- Ez a cikk a 2. része a pályakezdő marketingeseknek szánt cikksorozatnak.
- Az 1. részt itt érheted el: Marketing bevezető
A cikk címe: in-house marketing vs. marketingügynökség.
Oké, de mit értek ezen?
Ha pályakezdő marketinges vagy, akkor szerintem az egyik legelső lépés, amit el kell döntened, hogy “milyen” marketinges szeretnél lenni. Erre nagyjából az alábbi lehetőségeid vannak:
- 1. In-house / vállalati / ügyféloldali marketinges
- 2. Marketingügynökségi marketinges
- +1. Szabadúszó marketinges
- +2. Saját vállalkozásod marketingese
Nézzük meg, hogy ezek az irányok mit is jelentenek pontosan.
1. In-house marketinges
A vállalati marketingesek azok a szakemberek, akik a vállalat belső marketing csapatának tagjai, és a vállalat saját termékeit és szolgáltatásait promótálják. A vállalati marketingesek felelősek a vállalat márkájának, termékeinek és szolgáltatásainak népszerűsítéséért, valamint a célközönség megszólításáért és meggyőzéséért. Ők általában a vállalat belső vezetőségének beosztottjai és részt vesznek a vállalat üzleti stratégiájának kialakításában és megvalósításában.
Előnyei:
- ha kedveled a céget, akkor nagyon sok kreativitást tudsz helyezni a munkába
- jobban átláthatod az üzleti stratégiát és célokat, így a marketinget jobban hozzá tudod hangolni
- közvetlenebb kapcsolatod lehet a vállalat döntéshozóival
- szélesebb előrelépési lehetőség a cégen, esetleg leányvállaltain belül
- stabilabb és egységesebb munkakörnyezet
Hátrányai:
- kisebb rugalmasság a munkarendben, munkakörülményekben vagy a munkavégzés helyében (értsd fix irodaház)
- jelentkezhet az a bizonyos főnök-beosztott munkaviszony
- nagyobb kihívást jelenthet naprakész maradni az iparági trendekkel
- korlátozottabb lehetőség a külső ügynökségekkel vagy tanácsadókkal való együttműködésre
2. Marketingügynökök
A marketingügynökök, azok a szakemberek, akik egy külső partnernél, egy marketingügynökségnél dolgoznak, és több különböző ügyfélnek nyújtanak marketing szolgáltatásokat. A marketingügynökök a vállalatoknak segítenek a termékek és szolgáltatások népszerűsítésében, valamint a célközönség megszólításában és meggyőzésében. Ők általában projekt alapon dolgoznak, és különböző ügyfelekkel dolgoznak egyidejűleg. Jellemzően direkt konkurenseket nem vállalnak egy időben.
Előnyei:
- lehetőséged lesz sokféle projekten és kampányon való munkavégzésre
- együttműködhetsz egy tapasztalt szakemberekből álló csapattal, akiktől sokmindent tanulhatsz
- hozzáférhetsz a legújabb eszközökhöz, szoftverekhez és technológiákhoz
- a rövid távú projektek változatosabb és dinamikusabb karrierúthoz vezethetnek
- kényelmesebb, szabadabb munkarend
Hátrányai:
- kisebb kontrollod lesz a kampány végeredménye felett, mivel az output nem feltétlen csak rajtad múlik
- a munkaterhelés és az ütemezés nagymértékben változhat az ügynökség ügyfeleitől
- minden ügyfél más, ez nagyobb nyomást tehet rád
- nem mindig választhatod meg, hogy milyen projekten dolgoznál szívesen
+1. Szabadúszó marketinges (freelancer)
A szabadúszó (angolul freelancer) saját alkalmazásban vagy egyéni vállalkozóként, cégtől függetlenül dolgozik megbízásos, azaz projektalapon. Célja, hogy szakterületét magas szakértelemmel és magas minőségben képviselje.
Előnyei:
- személyes márkát és hírnevet alakíthatsz ki
- szabadon megválaszthatod, hogy kivel és milyen projekten dolgozol
- saját ütemterv szerint, bármikor és bárhonnan dolgozhatsz
- te határozod meg a díjaidat
- változatos ügyfél- és munkatapasztalat-portfóliót építhetsz fel
Hátrányai:
- az állandó és stabil jövedelmet elfelejtheted
- folyamatosan új ügyfelek és projektek után kell keresned
- teljes felelősséggel tartozol a vállalkozás működtetésének minden aspektusáért, például a számlázásért, könyvelésért, adózásért
- saját juttatásaid is magadnak kell kitermelned
- megjelenhet az elszigeteltség érzése
+2. Saját vállalkozás marketingese
Nem utolsó sorban pedig saját vállalkozásodban vagy akár családi vállalkozásotokban lehetsz a cégetek önálló marketingese. Önállóan felelhetsz a felsorolt tevékenységekért úgy, ahogy jónak látod. Marketingstratégiát alakíthatsz ki, és azokat a marketingeszközöket veheted igénybe, amelyekre a cégnek leginkább kapacitása van. A feladatok egy részét ki tudod szervezni alvállalkozóknak (ügynökségek, esetleg másik freelancer), és ezek minőségéért te felelsz majd.
Előnyei:
- teljeskörűen te irányíthatod a vállalkozás marketingstratégiáját
- az erőfeszítéseid, a beletett munkád megjelenik a vállalkozás sikerességében
- jelentős anyagi megtérülésre számíthatsz, ha a vállalkozás sikeres
- rugalmasabb időbeosztás és munkakörnyezet lehetősége
Hátrányai:
- a vállalkozás vezetésével járó plusz stresszt és felelősséget ró rád, beleértve a pénzügyi és jogi felelősséget is
- nagyobb kitettség a makro gazdasági folyamatokra
- pénzügyi kockázat lehetősége, ha a vállalkozásod nem sikeres
- ha mindent is te szeretnél csinálni, akkor előbb-utóbb elveszted a fókuszt, ami a vállalkozás rovására megy
- a munka és a magánélet szétválasztása szinte lehetetlen küldetés
A cikksorozat további részeit itt érheted el:
- 3. Offline vs. online marketing
- 4. B2B vs. B2C marketing (hamarosan…)
- 5. Push vs. Pull marketing (hamarosan…)