Gerillamarketing

A gerillamarketing egy olyan marketingtevékenység, amely során nagy kiterjedésű, figyelemfelkeltő, meglepetésszerű, már-már megdöbbentő reklámot készítünk. Ezzel az a célunk, hogy a nagyon is szokatlan üzenet nagy közönséget érjen el minél rövidebb idő alatt.

Napjainkra teljesen átalakult a fogyasztói magatartás. Már teljesen máshogy állunk a reklámokhoz, ahogyan régen. Éppen ezért a marketingeseknek időnként szakítaniuk kell a klasszikus, rém unalmas reklámozással, ehelyett pedig meghökkentő, gyorsan terjedő reklámokat is ki kell találniuk. A fogyasztókat szinte percenként annyi új inger és információ éri (zavarja meg), hogy mindenképp olyan reklámot kell gyártani, ami kitűnik a “tömegből”.

Erre való a gerillamarketing, aminek az eszköztára körülbelül végtelen, csakis a képzeletünk szabhat határt.

Mi a gerillamarketing?

A gerillamarketing egy olyan marketing taktika, amely során a vállalatok meglepő és / vagy szokatlan eszközöket alkalmaznak egy termék vagy szolgáltatás népszerűsítésére.

A gerillamarketing a hagyományos marketing (nyomtatott, rádiós és televíziós) helyett a digitális médiára “átszokás” egyik eredménye. Tehát nem széles körű médiakampányok révén jut el a fogyasztókhoz.

Magát a kifejezést 1986-ban alkotta meg Jay Conrad Levison, amikor először használta ezt a kifejezést a Guerrilla Marketing című könyvében. Eleinte tehát nem meglepő módon Amerikában vált ismertté, de napjainkra már elég széles körben elterjedt.

A gerillamarketing jellemzői

Ez a marketing taktika nem működik jól minden termék és szolgáltatás esetében, ahogy a célcsoportot is célszerű megválasztani, ugyanis a fiatalabb generáció vevőbb az ilyesfajta reklámozásra.

A gerillamarketing során figyelemfelkeltő, meglepetésszerű, megdöbbentő taktikákat és módszereket alkalmazunk a közönség elérése érdekében. Célja, hogy minél több emberhez (szóbeszéddel, megosztással) minél szélesebb körben és a lehető legolcsóbban érjen el az üzenet, így váljon virálissá. Röviden, tömören tehát: durranjon nagyot és lehetőleg legyen olcsó.

A nap végén minél több értékesítést szeretnénk produkálni, tehát a végső cél az, hogy minél több fogyasztó megvásárolja a terméket vagy szolgáltatást, vagy beszéljen róla más potenciális vásárlókkal.

A gerillamarketing típusai

A gerillamarketingnek számos fajtája létezik. Ezek közül összegyűjtöttem néhány példát egy-egy rövid magyarázattal. A legtöbbnek sajnos nincsen magyarul is használt verziója, így az angol megnevezések szerint csoportosítottam:

  • Buzz marketing (vírusmarketing): általában a közösségi médiában vírusként terjedő reklámok.
  • Ambient marketing (környezeti): a környezet elemein bemutatott reklám.
  • Ambush marketing (álcázott vagy csapda): amikor egy híres eseményt vagy rendezvényt (pl. Olimpia, focimeccs) használnak fel reklámként.
  • Stealth marketing (lopakodó): kvázi rejtett reklámok, amit a fogyasztók sokszor csak “tudat alatt” vesznek észre (például egy filmben megjelenő márka).
  • Astroturfing marketing: a cégek, lobbicsoportok által létrehozott álmozgalmak reklámként használása.
  • Grassroots marketing (alulról építkező marketing): egy olyan stratégia, amelyben a márkák olyan tartalmat hoznak létre, amely kifejezetten egy rést vagy egy meghatározott közönséget céloz meg.
  • Street marketing (utcai): utcán elhelyezett reklámok.

A gerillamarketinget a megjelenés formái szerint is megkülönböztethetjük:

  • kültéri vagy szabadtéri
  • beltéri
  • rendezvény

A gerillamarketing eszközei

Nézzünk meg konkrét ötleteket is az előbbiekre:

Játékok, nyereményjátékok: a közösségi médiában futótűzként tudnak terjedni, de arra mindenképp figyelni kell, hogy valóban legyen értelme is a játéknak. Tehát nem párszáz forintos termékeket kell játékba küldeni (bár influenszerek oldalain még ezek is nagyon mennek), hanem valóban értékes, nagyobb közönséget elérő termékeket.

Szokatlan helyek, felületek: ez egy nagyon elterjedt módja a gerillamarketingnek külföldön, de Magyarországon is egyre sűrűbben használják – (hívhatnánk a meglepetés erejének is ezt a módszert). Ilyen lehet például, amikor egy sorozatot sokkoló formában próbálnak promotálni.

Ezt használták például az egyik kedvenc sorozatom népszerűsítésére is:

Gerillamarketing egy taxin
A Maffiózok (The Sopranos) című HBO sorozat gerillamarketingje

Nyilvános helyek: célszerű nyilvános helyeket használni a minél nagyobb közönség elérésének érdekében. Például: utcák, koncertek, nyilvános parkok, sportesemények, fesztiválok, strandok és bevásárlóközpontok.

Rejtett reklámok: a stealth marketing (lopakodó) tipikus példája, amikor egy filmben vagy sorozatban bújtatnak el egy reklámot:

Gerillamarketing a Trónok harca sorozatban
Egy elfeledett kávés pohár a Trónok harca című sorozatban

A Trónok harca befejező évadában ott felejtettek egy kávés poharat, ami adásba is került. Sok találgatás terjed a neten, hogy ez vajon szándékos volt-e, de az HBO és a “gyanúsított” Starbucks is tagadja, hogy reklám lett volna. Ha szándékos is volt, akkor ez egy tökéletes iskolapéldája a gerillamarketingnek.

Ettől függetlenül a Starbucks ráült a lehetőségre egy tweet formájában:

A milliárd dolláros ingyenreklámról és bakiról bővebben a linkre kattintva olvashatsz el egy sztorit.

Konklúzió

Mi az a gerillamarketing?

A gerillamarketing a hagyományostól eltérő marketingmódszerek összefoglaló neve, amely során alacsony költségvetésű, szokatlan módszerekkel maximális eredményeket próbálunk elérni.

Ha a marketingesek jól használják ki a gerillamarketing lehetőségeit, akkor a különféle taktikák segítségével sokkal maradandóbb, értékesebb élményt nyújthatnak a célközönségnek, mint a hagyományos reklámozási formákkal.

Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz