Mi az a büfészak? A kereskedelem és marketing büfészak?

Mi az a büfészak, és milyen szakokra használják ezt a jelzőt? A kereskedelem és marketing szak büfészaknak számít? Megoszlanak a vélemények, de én határozottan úgy gondolom, hogy nem!

Mi az a büfészak?

A büfészak kifejezést általában az olyan szakokra használják, amelyek nem igazán nyújtanak valóban hasznosítható tudást, vagy másféleképpen értelmezve túl könnyen elvégezhetők.

Miért pont büfészak? “Mert egy büfészakkal csak a Mekibe fognak felvenni!” – állítják a kommenthuszárok.

Remélem vannak kételyeid ezzel a derogáló büfészak megfogalmazással kapcsolatban, hiszen ezért kattintottál ide. Vizsgáljuk csak meg egy kicsit a mondat első és második felét.

A büfészak jelentése

Szerintem inkább azokkal a “büfészakokkal” lehet probléma, amelyeket én inkább “kamuszakoknak” neveznék. Ezek tipikusan azok a szakok, ahol mindenről lehet tanulni egy kicsit, aztán a végén egy nagy katyvasz lesz az egész, valós tudás nélkül. Ez a büfészak receptje.

Ezzel az a probléma, hogy a delikvens nem szerez egy átfogó ismeretet egy bizonyos szakterületről, hanem mindenhonnan csipeget egy kicsit. Jogosan merülhet fel a munkáltató részéről a kérdés, hogy egy ilyen szakon végzett munkavállaló mihez is ért.

Én úgy gondolom, hogy egy ilyen szak elvégzése (bármely tudományterületeket is érintsen) tökéletesen alkalmas arra, hogy a hallgató utána eldöntse milyen irányba is induljon tovább.

Tehát ha egy ilyen túl általánosnak mondható szakon gondolkodsz, vagy már el is végeztél egyet, a legrosszabb döntés, ha megállsz. Véleményem szerint nem szabad itt megállni! Folyamatosan tovább kell képezned magad, ha előre szeretnél lépni, és azt szeretnéd, hogy komolyan vegyenek!

A túl könnyen elvégezhető szakokról pedig az a véleményem, hogy ez a kijelentés majdnemhogy badarság. Ki számára könnyen elvégezhető? Ez a kérdés relatív. Egy szak ettől még nem lesz büfészak.

Tudom magamról, hogy például egy pénzügy-számvitel szakon szó szerint vért izzadnék. Számomra túl száraz és unalmas a terület, míg a marketingben kiélhetem a kreativitásom. Éppen ezért viszonylag könnyen vettem az akadályokat. És ettől még könnyű lenne elvégezni? Hát egy orvosihoz képest biztosan, de amúgy nem gondolnám.

A példa lehet, hogy nem volt a legjobb, hiszen mindkét szak teljes tudományterületeket fed le, míg az előbbiekben az “innen is és onnan is egy kicsit szakokról” beszélgettünk. De ettől függetlenül remélem érthető, hogy mire szeretnék kilyukadni.

A kereskedelem és marketing szak büfészak?

Ha a hosszabb választ keresed, akkor a linkre kattintva megtalálod, ahol összefoglaltam, hogy milyen is a kereskedelem és marketing szak, és hogy mit csinál egy marketinges.

Röviden pedig úgy tudnék válaszolni erre a kérdésre, hogy a kereskedelem és marketing szak egyáltalán nem büfészak, sőt. Rengeteg tudást magadba tudsz szívni az egyetemen is, ha tisztességgel tanulsz.

Élvezed a cikket?

Akkor iratkozz fel hasonló tartalmakért, és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod és folytathatod is az olvasást.

Ez nem azt jelenti, hogy elég, ha 2-esekkel végigbukdácsolsz a féléveken. Akkor persze, hogy nem fogsz hasznosítható tudást szerezni, és pont te leszel az, aki azt fogja állítani, hogy a marketing az márpedig büfészak, és lehetetlen elhelyezkedni vele.

Ha pedig megtettél minden tőled telhetőt, és nem kevés plusz energiát öltél bele, hogy az egyetemen kívülről is tanulj valamit, akkor igen jó kilátások elé nézhetsz. De miért is mondom én mindezt?

Mert a marketing egy elég sokrétű tudományterület, aki az ellenkezőjét állítja, az nem mond igazat, tehát hazudik. A marketingesekért napjainkban már szinte kapkodnak, hiszen már sok cég felismerte, hogy ha nem használnak marketinget, akkor elvesznek a zajban.

Úgy gondolom, hogy jó az irány, hiszen például már egyre több KKV szervezi ki marketingjét egy marketingügynökségnek vagy alkalmaz marketing asszisztenst.

Konklúzió

Összességében azt tudom tanácsolni, hogy ne foglalkozz azzal, hogy mi, és mi nem büfészak, ezért messze kerüld el a különböző fórumokat (pl. gyakorikerdesek.hu). Ne ilyen helyeken kérj karriertanácsokat, főleg ne kommenthuszároktól, hiszen csak trollkodni fognak és legfeljebb eltántorítani.

Sokkal jobban tennéd, ha valós, életszagú tapasztalatokat hallgatnál meg. Ehhez van 6 igen egyszerű tippem, amit magaddal vihetsz:

  • Keress ismeretségi körödben legalább 1 év szakmai tapasztalattal rendelkező marketinges fiatalokat, és kérd ki véleményüket!
  • Figyeld a karriertanácsadó és álláskereső portálokat!
  • Keress blogokat, és építs ki kapcsolatot a szerzőikkel! Írj hozzászólásokat és küldj üzeneteket a megadott elérhetőségekre!
  • Figyeld a szakmai Facebook csoportokat, böngészd a LinkedInt, de az Instagramot se felejtsd el használni!
  • Keress fel marketingügynökségeket, kérj tanácsot és dolgozz náluk gyakornokként!
  • Nem utolsó sorban pedig keress fel engem és segítek!
  • Ne felejtsd el, legyen szó bármelyik szakról neked bele kell tenned a magadét, tehát ne várd a sült galambot, mert nagyon meg fogsz lepődni!

Hasznos volt a cikk?

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése
A weboldal sütiket gyűjt. Miért?