A marketing mix elemei: 4P és 7P jelentése

A marketing mix a szakmánk egyik alapfogalma, vagy sokkal inkább alaptétele, amit minden marketinges álmából felkelve is képes felsorolni. A klasszikus csoportosítás szerint négy eleme van, de ebben a cikkben legalább még ennyit végigveszünk.

A marketing mix fogalma

A marketing mix az egyik legismertebb marketing tétel vagy modell. A közgazdasági vagy kereskedelmi szakközépiskoláktól kezdve a felsőoktatásig minden marketing vonatkozású tantárgy keretében, széles körben oktatják. Így igen nehéz lenne elsiklani mellette egy marketinges blogon.

A marketing mix azoknak a marketing eszközöknek a kombinációja, amiket felhasználunk ahhoz, hogy egy termék vagy szolgáltatás elérje a kitűzött marketing célt.

Azért “mix”, mert számtalan marketing eszköz közül kell kiválasztanod az ideális mixhez majd azokat az elemeket, amelyek adott piacon a terméked vagy szolgáltatásod számára a legjobbak.

A marketing mix leegyszerűsítve tehát azoknak a marketing és üzleti döntéseknek az elegye, amiket a termék / szolgáltatás marketingstratégiája során meghozol.

Története

A marketingmix első verzióját 1948-ban James Culliton fejezte ki aképp, hogy a marketing döntéseknek olyasfélének kell lennie, mint egy receptnek. Ezt 1953-ban Neil Borden folytatta az Amerikai Marketing Szövetség (American Marketing Association) elnöki ülésén, ahol már egy lépéssel tovább ment és Marketing Mix-nek nevezte el a jelenséget. Végül E. Jerome McCarthy, a Michigani Egyetem (Michigan State University) marketing professzora 1960-ban írta le a 4P kifejezést, és kapcsolta össze a marketingmix fogalmával. Mára a marketingmix széles körben elterjedt a marketing oktatásában és gyakorlatában egyaránt.

4P modell

A klasszikus marketing mix a 4P modellel egyenlő. Ezt használták elsőként a vállalati marketingtevékenység modellezésére. A 4P elemei a következők (a következő angol szavak kezdőbetűiből tevődik össze):

  1. Product (termék, termékpolitika)
  2. Price (ár, árpolitika)
  3. Place (értékesítés helye, értékesítési politika)
  4. Promotion (promóció, eladásösztönzési politika)

7P modell

A szolgáltatásmarketing fejlődésével a szakemberek rájöttek, hogy a 4P modell kapcsán a szolgáltatásokra vonatkozó jellemzőkkel is számolniuk kell, így kiegészítették még 3P-vel az eredeti koncepciót. Így kapta meg a szakma a 7P-t. Az új elemek pedig a következők:

  1. People (emberi tényezők)
  2. Physical Evidence (fizikai tényezők)
  3. Process (folyamat)

Ma már sokszor hallani különböző forrásokban ennél több P-ről is, de a legtöbb szakirodalom megállt itt. Én ettől függetlenül még később bemutatok egy nyolcadik P-t is. De előbb fejtsük ki a fenti elemeket egy kicsit részletesebben is.

A marketing mix elemei

1. Termék (Product)

A termék nem véletlenül az első a sorban, hiszen ez adja a szilárd alapot. Ha rossz a termék, akkor sajnos jó marketing sem segíthet rajta. Rengetegszer látunk rossz termékeket ügyesen tálalva, de ezek hosszútávon nem lesznek versenyképesek a piacon.

Éppen ezért a marketing mix első eleme maga a termék. Termék bármi lehet, nem csak fizikai, azaz megfogható, kézzelfogható termék. Léteznek például infotermékek is, de a klasszikus felfogás szerint szolgáltatás is ide sorolható. Tehát bármi, amit az emberek képesek és hajlandók megvásárolni, bármi ami kielégíti a fogyasztói és vásárlói igényeket.

Néhány kérdéskör, amit tisztázni kell a termékfejlesztés során:

  • termék dizájn, funkciók, jellemzők,
  • csomagolás, címkézés,
  • technológia,
  • tartozékok, kiegészítők,
  • garancia, szavatosság,
  • termékéletciklus (bevezetés, növekedés, érettség, hanyatlás).

2. Ár (Price)

Az árpolitika kapcsán arról beszélünk, amikor meghatározzuk azt a piaci árat, amit a fogyasztóknak ki kell fizetnie a termékért. Azt az ideális árat kell kialakítanunk, amit a vásárlók képesek és hajlandók kifizetni a termék birtoklásáért. Számolnunk kell azzal, hogy mekkora anyagi áldozattal jár nekik a termék megvásárlása. Véges anyagi források esetén ugyanis a mi termékünkért cserébe egy másik termékről fognak lemondani.

Néhány kérdéskör, amit tisztázni kell az árpolitika meghatározásakor:

  • árstratégia,
  • kiskereskedelmi és nagykereskedelemi ár,
  • a viszonteladók jutaléka,
  • kedvezmények, árengedmények és akciók,
  • fizetési feltételek és egyéb fizetési módok.

3. Értékesítés helye (Place)

Az értékesítési politika során a termékelhelyezést kell meghatározni stratégiai szinten. Ennél a pontnál kell eljuttatni a termékeket a vásárlókhoz. Pontosan meg kell tervezni, hogy a terméket milyen úton és milyen módon juttatjuk el a vásárlókhoz.

Az értékesítési helyet meghatározza:

  • a közvetlen vagy közvetett piac,
  • a földrajzi eloszlás, a területi lefedettség,
  • az értékesítők jellemzői és feltételei (kiskereskedelem, nagykereskedelem),
  • a szükséges és az optimális készlet, a választék, a tárolókapacitás,
  • a logisztika, szállítmányozás.

4. Eladásösztönzés, promóció (Promotion)

Az eladásösztönzéshez tartozik minden marketingtevékenység az offline marketing eszközöktől egészen az online vagy digitális eszközökig.

Azokat a marketing üzeneteket kell meghatározni a marketing kommunikációs eszközök segítségével, amelyekkel meg szeretnénk szólítani a potenciális vásárlókat és fogyasztókat. Ebben a lépésben kell összeállítani az úgynevezett promóciós mixet.

5. Emberi tényezők (People)

A termékek és a szolgáltatások (tudod, itt lépünk szintet a szolgáltatások felé) sikerességét – így a vállalatokét is – nagymértékben befolyásolja a humán erőforrása, azaz hogy pontosan kik is dolgoznak az adott vállalatnál.

A vállalatot, a “márkát” a munkavállalók testesítik meg a vásárlónak. Ennélfogva az értékesítést végzők felelőssége hatalmas a marketingben. Képesek vagyunk az egész céget azonosítani az alkalmazottaival, így rossz tapasztalatok sorozata igen rossz következményekkel is járhat.

Így vált a HR (human resources, azaz emberi erőforrások) a szolgáltatás központú marketing részévé, melynek területei és feladatai többek között:

  • munkaerő toborzás, betanítás, továbbképzés,
  • vevőszolgálat, panaszkezelés.

6. Fizikai tényezők (Physical evidence)

A fizikai tényezők azok az elemek, amelyek a vásárláskor vagy fogyasztáskor érik a vásárlókat. Ilyenek a tárgyi elemek: az üzlettér berendezése, a dizájn, de például a hangok, az illatok és a hőmérséklet is. Tehát elsősorban azok az elemek, amiket az érzékszerveinkkel érzékelünk.

Ilyenek lehetnek:

  • berendezés: bútorok és egyéb tárgyi elemek,
  • dizájn: szimbólumok, színek, grafikák, betűtípusok, stb.
  • hanghatások, illatok, hőmérséklet,
  • kommunikációs és tájékoztató elemek, panelek.

7. Folyamat (Process)

A folyamat mutatja meg, hogy milyen lépések (marketing és üzleti döntések) során elégítettük ki (vagy sem) a vásárlók igényeit.

A folyamattervezés többek között magába foglalja a következőket:

  • szabványosítás: standardizált munkafolyamatok (a lehető legjobb minőség elérése mellett),
  • hibák, kritikus pontok feltérképezése, kijavítása,
  • a szolgáltatás teljesítményének monitorozása,
  • teljesítménymutatók meghatározása (KPI mérése)
  • kézikönyvek elkészítése.

8. Lila tehén (Purple cow)

A nyolcadik P, amit a cikk elején is megemlítettem, nem más mint Seth Godin híres P-je, amit lila tehénnek nevezett el. Ez angolul a “Purple cow”, amiről egy könyvet is írt.

Arra ösztönöz, hogy tűnj ki a tömegből: a hagyományos barna vagy tarka tehén már nem izgalmas, de egy lila tehén már annál inkább. A hagyományosat láttad már ezerszer, semmi újat nem tud mutatni neked, így sokszor észre sem veszed. Viszont egy lila tehén már sokkal érdekesebb. Új és idegen. Egyből megakad rajta a szemed.

