Marketing

A marketing egy több tudományágat és szakterületet is magába foglaló tudomány.

Mi a marketing?

Általában ha egy nem szakmabeli meghallja azt a szót, hogy marketing rögtön a reklámokra gondol. Ez valójában nem egy rossz megközelítés, de nem teljesen fedi le a valóságot. Ez annál sokkal összetettebb, ugyanis a marketingnek nincs egy sztenderd, egzakt meghatározása.

Ettől függetlenül vannak jó meghatározások, amelyek röviden és érthetően foglalják össze a marketing jelentését. Ezek közül választottam hármat.

A marketing fogalma

Az első az AMA (Amerikai Marketing Szövetség) “hivatalos” definíciója, amit minden 3. évben felülvizsgálnak és jóváhagyják vagy módosítják. Ehhez 5 aktív kutató-szakértőt kérnek fel. A legfrissebb fogalom 2017-ből így hangzik:

A marketing egy olyan tevékenység, intézményrendszer és folyamat, melynek célja a vásárlók, az ügyfelek, a partnerek és a társadalom egészének értéket képviselő ajánlatok létrehozása, kommunikálása, átadása és cseréje (AMA, 2017).

Dr. Philip Kotler szerint a marketing jelentése a következő:

A marketing egy olyan tudomány és művészet, mely képes a célpiac igényeit kielégíteni nyereség mellett (Dr. Philip Kotler).

Seth Godin meghatározása már sokkal életszerűbb példákon keresztül vázolja fel, hogy mi a marketing:

  • Ha valakit meggyőzől valamilyen cselekvés végrehajtására, akkor marketinget végzel.
  • Ha feltöltöd a weboldalad szöveggel, ha egy selfie-t készítesz a social media profilodra vagy, ha megpróbálod kidumálni magad a gyorshajtásból, akkor marketinget folytatsz.
  • Ha valaki azt mondja “nem marketingezünk”, akkor igazából csak arra utal, hogy “nem költenek pénzt reklámokra”.

Összefoglalom az eddigieket:

Marketingnek számít minden olyan tevékenység, amely annak érdekében, hogy kielégítse a vásárlók igényeit elemzi a piacot, meghatározza és megismerteti az eladásra szánt termékeket és szolgáltatásokat, majd kialakítja az árakat és megszervezi az értékesítést.

Emellett talán az egyik legfontosabb és el nem hanyagolható célja és eredménye a befolyásolás (pozitív és negatív értelme is lehet).

De tovább megyek:

A marketing egy interdiszciplinális tudomány (tehát több tudományt, szakterületet foglal magában), hiszen lefedi a pszichológia, a közgazdaságtan, a vezetéstudomány, a menedzsment, a szociológia, az alkalmazott matematika és statisztika egyes területeit.

Tehát az, hogy reklám, még igen messze áll a fentiektől.

A marketing története

Annak érdekében, hogy jobban érthető legyen a mai értelemben vett marketing fogalma, szerintem fontos megismerni a marketing történetét és az egyes korszakokat is. Rövid törióra feeling következik.

1. Termelésorientáció

Az 1850-es évekig még a kereslet meghaladta a kínálatot, ezért a fő cél a javak termelésének növelése volt. Szinte az egyetlen cél az volt, hogy minél magasabb termelési számokat érjenek el a vállalatok, de ehhez egyáltalán nem társult a fogyasztók igényeinek előzetes megismerése. Így pedig nem is tudták kielégíteni, csak túltermelés történt.

2. Értékesítésorientált korszak

Az 1850-es évektől már nagyobb hangsúlyt fektettek a fogyasztói preferenciák megismerésére. Az ipari forradalom miatt árubőség alakult ki, nőtt a fogyasztók jövedelme és ezáltal az életszínvonal is. A vállalatok a termékek eladásának növelésére egyoldalú marketingkommunikációt, értékesítést befolyásoló módszereket, eszközöket alkalmaztak. Tehát ekkor kezdődött el a vevőkért folytatott küzdelem.

3. Vevőorientált korszak

Az 1940-es évektől a termékek mellett egyre inkább nőtt a kereslet a szolgáltatások iránt is. A vállalatok marketingtevékenységet kezdtek el folytatni, ami a piac vizsgálatával, azaz piackutatással kezdődött. Ez alapján alakították ki a termékeket, határozták meg az árakat és tervezték meg az értékesítést.

Ekkor született meg a marketing, mint tudományág.

4. Társadalomorientált korszak

Ebben a korszakban (1980 – 1990) teljesedett ki a marketingszemlélet és modern marketingmódszerek alakultak ki. Megjelent az irracionális fogyasztás jelensége és a termékek felhalmozása. Továbbá megjelent a vevők körében a függőség a termékek vásárlása és fogyasztása iránt. Megerősödött a fogyasztóvédelem és a környezetvédelem szerepe is, majd a hatóságok felismerték, hogy a fogyasztói igényeknek nem minden esetben szabad teret engedni. Megjelentek a tiltott termékek, piacilag árazott termékek és bizonyos termékek esetében a külön- és büntetőadók is (ilyenre példa az alkohol és a dohány).

5. Globalizáció

A 90-es évektől a marketing szemléletmód kiterjedt a társadalom egyéb területeire is (művészet, oktatás). Megjelent a non-profit marketing és sorra jelentek meg a transznacionális és multinacionális vállalatok.

Tehát elterjedt a tömegmarketing.

A marketing eszközei

A marketingnek számos eszköze van, amivel elérheti célját. Ezek közül először a klasszikus eszközöket érdemes átlátni mielőtt online marketingbe (fizetett hirdetések, keresőoptimalizálás, közösségi média marketing) vágnád a fejszéd. Ha nem vagy tisztában a marketing alapjaival, hogyan ültetnéd át a gyakorlatba?

