Offline marketing

Offline marketing

Az offline marketing olyan marketingtevékenységek gyűjtőneve, amelyek nem interneten, hanem a valós világban történnek. A klasszikus, hagyományos marketingeszközök csoportosító elnevezése.

Ha marketingre adod a fejed, akkor tisztában kell lenned azzal, hogy milyen marketing eszközök közül alakíthatod ki az ideális mixet. Ha még csak tanulod a marketinget, akkor az egyes részterületek közül kell megtalálnod azt, ami igazán érdekel téged, és arra specializálódnod. Ebben a szócikkben előbb elolvashatod az offline marketing jelentését, a cikk második felében pedig összehasonlításra kerül az online marketinggel.

1. Offline marketing

Az offline marketing a digitális / online marketing inverze. Nevezzük még hagyományos vagy klasszikus marketingnek is.

Mi tartozik ide?

Offline marketing eszközök

  • Direkt marketing: közvetlen személyes kapcsolaton alapú marketingtevékenység és értékesítés (része a postai levél, a telemarketing, stb.).
  • Postai DM levél: postai úton történő reklámozás, például reklámújságokkal, kivágható kuponokkal.
  • Telemarketing, hideghívások: elsősorban piackutatásra, ügyfél elégedettség felmérésre használatos tevékenység.
  • Rádióhirdetések: országos és helyi rádiócsatornákon történő audió reklámozás.
  • Tévéreklám: országos és helyi televízió csatornák műsoridejét megzavaró reklámozás.
  • Nyomtatott anyag, reklámtábla, óriásplakát: a vizuális kommunikáció leglátványosabb eszköze kültéren vagy beltéren. De nyomtatott anyag lehet például a névjegykártya is.
  • Újság, magazin, szaklap hirdetések: nyomtatott formájú hirdetések, amik egészen kis helyet is elfoglalhatnak, de akár több oldalt is meg lehet vásárolni.
  • Eladáshelyi reklám (POS): olyan reklámozási formák, amelyek a vevőt az értékesítés helyén (például az üzletben) célozzák meg szórólapokkal, katalógusokkal, táblákkal, kóstoltatással, hangosbemondással, stb.
  • Promóciós termékek: ide tartoznak a teszterek, próbatermékek, díjak, ajándéktermékek.
  • Kiállítások, rendezvények, vásárok: a termékek + szolgáltatások bemutatására és a személyes kapcsolatra épülő komplex marketingkommunikáció, amit saját szervezésben is le lehet bonyolítani (sajtótájékoztatók, PR események).

2. Online marketing

Az online marketing során az internetet használjuk brandépítésre, termékeink és szolgáltatásaink népszerűsítésére és értékesítésére. Szinonimája az internetes vagy digitális marketing. Utóbbit gyakrabban használjuk.

Online eszközök

  • Weboldal: egy minőségi weboldal egy modern vállalkozás alapja, nem beszélve a webáruházakról.
  • Tartalommarketing: content is king, azaz a tartalom a király. Ez arra utal, hogy a “rátukmáló” marketing helyett értéket adjunk: gondolj a YouTube videókra, tanulságos blogposztokra, stb.
  • Email marketing: az email marketing még mindig nem halott, ha jól használjuk igazán jó csatornaként fog működni. Ár / érték arányban szinte verhetetlen.
  • Keresőoptimalizálás (SEO): ha már van egy jól működő, mai trendeknek megfelelő weboldalunk, akkor azt is szeretnénk, ha a különböző keresőmotorok (pl. Google) által meg is találnák a felhasználók. Na a keresőoptimalizálás pont ebben segít, hogy bizonyos kulcsszavakra a top találatok között helyezkedjünk el tartalmainkkal.
  • Fizetett hirdetések (PPC): ha gyors eredményekre vágyunk, akkor érdemes kattintás alapú fizetett hirdetéseket is bevetni a különböző platformokon (Google Ads, Facebook & Instagram Ads, YouTube, LinkedIn, Twitter stb.)
  • Közösségi média marketing (SMM): a közösségi média marketinget szerintem nem kell külön bemutatnom: ide tartozik az összes közösségi platformon végzett marketingtevékenység. Manapság a fiatalok körében pl. az Instagram és a TikTok tör előre.
  • Online PR és influencer marketing: véleményvezérek mindig is voltak a klasszikus marketing során is, de ma már influencereknek nevezzük őket.

