ūüéĮ

Marketing

A marketing egy t√∂bb tudom√°ny√°gat √©s szakter√ľletet is mag√°ba foglal√≥ tudom√°ny. A h√©tk√∂znapi nyelv a rekl√°moz√°st √©rti alatta, ez azonban enn√©l j√≥val √°rnyaltabb.

Mi a marketing?

√Āltal√°ban ha egy nem szakmabeli felhaszn√°l√≥ meghallja azt a sz√≥t, hogy marketing r√∂gt√∂n a rekl√°mokra gondol. Ez val√≥j√°ban nem egy rossz megk√∂zel√≠t√©s, de nem teljesen fedi le a val√≥s√°got. Ez ann√°l sokkal √∂sszetettebb, ugyanis a marketingnek nincs egy sztenderd, egzakt meghat√°roz√°sa.

EttŇĎl f√ľggetlen√ľl vannak j√≥ meghat√°roz√°sok, amelyek r√∂viden √©s √©rthetŇĎen foglalj√°k √∂ssze a marketing jelent√©s√©t. Ezek k√∂z√ľl v√°lasztottam h√°rmat.

A marketing fogalma

Az elsŇĎ az AMA (Amerikai Marketing Sz√∂vets√©g) ‚Äúhivatalos‚ÄĚ defin√≠ci√≥ja, amit minden 3. √©vben fel√ľlvizsg√°lnak √©s j√≥v√°hagyj√°k vagy m√≥dos√≠tj√°k. Ehhez 5 akt√≠v kutat√≥-szak√©rtŇĎt k√©rnek fel. A legfrissebb fogalom 2017-bŇĎl √≠gy hangzik:

A marketing egy olyan tev√©kenys√©g, int√©zm√©nyrendszer √©s folyamat, melynek c√©lja a v√°s√°rl√≥k, az √ľgyfelek, a partnerek √©s a t√°rsadalom eg√©sz√©nek √©rt√©ket k√©pviselŇĎ aj√°nlatok l√©trehoz√°sa, kommunik√°l√°sa, √°tad√°sa √©s cser√©je (AMA, 2017).

Dr. Philip Kotler szerint a marketing jelent√©se a k√∂vetkezŇĎ:

A marketing egy olyan tudom√°ny √©s mŇĪv√©szet, mely k√©pes a c√©lpiac ig√©nyeit kiel√©g√≠teni nyeres√©g mellett (Dr. Philip Kotler).

Seth Godin meghat√°roz√°sa m√°r sokkal √©letszerŇĪbb p√©ld√°kon kereszt√ľl v√°zolja fel, hogy mi a marketing:

  • Ha valakit meggyŇĎzŇĎl valamilyen cselekv√©s v√©grehajt√°s√°ra, akkor marketinget v√©gzel.
  • Ha felt√∂lt√∂d a weboldalad sz√∂veggel, ha egy selfie-t k√©sz√≠tesz a social media profilodra vagy, ha megpr√≥b√°lod kidum√°lni magad a gyorshajt√°sb√≥l, akkor marketinget folytatsz.
  • Ha valaki azt mondja ‚Äúnem marketingez√ľnk‚ÄĚ, akkor igaz√°b√≥l csak arra utal, hogy ‚Äúnem k√∂ltenek p√©nzt rekl√°mokra‚ÄĚ.

√Ėsszefoglalom az eddigieket:

Marketingnek számít minden olyan tevékenység, amely annak érdekében, hogy kielégítse a vásárlók igényeit elemzi a piacot, meghatározza és megismerteti az eladásra szánt termékeket és szolgáltatásokat, majd kialakítja az árakat és megszervezi az értékesítést.

Emellett talán az egyik legfontosabb és el nem hanyagolható célja és eredménye a befolyásolás (pozitív és negatív értelme is lehet).

De tov√°bb megyek:

A marketing egy interdiszciplin√°lis tudom√°ny (teh√°t t√∂bb tudom√°nyt, szakter√ľletet foglal mag√°ban), hiszen lefedi a pszichol√≥gia, a k√∂zgazdas√°gtan, a vezet√©studom√°ny, a menedzsment, a szociol√≥gia, az alkalmazott matematika √©s statisztika egyes ter√ľleteit.

Teh√°t az, hogy rekl√°m, m√©g igen messze √°ll a fentiektŇĎl.

