A niche jelentése
A niche marketing a marketingnek egy olyan szeletével foglalkozik, ami egy egyedi célpiacra, jobb szóval réspiacra összpontosít.
Ahelyett, hogy széles körben mindenkit a célcsoportjának tekintene, csak egy szűk piacra lő. Olyan fogyasztókat céloz meg, akik számára az értékajánlata a lehető legmagasabb színtű, akik a termékének vagy a szolgáltatásának az előnyeit a legjobban kiélvezhetik. A szükségleteiket pedig a lehető legjobban kielégítik.
A niche marketing olyan helyeken “bukkan fel”, ahol jelentkezik a kereslet, de még nincs kellő kínálat. Ezek a rések a multiknak túl kis szeletet jelentenek, ezért elsődlegesen nem érdemes kiszolgálniuk. Ilyenkor a kis- és középvállalkozások foghatnak a lehetőségen.
Egy niche piac a következők szerint általában jól elkülöníthető:
- Földrajzi terület: pl. nagyvárosokban élők a kisvárosokban vagy falvakban élőktől
- Demográfiai szempontok
- Kultúra (viselkedés, életmód, életstílus, tevékenység, szokások)
Tehát összefoglalva:
A niche marketing során egy jól definiált piaci szegmenst, piaci rést használunk ki.
Néhány egyszerű példa a niche-re FMCG termékek esetén:
- gluténmentes liszt
- vegetáriánus falatkák
- alkoholmentes sör / koktél
- natúrbor / must
- kézműves csokoládé
Niche az online marketingben
A mindennapos munkám során az online marketingen belül keresőoptimalizálással foglalkozom Magyarország piacvezető SEO ügynökségénél. Emellett sok időt fordítok arra, hogy a hagyományos, “klasszikus” marketing terén is folyamatosan fejlesszem magam. Többek között ezért is született ez a blog.
A keresőoptimalizálásban is kiemelt figyelmet fordítunk a niche marketingre. Niche kulcsszavak megtalálásával induló brandeket, szűz honlapokat igen jól fel lehet építeni, hogy az organikus forgalom növekedhessen. A kulcsszókutatás során feltérképezzük azokat a kulcsszavakat, keresési kifejezéseket, amelyekre a versenytársak nem fektetnek nagy hangsúlyt, a felhasználók is ritkábban keresnek, de relevánsak a honlapunk tekintetében.
Ezeknél a kulcsszavaknál szinte egyértelmű a felhasználó keresési szándéka, így pontosan és igen magas minőségben ki tudjuk elégíteni az igényeit. Így pedig versenyelőnyre tudunk szert tenni.
Milyen egy jó niche kulcsszó?
- alacsonyabb a keresési volumen rá
- nincsen rá nagy verseny: gyenge minőségű a tartalom, elavult a honlap vagy egyáltalán nem hivatkoznak rá
A niche marketing folyamata
- Határozd meg az erősségeidet! Erre tökéletes kiindulás lehet egy SWOT-elemzés elvégzése.
- Végezz piackutatást, hogy megismerd az ideális vásárlódat, fogyasztódat!
- Ne felejtsd el a célzást! Használj keresőmarketinget (fizetett hirdetéseket és keresőoptimalizálást), hogy célba érjen az üzeneted. Ez pedig hosszú és kitartó munka eredménye, amit a remarketing meghálál majd!