Ebben a TED talkban meghallgathatod Seth Godin előadását a témáról. A videó természetesen angol nyelvű, de tartozik hozzá magyar felirat, így mindenképp javaslom, hogy nézd meg (még akkor is ha nem tudsz jól angolul). A szakmában az egyik legjobb TED talknak tartják számon.

How to get your ideas to spread (Seth Godin)

4C modell

A modern marketingben a 4P modell helyett sokszor a 4C modell kerül előtérbe a stratégiák tervezése során. Ha jó alaposan megfigyeled az eddig “P-ket”, mindegyik magáról a cégről szól. A cég terméke, a cég ára, a cég értékesítési helye és marketing eszközei. Na pontosan ezzel megy szembe a 4C.

  • Consumer needs vagy clients (product helyett): azaz fogyasztói igények vagy ügyfelek.
  • Costs (price helyett): költségek.
  • Convenience (place helyett): kényelem.
  • Communication (promotion helyett): kommunikáció.
4P4C
Termék (product)Fogyasztói igény (consumer needs)
Ár (price)Költség (cost)
Hely (place)Kényelem (convenience)
Promóció (promotion)Kommunikáció (communicaiton)
A 4P és 4C összehasonlítása, párosítása

Konklúzió

A marketing mix valóban egy alap elméleti tudás egy marketinges eszköztárában, de gyakorlati tapasztalattal is meg kell tölteni az imént olvasottakat. Röviden úgy lehet összefoglalni, hogy a marketing mix segítségével a megfelelő terméket, a megfelelő áron, a megfelelő helyen és a megfelelő promóciós eszközökkel leszel képes értékesíteni. Jól hangzik? 🙂

GYIK

Mi a marketing mix?

A marketing mix a szakma egyik alapfogalma, amivel már az első marketing órádon is találkozni fogsz. A klasszikus csoportosítás szerint négy eleme van.

Mik a 4P elemei?

Product (termék), price (ár), place (értékesítés helye), promotion (promóció vagy eladásösztönzés). Ha úgy tetszik minden változat után még odabiggyeszthetsz egy “politika” tagot. Termékpolitika, stb.

Mik a 7P elemei?

A 4P még három elemmel egészül ki, amelyeket a szolgáltatás központúság hívott elő: People (emberi tényező), Physical evidence (fizikai tényezők) és Process (folyamat).

Mi a 4C modell?

Consumer needs vagy clients (fogyasztói igények), Costs (költségek), Convenience (kényelem), Communication (kommunikáció).

Hasznos volt a cikk?

Csabai Ádám

Csabai Ádám

Marketing blogger, SEO specialista, a The Pitch SEO ügynökség SEO elemzője és tanácsadója. Kérdésed van, vagy hibát találtál valahol, esetleg szeretnéd kiegészíteni az egyik cikket valamivel? Dobj egy emailt vagy Messenger üzenetet! Minden üzenetre válaszolok.
Csabai Ádám

Csabai Ádám

Marketing blogger, SEO specialista, a The Pitch SEO ügynökség SEO elemzője és tanácsadója. Kérdésed van, vagy hibát találtál valahol, esetleg szeretnéd kiegészíteni az egyik cikket valamivel? Dobj egy emailt vagy Messenger üzenetet! Minden üzenetre válaszolok.

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Ezek is érdekelhetnek

Marketing eszközök
Csabai Ádám

Marketing eszközök A-tól Z-ig

Melyek a leghatékonyabb offline (azaz hagyományos) és online vagy digitális marketing eszközök? Ez a cikk erről szól és folyamatosan bővül.

Primer kutatás
Csabai Ádám

A primer kutatás jelentése és fajtái

Mit jelent a primer kutatás, és melyek a primer adatok? Ebben a cikkben összefoglaltam a marketingkutatás
primer adatfelvételi módszereit, jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szekunder kutatás
Csabai Ádám

A szekunder kutatás fogalma és használata

Mit jelent a szekunder kutatás és melyek pontosan a szekunder adatok? Ebben a cikkben a marketingkutatás lépéseként megnézzük a szekunder (azaz másodlagos) kutatás jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése

Gratulálok! 🎉

Örülök, hogy elolvastad a(z) A marketing mix elemei: 4P és 7P jelentése című cikket! Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is, hogy más is tanulni tudjon belőle!
Facebook
LinkedIn