A marketing története

Annak √©rdek√©ben, hogy jobban √©rthetŇĎ legyen a mai √©rtelemben vett marketing fogalma, szerintem fontos megismerni a marketing t√∂rt√©net√©t √©s az egyes korszakokat is. R√∂vid t√∂ri√≥ra feeling k√∂vetkezik.

A marketing szakaszai

1. Termelésorientáció

Az 1850-es √©vekig m√©g a kereslet meghaladta a k√≠n√°latot, ez√©rt a fŇĎ c√©l a javak termel√©s√©nek n√∂vel√©se volt. Szinte az egyetlen c√©l az volt, hogy min√©l magasabb termel√©si sz√°mokat √©rjenek el a v√°llalatok, de ehhez egy√°ltal√°n nem t√°rsult a fogyaszt√≥k ig√©nyeinek elŇĎzetes megismer√©se. √ćgy pedig nem is tudt√°k kiel√©g√≠teni, csak t√ļltermel√©s t√∂rt√©nt.

2. √Črt√©kes√≠t√©sorient√°lt korszak

Az 1850-es √©vektŇĎl m√°r nagyobb hangs√ļlyt fektettek a fogyaszt√≥i preferenci√°k megismer√©s√©re. Az ipari forradalom miatt √°rubŇĎs√©g alakult ki, nŇĎtt a fogyaszt√≥k j√∂vedelme √©s ez√°ltal az √©letsz√≠nvonal is. A v√°llalatok a term√©kek elad√°s√°nak n√∂vel√©s√©re egyoldal√ļ marketingkommunik√°ci√≥t, √©rt√©kes√≠t√©st befoly√°sol√≥ m√≥dszereket, eszk√∂z√∂ket alkalmaztak. Teh√°t ekkor kezdŇĎd√∂tt el a vevŇĎk√©rt folytatott k√ľzdelem.

3. VevŇĎorient√°lt korszak

Az 1940-es √©vektŇĎl a term√©kek mellett egyre ink√°bb nŇĎtt a kereslet a szolg√°ltat√°sok ir√°nt is. A v√°llalatok marketingtev√©kenys√©get kezdtek el folytatni, ami a piac vizsg√°lat√°val, azaz piackutat√°ssal kezdŇĎd√∂tt. Ez alapj√°n alak√≠tott√°k ki a term√©keket, hat√°rozt√°k meg az √°rakat √©s tervezt√©k meg az √©rt√©kes√≠t√©st.

Ekkor sz√ľletett meg a marketing, mint tudom√°ny√°g.

4. T√°rsadalomorient√°lt korszak

Ebben a korszakban (1980 ‚Äď 1990) teljesedett ki a marketingszeml√©let √©s modern marketingm√≥dszerek alakultak ki. Megjelent az irracion√°lis fogyaszt√°s jelens√©ge √©s a term√©kek felhalmoz√°sa. Tov√°bb√° megjelent a vevŇĎk k√∂r√©ben a f√ľggŇĎs√©g a term√©kek v√°s√°rl√°sa √©s fogyaszt√°sa ir√°nt. MegerŇĎs√∂d√∂tt a fogyaszt√≥v√©delem √©s a k√∂rnyezetv√©delem szerepe is, majd a hat√≥s√°gok felismert√©k, hogy a fogyaszt√≥i ig√©nyeknek nem minden esetben szabad teret engedni. Megjelentek a tiltott term√©kek, piacilag √°razott term√©kek √©s bizonyos term√©kek eset√©ben a k√ľl√∂n- √©s b√ľntetŇĎad√≥k is (ilyenre p√©lda az alkohol √©s a doh√°ny).

5. Globalizáció

A 90-es √©vektŇĎl a marketing szeml√©letm√≥d kiterjedt a t√°rsadalom egy√©b ter√ľleteire is (mŇĪv√©szet, oktat√°s). Megjelent a non-profit marketing √©s sorra jelentek meg a transznacion√°lis √©s multinacion√°lis v√°llalatok.

Tehát elterjedt a tömegmarketing.

A marketing eszközei

A marketingnek sz√°mos eszk√∂ze van, amivel el√©rheti c√©lj√°t. Ezek k√∂z√ľl elŇĎsz√∂r a klasszikus eszk√∂z√∂ket √©rdemes √°tl√°tni mielŇĎtt online marketingbe (fizetett hirdet√©sek, keresŇĎoptimaliz√°l√°s, k√∂z√∂ss√©gi m√©dia marketing) v√°gn√°d a fejsz√©d. Ha nem vagy tiszt√°ban a marketing alapjaival, hogyan √ľltetn√©d √°t a gyakorlatba?

