Kvantitatív kutatás

A kvantitatív kutatás a marketingprobléma megoldása érdekében matematikai és statisztikai módszerek alapján mennyiségi eredményeket nyújt. Legtipikusabb módszere a megkérdezés.

Kvantitatív jelentése

A kvalitatív kutatás és a kvantitatív kutatás két egymástól teljesen eltérő piackutatási módszer eltérő felhasználási területekkel. A kvalitatív kutatás minőségi (quality), míg a kvantitatív kutatás a mennyiségi (quantity) kérdésekre keresi a választ.

Egy komplex kutatás során általában mind a két módszer használható, de ezt mindig a kutatás elvárt eredménye határozza meg, és egyéb tényezők (például a költségek). Ettől függően pedig külön-külön is értékes eredményekkel szolgálhatnak a kutató számára.

Most röviden nézzük is meg, hogy mire használható a kvantitatív kutatás.

Mikor használjuk?

A kvantitatív kutatás (angolul: quantitative research) akkor használható, ha egy marketingprobléma megoldása érdekében statisztikai adatokra van szükség, ami pontos mérésekkel, standardizált kutatóeszközök segítségével történik.

A kvantitatív kutatás során a jól megválasztott minta alapján következtethetsz a népesség (az alapsokaság) magatartására, amiből össztársadalmi eredmények születhetnek (természetesen, ha reprezentatív mintavétel történt). Ennek viszont fontos kritériumai vannak.

  • Ha számszerűsített statisztikai adatokra van szükségünk,
  • ha a kutatás célja a reprezentativitás,
  • ha igen nagy elemszámú a mintánk és szeretnénk összehasonlítást végezni.

Kvantitatív kutatási módszerek

A legáltalánosabb mérési eszköz a megkérdezés, aminek az eszköze a standardizált kérdőív. A megkérdezés történhet személyesen (szóban), írásban (pl. postai úton), telefonon, illetve elektronikusan. Egyéb kvantitatív módszerek között megemlíthetjük a kísérletet, a korrelációs kutatást és az ok-okozati kutatást.

A megkérdezés előnyei:

  • A kérdőíveket viszonylag egyszerű használni a kérdezőbiztosoknak,
  • viszonylag magas a mintaelérhetőség és a reprezentativitás,
  • magas a kérdőívek megbízhatósága (mivel sztenderdizált),
  • jól alkalmazhatók a különféle matematikai és statisztikai módszerek,
  • az adatok kódolása, elemzés viszonylag jól automatizálható.

A megkérdezés hátrányai:

  • Sok jelenség csak nehezen (vagy egyáltalán nem) mérhető a kérdőív által,
  • nagy elemszámú mintán igen költséges,
  • az alanyok sokszor nem hajlandók válaszolni,
  • a kérdőív összeállítása igen nehéz és magas szakértelmet igényel.

Összehasonlító táblázat

A két kutatási módszert valószínűleg a következő formában a legkönnyebb összehasonlítani, és ezáltal megérteni:

SzempontKvalitatív kutatásKvantitatív kutatás
CélFeltáró jellegKövetkeztetés az alapsokaság magatartására
InformációÁrnyalt, mélySzámszerűsített, statisztikai adatok
MintaNem reprezentatív, kis elemszámúÁltalános célja a reprezentativitás, nagyobb elemszámú
Kutatási segédeszközNem strukturáltStandardizált
Feldolgozás, elemzésTartalomelemzés, belső összefüggések kereséseStatisztikai és matematikai módszerek
Tudományos háttérPszichológia, szociálpszichológia, antropológia, nyelvészetMatematika, statisztika, demográfia, szociológia
EredményekKiinduló probléma pontosítása, hipotézisek véglegesítése, alap a kvantitatív kutatáshoz, a probléma értelmezése, leírása, jellemzése, feltárásaDöntési alternatívák, javaslatok felállítása, statisztikailag verifikálható mennyiségi változók
Forrás: Gyenge Balázs, Marketingkutatás

Összefoglalva röviden:

Mit jelent a kvantitatív kutatás?

A kvantitatív kutatás a marketingprobléma megoldása érdekében matematikai és statisztikai módszerek alapján mennyiségi eredményeket nyújt.

Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz