A “DM me” rövidítést az online kommunikáció során is használjuk, ami annyit tesz: direct message me, azaz küldj nekem személyes üzenetet. Ezzel a felhívással gyakran találkozni közösségi oldalakon (Facebookon, Instagramon, TikTokon) vagy egyéb chat felületeken. Például ha valaki azt írja, hogy “van 2 db áron alul eladó Sziget jegyem, dm me”, az azt jelenti, hogy ha érdekelnek a jegyek, akkor privát üzenetet írj, és megbeszélitek a részleteket.
A továbbiakban a marketing vonatkozású DM levél fogalmáról és használatáról lesz szó.
A DM levél jelentése
Mi a DM levél, és mi köze a marketinghez? Hol helyezkedik el a marketing csatornák között, és mikor érdemes használni? Továbbá azt is boncolgatni fogom, hogy miért nem érdemes temetni a DM levelet.
Mielőtt belemennénk abba, hogy milyen is egy jó DM levél, összefoglaltam a leggyakoribb kérdéseket a témában:
A DM levél az angol Direct Mail vagy Direct Message szavak kezdőbetűiből tevődik össze.
A DM levél célja leginkább az, hogy rábírja a címzettet valamilyen termék megvásárlására vagy egy szolgáltatás igénybevételére.
A DM levél manapság is egy jól működő marketing eszköz, csupán egyre kevesebben használják az alternatívák miatt.
A DM levél online marketing megfelelője az email marketing.
A DM levél tehát egy olyan marketing célú fizikai, postai vagy elektronikus levél, melyet kifejezetten reklámcéllal küldenek a címzettek számára.
A klasszikus DM levél papír alapú volt (hiszen postai úton küldték), míg az online marketing el nem kezdte kiszorítani a hagyományos leveleket a piacról. Azonban a DM levél egyáltalán nem halott, mégis sok marketinges már évekkel ezelőtt eltemette.
A hagyományos levél sikeressége pontosan a szokatlanságában rejlik, hiszen manapság csak kevés jó megoldással lehet találkozni. Hozzászoktunk, hogy a legtöbb promóciós anyag az elektronikus levelezőládánkba érkezik, ezért nagyobb eséllyel figyelünk fel egy kreatív, személyre szabott postai levélre.
A postai DM levélnél a verseny is alacsonyabb (kevesebb a konkurencia), a megnyitási arány pedig magasabb is lehet, hiszen a borítékokat a legtöbb ember kíváncsian kibontja – csak a reklámújságokat repítik el messzire.
A DM levél részei, elemei
Ne az első sorokkal próbáljunk meg eladni, mert nem fog sikerülni. Ehelyett próbáljuk meg felkelteni az olvasó figyelmét és érdeklődését (erről beszél az AIDA-modell is). Ezt legjobban azzal tehetjük meg, ha az ő fejével gondolkodunk.
Milyen problémára szeretne megoldást találni? Mire lesz jó neki a termékünk / szolgáltatásunk?
Ha ezekre a kérdésekre tudjuk a választ, akkor meg is fogjuk tudni győzni, így a DM levél végső soron eléri valódi célját, a vásárlást.
A levél végéről pedig nem maradhat el egy frappáns CTA (Call-to-Action), amivel ösztönözhetjük a vásárlásra. Nem célszerű finomkodni, egyértelmű ajánlatot tegyünk a címzett számára, melyet nem szeretne elutasítani. A meggyőzés érdekében érdemes egyéb trükkökkel is élni:
- Scarity / pressure: x darab már x ideig érhető el.
- Social proof: már x ember életét könnyítettük meg.
Az ajánlatot természetesen még tovább lehet finomítani: adhatunk speciális kedvezményt, akciót, ingyenes kiszállítást vagy bármilyen más ajándékot.
A DM levél és a GDPR
A DM levelek kapcsán nem lehet elmenni a GDPR fontossága mellett, amelyről bővebben a linkre kattintva olvashatsz!
A GDPR-t fontos megemlíteni, hiszen nem kevés személyes adatot kezelünk DM levél küldése során. Általában tudjuk a címzett (értelemszerűen) pontos levelezési címét, a teljes nevét, és egyéb elérhetőségeit (telefonszám, email cím, stb.) is.
Ezekkel a személyes adatokkal körültekintően kell bánni, amelyről az Adatkezelési tájékoztatóban kell nyilatkoznunk. Az adatvásárlás, levelezési lista vásárlás, a spammelés (mint black-hat technika) éppen ezért szerencsére kezd kiszorulni a piacról.
+1 érdekesség: tudtad, hogy a Magyar Posta is kínál DM levél szolgáltatást? A következőképp keress rá: kedvezményes díjú dm levél (kdm levél).