Marketing mix

A hagyom√°nyos marketing mix n√©gy elembŇĎl tevŇĎdik √∂ssze. Ezek kombin√°ci√≥j√°t h√≠vjuk marketing mixnek vagy 4P-nek, ami az eszk√∂z√∂k angol megfelelŇĎinek betŇĪibŇĎl tevŇĎdik √∂ssze:

  • Term√©kpolitika (Product)
  • √Ārpolitika (Price)
  • √Črt√©kes√≠t√©si politika (Place)
  • Prom√≥ci√≥ (Promotion)
Marketing mix elemei

Ezeket az elemeket egy√ľtt √©rdemes haszn√°lni √©s annak √©rdek√©ben, hogy ez jobban √©rthetŇĎ legyen vegy√ľnk egy egyszerŇĪ p√©ld√°t.

Legyen a term√©k√ľnk egy Gucci t√°ska. Ez ugye egy√©rtelmŇĪen egy pr√©mium minŇĎs√©gŇĪ √°ru (term√©kpolitika), ez√©rt √©rdemes a t√°sk√°nak magasabb √°rat szabni (√°rpolitika) √©s exkluz√≠v, luxus √ľzletekben elhelyezni (√©rt√©kes√≠t√©si politika, az √©rt√©kes√≠t√©s helye) √©s a magas minŇĎs√©get kiemelŇĎ preszt√≠zsrekl√°mot alkalmazni (prom√≥ci√≥).

Term√©kpolitika: A term√©kpolitika foglalkozik a v√°llalat k√≠n√°lat√°nak √∂ssze√°ll√≠t√°s√°val, amely minŇĎs√©gben √©s v√°laszt√©kban is k√©pes a vevŇĎ ig√©nyeinek kiel√©g√≠t√©s√©re. A term√©kpolitikai d√∂nt√©seinek k√∂r√©be tartozik, hogy milyen legyen a term√©kek k√≠n√°lata, csomagol√°sa, diz√°jnja. Emellett foglalkozik a term√©ktervez√©ssel, term√©kfejleszt√©ssel, a term√©kek minŇĎs√©g√©nek biztos√≠t√°s√°val √©s a garanci√°ra vonatkoz√≥ int√©zked√©sekkel.

√Ārpolitika: a k√≠n√°lt term√©kek √°r√°nak meghat√°roz√°s√°ra vonatkoz√≥ m√≥dszerek √∂sszess√©g√©t nevezz√ľk √°rpolitik√°nak. Az √°rpolitika m√≥dszerei / eszk√∂zei k√∂z√© tartozik: az √°rmeghat√°roz√°s, √°rdifferenci√°l√°si strat√©gi√°k (k√∂zt√ľk fel√°rak √©s akci√≥k) megtervez√©se, k√∂lts√©gvizsg√°latok, haszonkulcs kisz√°m√≠t√°sa, fogyaszt√≥i √°relfogad√°s elemz√©se, √°r√©rz√©kenys√©g vizsg√°lata.

√Črt√©kes√≠t√©si politika: feladata az √©rt√©kes√≠t√©si √ļt meghat√°roz√°sa (hogy hogyan jut el a fogyaszt√≥hoz a term√©k), a logisztika, a k√ľl√∂nb√∂zŇĎ kereskedelmi form√°k alkalmaz√°sa, emellett a kereskedelmi partnerek kiv√°laszt√°sa √©s a kereskedelmi szervezet kialak√≠t√°sa. FŇĎbb √©rt√©kes√≠t√©si csatorn√°i: a k√∂zvetlen √©rt√©kes√≠t√©s (pl. telemarketing, t√©v√©marketing) √©s a k√∂zvet√≠tŇĎk√∂n kereszt√ľli √©rt√©kes√≠t√©s (pl.: √ľgyn√∂k√∂k k√∂zvet√≠t√©s√©vel).

Prom√≥ci√≥: Azoknak a m√≥dszereknek az √∂sszess√©ge, amivel a v√°llalat √©s a fogyaszt√≥k k√∂z√∂tti inform√°ci√≥√°raml√°s optim√°lisan megval√≥sulhat. A v√°llalatoknak elengedhetetlen, hogy kommunik√°ljanak leendŇĎ fogyaszt√≥ikkal, hogy megismertesse ŇĎket √ļj term√©keikkel vagy √∂szt√∂n√∂zze ŇĎket a megl√©vŇĎ term√©keik megv√°s√°rl√°s√°ra, illetve √ļjra v√°s√°rl√°s√°ra.

Egyéb marketing modellek

A marketingfolyamatok lek√©pez√©s√©re a szakemberek m√©g sz√°mos modellt fel√°ll√≠tottak, de ezek k√∂z√ľl az im√©nt bemutatott 4P a legismertebb (ezt bŇĎv√≠tett√©k k√©sŇĎbb 7P-v√©).

Azonban a k√∂vetkezŇĎ modellek √©s eszk√∂z√∂k is hat√©konyan haszn√°lhat√≥k a mai napig:

  • STEEP-elemz√©s: r√∂viden a v√°llalatok makrok√∂rnyezet√©nek elemz√©s√©vel foglalkozik. A mozaiksz√≥ angol szavak kezdŇĎbetŇĪibŇĎl tevŇĎdik √∂ssze: Social (t√°rsadalmi), Technological (technol√≥giai), Economic (gazdas√°gi), Environmental (term√©szeti), Political (politikai √©s jogi).
  • SWOT-elemz√©s: r√∂viden az egyik legismertebb √©s leggyakrabban haszn√°lt (mikro √©s makro) v√°llalati elemz√©si m√≥dszer. A betŇĪk itt is r√∂vid√≠t√©seket jel√∂lnek: Strengths (erŇĎss√©gek), Weaknesses (gyenges√©gek), Opportunities (lehetŇĎs√©gek), Threats (fenyeget√©sek).

EzekrŇĎl bŇĎvebben a linkekre kattintva tudsz olvasni!

Marketing gyakori kérdések

Ha vannak k√©rd√©seid az j√≥t jelent. A marketinget √°tl√°tni nem egyszerŇĪ folyamat. √Ėsszegezve a marketinggel kapcsolatos leggyakoribb k√©rd√©seket:

Mi a marketing fogalma?

Marketing minden olyan tevékenység, amely annak érdekében, hogy kielégítse a vásárlók igényeit elemzi a piacot, meghatározza és megismerteti az eladásra szánt termékeket és szolgáltatásokat, majd kialakítja az árakat és megszervezi az értékesítést.

Mit jelent a marketing?

A marketing egy interdiszciplin√°lis tudom√°ny, teh√°t t√∂bb tudom√°ny√°got √©s szakter√ľletet is mag√°ba foglal. Legt√∂bbsz√∂r m√©gsem tudom√°nyk√©nt, hanem egy v√°llalati tev√©kenys√©gk√©nt √©s szakmak√©nt gondolunk r√°.

Mit csin√°l egy marketinges?

A marketinges a vásárlók igényeinek kielégítéséhez piackutatást végez, figyeli a versenytársakat, kialakítja a termékeket, a szolgáltatásokat és meghatározza az árakat.

Mennyit keres egy marketinges?

Igen sok t√©nyezŇĎtŇĎl f√ľgg, de egy p√°lyakezdŇĎ marketing asszisztens √°tlagb√©re kb. nett√≥ 250 ezer forintt√≥l indul. A tud√°s √©s tapasztalat pedig igen sokat tud dobni a b√©ren.

Ha m√©g t√∂bbet szeretn√©l megtudni a marketingrŇĎl, akkor neked a kereskedelem √©s marketing szakot tal√°lt√°k ki. ErrŇĎl bŇĎvebben a linkre kattintva olvashatsz!

Hasznos volt a cikk?

Minden visszajelzés fontos.
Szavazz, hogy jobb tartalmak sz√ľlessenek!
‚Źį

Szor√≠t az idŇĎ?

Nincs idŇĎd elolvasni? Semmi gond.
K√ľldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki m√°snak:

Email k√ľld√©se
ūüĎé

Sajn√°lom, ha nem tetszett!

K√©rlek mondd el, mi nem tetszett a cikkben, hogy min√©l elŇĎbb jav√≠thassam! Minden megl√°t√°s szuper hasznos.

ūüĎć

√Ėr√ľl√∂k, hogy tetszett!

√Ėr√ľl√∂k, hogy tetszett a cikk! B√°rmi komment, visszajelz√©s? Minden megl√°t√°s szuper hasznos.

Az oldal s√ľtiket gyŇĪjt. Mi√©rt?