Tovább nem is részletezném, az online marketing bemutatására írtam már egy külön cikket a marketing szótárba. Olvasd el ide kattintva: online marketing.

3. Offline vs. online: mi a különbség?

A marketinget tehát két fő csoportra osztjuk:

  1. Online marketing = digitális marketing
  2. Offline marketing = hagyományos, klasszikus marketing

Az online és az offline kommunikáció ma már nem létezik egymás nélkül.

Kiegészítik egymást.

Aki bármennyire is jártas az üzleti világban, az nem vitatkozna azzal, hogy marketingre szükség van. Ha van egy jó terméked, amit az emberek előszeretettel használnának, vagy egy olyan jó szolgáltatásod, amit élvezet igénybevenni, akkor ezt az üzenetet el kell juttatnod a potenciális vásárlók elé. Ha volument szeretnél elérni, akkor ma már a szájhagyomány kevés lesz.

Na erre való a marketing.

Mi alapján hasonlíthatjuk össze az offline, és az online marketinget?

Célcsoport

A digitális eszközök segítségével célzottabb marketingkampányokat készíthetünk. Az olyan online platformok, mint a közösségi média felületek, a keresőmotorok és az email marketing, adatokat szolgáltatnak az ügyfelek demográfiai adatairól és viselkedéséről, ami lehetővé teszi a marketingesek számára, hogy a lakosság meghatározott szegmenseit célozzák meg. Az offline marketing ezzel szemben általánosabb és kevésbé célzott.

Mérhetőség

Az online marketing minden apró szelete mérhető. A különböző analitikai szoftverek lehetővé teszik az olyan adatok nyomon követését és elemzését, mint a látogatottság, a konverziós arányok vagy az ügyfelek elkötelezettsége. Az offline marketing módszerek is mérhetők, de általában nehezebb és kevésbé pontosak.

Ár

Ár szempontjából az online marketing költséghatékonyabb lehet, mint az offline marketing. Például az online hirdetések meghatározott demográfiai csoportokat célozhatnak meg, így költséghatékonyabbak, mint a hagyományos hirdetési formák, például a nagy közönséget vaktában célzó TV- vagy rádióreklámok.

Rendelkezésre állás

Az online marketing kampányok a tervezést követően gyorsan elindíthatók, ezzel szemben az offline marketing kampányok elindítása sokkal lassabb. Gondoljunk például a kreatívokra vagy az óriásplakátokra, ahol harmadik felek is részt vesznek a grafikai tervezéstől, nyomdai munkán át a logisztikáig és a “terítésig”.

A fogyasztó szemszögéből pedig az online marketing eszközei által kapott értékajánlatot sokkal kényelmesebb igénybe venni. Gondolj bele: ha online kupont kapsz, sokkal egyszerűbben fel tudod használni, mintha egy szórólapot nyomnak a kezedbe a metróaluljáróban, amit neked még ki kell vágnod, majd egy fizikai boltban kell beváltanod. Az offline marketing nagyobb hatékonyságg bír olyan termékeknél, ahol fontos, hogy a célközönség a valós világban találkozzon a termékkel.

Mindettől függetlenül egy vállalkozás marketing mixének megtervezése során a marketingesek fő feladata, hogy megtalálják az ideális egyensúlyt az online és az offline módszerek között. A két terület különböző eszközöket használ, de ugyanazokat a célokat szolgálják: a termékek és szolgáltatások népszerűsítése, az érdeklődés felkeltése és a vásárlás ösztönzése. A két terület együttműködhet egymással, hogy elérjék a vállalat marketing- és értékesítési céljait.

Key takeaways

Ha marketingesként…

  • … ügynökségnél helyezkednél el, akkor olyan céget válassz, ami az általad szimpatikus területen erős,
  • … in-house marketinges állásra jelentkeznél, akkor az álláshirdetésben nézd meg a várható feladatokat és az elvárt skilleket, majd az állásinterjún is érdeklődj a cég marketing mixéről.
Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz