Marketing

Marketing

A marketing egy több tudományágat és szakterületet is magába foglaló tudomány. A hétköznapi nyelv a reklámozást érti alatta, ez azonban ennél jóval árnyaltabb.
Marketing

Marketing

A marketing egy több tudományágat és szakterületet is magába foglaló tudomány. A hétköznapi nyelv a reklámozást érti alatta, ez azonban ennél jóval árnyaltabb.

Mi a marketing?

Általában ha valaki meghallja azt a szót egy hétköznapi társalgás során, hogy marketing, akkor rögtön a reklámokra gondol. Ez valójában nem egy rossz megközelítés, de nem teljesen fedi le a lényeget. Egy reklám magyarázattal nem tudjuk megúszni a fogalom meghatározását, annál sokkal összetettebb, ugyanis a marketingnek nincs egy sztenderd, egzakt meghatározása.

Ettől függetlenül vannak jó meghatározások, amelyek röviden és érthetően foglalják össze a marketing jelentését. Ezek közül választottam hármat.

A marketing fogalma

Az első az AMA (Amerikai Marketing Szövetség) “hivatalos” definíciója, amit minden 3. évben felülvizsgálnak és jóváhagyják vagy módosítják. Ehhez 5 aktív kutató-szakértőt kérnek fel. A legfrissebb fogalom 2017-ből így hangzik:

A marketing egy olyan tevékenység, intézményrendszer és folyamat, melynek célja a vásárlók, az ügyfelek, a partnerek és a társadalom egészének értéket képviselő ajánlatok létrehozása, kommunikálása, átadása és cseréje (AMA, 2017).

Dr. Philip Kotler szerint a marketing jelentése a következő:

A marketing egy olyan tudomány és művészet, mely képes a célpiac igényeit kielégíteni nyereség mellett (Dr. Philip Kotler).

Seth Godin meghatározása már sokkal életszerűbb példákon keresztül vázolja fel, hogy mi a marketing:

  • Ha valakit meggyőzől valamilyen cselekvés végrehajtására, akkor marketinget végzel.
  • Ha feltöltöd a weboldalad szöveggel, ha egy selfie-t készítesz a social media profilodra vagy, ha megpróbálod kidumálni magad a gyorshajtásból, akkor marketinget folytatsz.
  • Ha valaki azt mondja “nem marketingezünk”, akkor igazából csak arra utal, hogy “nem költenek pénzt reklámokra”.

Összefoglalom az eddigieket:

Marketingnek számít minden olyan tevékenység, amely annak érdekében, hogy kielégítse a vásárlók igényeit elemzi a piacot, meghatározza és megismerteti az eladásra szánt termékeket és szolgáltatásokat, majd kialakítja az árakat és megszervezi az értékesítést.

Emellett talán az egyik legfontosabb és el nem hanyagolható célja és eredménye a befolyásolás (pozitív és negatív értelme is lehet).

De tovább megyek:

A marketing egy interdiszciplinális tudomány (tehát több tudományt, szakterületet foglal magában), hiszen lefedi a pszichológia, a közgazdaságtan, a vezetéstudomány, a menedzsment, a szociológia, az alkalmazott matematika és statisztika egyes területeit.

Tehát az, hogy reklám, még igen messze áll mindezektől.

A klasszikus, (offline) marketing története

Annak érdekében, hogy jobban érthető legyen a mai értelemben vett marketing fogalma, szerintem fontos megismerni a marketing történetét és az egyes korszakokat is. Rövid törióra feeling következik.

A marketing szakaszai

1. Termelésorientáció

Az 1850-es évekig még a kereslet meghaladta a kínálatot, ezért a fő cél a javak termelésének növelése volt. Szinte az egyetlen cél az volt, hogy minél magasabb termelési számokat érjenek el a vállalatok, de ehhez egyáltalán nem társult a fogyasztók igényeinek előzetes megismerése. Így pedig nem is tudták kielégíteni, csak túltermelés történt.

2. Értékesítésorientált korszak

Az 1850-es évektől már nagyobb hangsúlyt fektettek a fogyasztói preferenciák megismerésére. Az ipari forradalom miatt árubőség alakult ki, nőtt a fogyasztók jövedelme és ezáltal az életszínvonal is. A vállalatok a termékek eladásának növelésére egyoldalú marketingkommunikációt, értékesítést befolyásoló módszereket, eszközöket alkalmaztak. Tehát ekkor kezdődött el a vevőkért folytatott küzdelem.

3. Vevőorientált korszak

Az 1940-es évektől a termékek mellett egyre inkább nőtt a kereslet a szolgáltatások iránt is. A vállalatok marketingtevékenységet kezdtek el folytatni, ami a piac vizsgálatával, azaz piackutatással kezdődött. Ez alapján alakították ki a termékeket, határozták meg az árakat és tervezték meg az értékesítést.

Ekkor született meg a marketing, mint tudományág.

4. Társadalomorientált korszak

Ebben a korszakban (1980 – 1990) teljesedett ki a marketingszemlélet és modern marketingmódszerek alakultak ki. Megjelent az irracionális fogyasztás jelensége és a termékek felhalmozása. Továbbá megjelent a vevők körében a függőség a termékek vásárlása és fogyasztása iránt. Megerősödött a fogyasztóvédelem és a környezetvédelem szerepe is, majd a hatóságok felismerték, hogy a fogyasztói igényeknek nem minden esetben szabad teret engedni. Megjelentek a tiltott termékek, piacilag árazott termékek és bizonyos termékek esetében a külön- és büntetőadók is (ilyenre példa az alkohol és a dohány).

5. Globalizáció

A 90-es évektől a marketing szemléletmód kiterjedt a társadalom egyéb területeire is (művészet, oktatás). Megjelent a non-profit marketing és sorra jelentek meg a transznacionális és multinacionális vállalatok.

Tehát elterjedt a tömegmarketing.

Online marketing

Az online marketing során az internetet használjuk brandépítésre, termékeink és szolgáltatásaink népszerűsítésére és értékesítésére. Szinonimája a digitális marketing. Ezt a kifejezést szintén gyakran használjuk.

A marketing eszközei

A marketingnek számos eszköze van, amivel elérheti célját. Ezek közül először a klasszikus eszközöket érdemes átlátni mielőtt online marketingbe (fizetett hirdetések, keresőoptimalizálás, közösségi média marketing) vágnád a fejszéd. Ha nem vagy tisztában a marketing alapjaival, hogyan ültetnéd át a gyakorlatba?

Offline eszközök

  • Direkt marketing: Direkt, személyes kapcsolaton alapú marketingtevékenység és sales (része a telemarketing, a levél, stb.)
  • Telemarketing: elsősorban piackutatásra, ügyfél elégedettség felmérésre használatos tevékenység
  • Postai DM levél: postai úton történő reklámozás
  • CRM rendszer: ügyfélkapcsolatok kezelésére szolgáló rendszer
  • Rádió: országos és helyi rádiócsatornákon történő audió reklámozás
  • Tévéreklám: országos és helyi televízió csatornák műsoridejét megzavaró reklámozás
  • Reklámtábla, óriásplakát: a vizuális kommunikáció leglátványosabb eszköze kültéren vagy beltéren
  • Eladáshelyi reklám (POS): olyan reklámozási formák, amelyek a vevőt az értékesítés helyén (például az üzletben) célozzák meg szórólapokkal, katalógusokkal, táblákkal, kóstoltatással, hangosbemondással, stb.
  • Kiállítások, rendezvények, vásárok: a termékek + szolgáltatások bemutatására és a személyes kapcsolatra épülő komplex marketingkommunikáció
  • Stb.

Online eszközök

  • Weboldal: egy minőségi weboldal egy modern vállalkozás alapja, nem beszélve a webáruházakról.
  • Tartalommarketing: content is king, azaz a tartalom a király. Ez arra utal, hogy a “rátukmáló” marketing helyett értéket adjunk: gondolj a YouTube videókra, tanulságos blogposztokra, stb.
  • Email marketing: az email marketing még mindig nem halott, ha jól használjuk igazán jó csatornaként fog működni. Ár / érték arányban szinte verhetetlen.
  • Keresőoptimalizálás (SEO): ha már van egy jól működő, mai trendeknek megfelelő weboldalunk, akkor azt is szeretnénk, ha a különböző keresőmotorok (pl. Google) által meg is találnák a felhasználók. Na a keresőoptimalizálás pont ebben segít, hogy bizonyos kulcsszavakra a top találatok között helyezkedjünk el tartalmainkkal.
  • Fizetett hirdetések (PPC): ha gyors eredményekre vágyunk, akkor érdemes kattintás alapú fizetett hirdetéseket is bevetni a különböző platformokon (Google Ads, Facebook & Instagram Ads, YouTube, LinkedIn, Twitter stb.)
  • Közösségi média marketing (SMM): a közösségi média marketinget szerintem nem kell külön bemutatnom: ide tartozik az összes közösségi platformon végzett marketingtevékenység. Manapság a fiatalok körében pl. az Instagram és a TikTok tör előre.
  • Online PR és influencer marketing: véleményvezérek mindig is voltak a klasszikus marketing során is, de ma már influencereknek nevezzük őket.
  • Stb.

A marketing eszközök bővebb kifejtését a linkre kattintva fogod tudni elérni. Ha rákattintasz, akkor egy új böngészőlapon (fülön) fog megnyílni, így ezt a cikket nem veszted el. A továbbiakban egy-két marketinges modellt szeretnék még bemutatni, ami hozzátartozik a komplex rendszer megértéséhez.

Marketing mix

A hagyományos marketing mix négy elemből tevődik össze. Ezek kombinációját hívjuk marketing mixnek vagy 4P-nek, ami az eszközök angol megfelelőinek betűiből tevődik össze:

  • Termékpolitika (Product)
  • Árpolitika (Price)
  • Értékesítési politika (Place)
  • Promóció (Promotion)
Marketing mix elemei

Ezeket az elemeket együtt érdemes használni és annak érdekében, hogy ez jobban érthető legyen vegyünk egy egyszerű példát.

Legyen a termékünk egy Gucci táska. Ez ugye egyértelműen egy prémium minőségű áru (termékpolitika), ezért érdemes a táskának magasabb árat szabni (árpolitika) és exkluzív, luxus üzletekben elhelyezni (értékesítési politika, az értékesítés helye) és a magas minőséget kiemelő presztízsreklámot alkalmazni (promóció).

Termékpolitika: A termékpolitika foglalkozik a vállalat kínálatának összeállításával, amely minőségben és választékban is képes a vevő igényeinek kielégítésére. A termékpolitikai döntéseinek körébe tartozik, hogy milyen legyen a termékek kínálata, csomagolása, dizájnja. Emellett foglalkozik a terméktervezéssel, termékfejlesztéssel, a termékek minőségének biztosításával és a garanciára vonatkozó intézkedésekkel.

Árpolitika: a kínált termékek árának meghatározására vonatkozó módszerek összességét nevezzük árpolitikának. Az árpolitika módszerei / eszközei közé tartozik: az ármeghatározás, árdifferenciálási stratégiák (köztük felárak és akciók) megtervezése, költségvizsgálatok, haszonkulcs kiszámítása, fogyasztói árelfogadás elemzése, árérzékenység vizsgálata.

Értékesítési politika: feladata az értékesítési út meghatározása (hogy hogyan jut el a fogyasztóhoz a termék), a logisztika, a különböző kereskedelmi formák alkalmazása, emellett a kereskedelmi partnerek kiválasztása és a kereskedelmi szervezet kialakítása. Főbb értékesítési csatornái: a közvetlen értékesítés (pl. telemarketing, tévémarketing) és a közvetítőkön keresztüli értékesítés (pl.: ügynökök közvetítésével).

Promóció: Azoknak a módszereknek az összessége, amivel a vállalat és a fogyasztók közötti információáramlás optimálisan megvalósulhat. A vállalatoknak elengedhetetlen, hogy kommunikáljanak leendő fogyasztóikkal, hogy megismertesse őket új termékeikkel vagy ösztönözze őket a meglévő termékeik megvásárlására, illetve újra vásárlására.

Egyéb marketing modellek

A marketingfolyamatok leképezésére a szakemberek még számos modellt felállítottak, de ezek közül az imént bemutatott 4P a legismertebb (ezt bővítették később 7P-vé).

Azonban a következő modellek és eszközök is hatékonyan használhatók a mai napig:

  • STEEP-elemzés: röviden a vállalatok makrokörnyezetének elemzésével foglalkozik. A mozaikszó angol szavak kezdőbetűiből tevődik össze: Social (társadalmi), Technological (technológiai), Economic (gazdasági), Environmental (természeti), Political (politikai és jogi).
  • SWOT-elemzés: röviden az egyik legismertebb és leggyakrabban használt (mikro és makro) vállalati elemzési módszer. A betűk itt is rövidítéseket jelölnek: Strengths (erősségek), Weaknesses (gyengeségek), Opportunities (lehetőségek), Threats (fenyegetések).

Ezekről bővebben a linkekre kattintva tudsz olvasni!

Marketing gyakori kérdések

Ha vannak kérdéseid az jót jelent. A marketinget átlátni nem egyszerű folyamat. Összegezve a marketinggel kapcsolatos leggyakoribb kérdéseket:

Mi a marketing fogalma?

Marketing minden olyan tevékenység, amely annak érdekében, hogy kielégítse a vásárlók igényeit elemzi a piacot, meghatározza és megismerteti az eladásra szánt termékeket és szolgáltatásokat, majd kialakítja az árakat és megszervezi az értékesítést.

Mit jelent a marketing?

A marketing egy interdiszciplinális tudomány, tehát több tudományágot és szakterületet is magába foglal. Legtöbbször mégsem tudományként, hanem egy vállalati tevékenységként és szakmaként gondolunk rá.

Mit csinál egy marketinges?

A marketinges a vásárlók igényeinek kielégítéséhez piackutatást végez, figyeli a versenytársakat, kialakítja a termékeket, a szolgáltatásokat és meghatározza az árakat.

Mennyit keres egy marketinges?

Igen sok tényezőtől függ, de egy pályakezdő marketing asszisztens átlagbére kb. nettó 250 ezer forinttól indul. A tudás és tapasztalat pedig igen sokat tud dobni a béren.

Ha még többet szeretnél megtudni a marketingről, akkor neked a kereskedelem és marketing szakot találták ki. Erről bővebben a linkre kattintva olvashatsz!

3 válasz

  1. Ha egy civil egyesület /nem politikai/ olyan pólót csináltat tagjainak, melyen a saját emblémájával ismerteti meg magát, vesz részt rendezvényeken – természetesen nincs mögötte eladás, vétel,kereskedelem: marketingnek számíthat? Remélem,hogy igen! Tisztelettel várom a választ!

  2. Lényegében igen, ez is egyfajta (offline) marketingtevékenység, ami a (márka)imázs-építéshez tartozik. Itt az eszköz maga a póló. A figyelem felkeltéséhez, megragadásához érdemes lehet valamilyen kreatív megoldást (képet, karikatúrát, szlogent, stb.) is megjeleníteni a pólón. Aztán remélni, hogy az üzenet célba ér 🙂

  3. Tisztelt Uram! Nagyon köszönöm a gyors – és más kérdés,hogy számunkra ez kedvező – válaszát!
    Munkájához sok sikert, egészséget kívánok!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Nem tetszik

Kérlek mondd el, mi nem tetszett a cikkben, hogy minél előbb javíthassam! Minden meglátás szuper hasznos.

Tetszik

Örülök, hogy tetszett a cikk! Bármi komment, visszajelzés? Minden meglátás szuper hasznos.

Az oldal sütiket gyűjt. Miért?