŇĎk√≥dot. Ha m√©g tov√°bb olvasn√°l a t√©m√°r√≥l, ismerkedj meg az UTM param√©terez√©s fogalm√°val is.

Hasznos volt a cikk?

Minden visszajelzés fontos.
Szavazz, hogy jobb tartalmak sz√ľlessenek!
‚Źį

Szor√≠t az idŇĎ?

Nincs idŇĎd elolvasni? Semmi gond.
K√ľldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki m√°snak:

Email k√ľld√©se
ūüĎé

Sajn√°lom, ha nem tetszett!

K√©rlek mondd el, mi nem tetszett a cikkben, hogy min√©l elŇĎbb jav√≠thassam! Minden megl√°t√°s szuper hasznos.

ūüĎć

√Ėr√ľl√∂k, hogy tetszett!

√Ėr√ľl√∂k, hogy tetszett a cikk! B√°rmi komment, visszajelz√©s? Minden megl√°t√°s szuper hasznos.

Az oldal s√ľtiket gyŇĪjt. Mi√©rt?