Marketing mix

A hagyományos marketing mix négy elemből tevődik össze. Ezek kombinációját hívjuk marketing mixnek vagy 4P-nek, ami az eszközök angol megfelelőinek betűiből tevődik össze:

• Termékpolitika (Product)
• Árpolitika (Price)
• Értékesítési politika (Place)
• Promóció (Promotion)

Ezeket az elemeket együtt érdemes használni és annak érdekében, hogy ez jobban érthető legyen vegyünk egy egyszerű példát.

Legyen a termékünk egy Gucci táska. Ez ugye egyértelműen egy prémium minőségű áru (termékpolitika), ezért érdemes a táskának magasabb árat szabni (árpolitika) és exkluzív, luxus üzletekben elhelyezni (értékesítési politika, az értékesítés helye) és a magas minőséget kiemelő presztízsreklámot alkalmazni (promóció).

Termékpolitika: A termékpolitika foglalkozik a vállalat kínálatának összeállításával, amely minőségben és választékban is képes a vevő igényeinek kielégítésére. A termékpolitikai döntéseinek körébe tartozik, hogy milyen legyen a termékek kínálata, csomagolása, dizájnja. Emellett foglalkozik a terméktervezéssel, termékfejlesztéssel, a termékek minőségének biztosításával és a garanciára vonatkozó intézkedésekkel.

Árpolitika: a kínált termékek árának meghatározására vonatkozó módszerek összességét nevezzük árpolitikának. Az árpolitika módszerei / eszközei közé tartozik: az ármeghatározás, árdifferenciálási stratégiák (köztük felárak és akciók) megtervezése, költségvizsgálatok, haszonkulcs kiszámítása, fogyasztói árelfogadás elemzése, árérzékenység vizsgálata.

Értékesítési politika: feladata az értékesítési út meghatározása (hogy hogyan jut el a fogyasztóhoz a termék), a logisztika, a különböző kereskedelmi formák alkalmazása, emellett a kereskedelmi partnerek kiválasztása és a kereskedelmi szervezet kialakítása. Főbb értékesítési csatornái: a közvetlen értékesítés (pl. telemarketing, tévémarketing) és a közvetítőkön keresztüli értékesítés (pl.: ügynökök közvetítésével).

Promóció: Azoknak a módszereknek az összessége, amivel a vállalat és a fogyasztók közötti információáramlás optimálisan megvalósulhat. A vállalatoknak elengedhetetlen, hogy kommunikáljanak leendő fogyasztóikkal, hogy megismertesse őket új termékeikkel vagy ösztönözze őket a meglévő termékeik megvásárlására, illetve újra vásárlására.

Egyéb marketing modellek

A marketingfolyamatok leképezésére a szakemberek még számos modellt felállítottak, de ezek közül az imént bemutatott 4P a legismertebb (ezt bővítették később 7P-vé).

Azonban a következő modellek és eszközök is hatékonyan használhatók a mai napig:

  • STEEP-elemzés: röviden a vállalatok makrokörnyezetének elemzésével foglalkozik. A mozaikszó angol szavak kezdőbetűiből tevődik össze: Social (társadalmi), Technological (technológiai), Economic (gazdasági), Environmental (természeti), Political (politikai és jogi).
  • SWOT-elemzés: röviden az egyik legismertebb és leggyakrabban használt (mikro és makro) vállalati elemzési módszer. A betűk itt is rövidítéseket jelölnek: Strengths (erősségek), Weaknesses (gyengeségek), Opportunities (lehetőségek), Threats (fenyegetések).

Ezekről bővebben a linkekre kattintva tudsz olvasni!

Marketing gyakori kérdések

Ha vannak kérdéseid az jót jelent. A marketinget átlátni nem egyszerű folyamat. Összegezve a marketinggel kapcsolatos leggyakoribb kérdéseket:

Mi a marketing fogalma?

Marketing minden olyan tevékenység, amely annak érdekében, hogy kielégítse a vásárlók igényeit elemzi a piacot, meghatározza és megismerteti az eladásra szánt termékeket és szolgáltatásokat, majd kialakítja az árakat és megszervezi az értékesítést.

Mit jelent a marketing?

A marketing egy interdiszciplinális tudomány, tehát több tudományágot és szakterületet is magába foglal. Legtöbbször mégsem tudományként, hanem egy vállalati tevékenységként és szakmaként gondolunk rá.

Mit csinál egy marketinges?

A marketinges a vásárlók igényeinek kielégítéséhez piackutatást végez, figyeli a versenytársakat, kialakítja a termékeket, a szolgáltatásokat és meghatározza az árakat.

Mennyit keres egy marketinges?

Igen sok tényezőtől függ, de egy pályakezdő marketing asszisztens átlagbére kb. nettó 250 ezer forinttól indul. A tudás és tapasztalat pedig igen sokat tud dobni a béren.

Ha még többet szeretnél megtudni a marketingről, akkor neked a kereskedelem és marketing szakot találták ki. Erről bővebben a linkre kattintva olvashatsz!

Hasznos volt a cikk?

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Porter modell

Porter modell: az öt erő

Az iparági versenyt 5 tényező (azaz öt erő) alapján határozza meg Porter modellje. Nézzük milyen fontos elemei vannak ennek a közgazdaságtani elemzésnek.

Primer kutatás

A primer kutatás jelentése és fajtái

Mit jelent a primer kutatás, és melyek a primer adatok? Ebben a cikkben összefoglaltam a marketingkutatás
primer adatfelvételi módszereit, jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Online marketing

Online marketing

Az online marketing vagy digitális marketing során az internetet használjuk termékeink és szolgáltatásaink népszerűsítésére és értékesítésére.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése
A weboldal sütiket gyűjt. Miért?