Mi a direkt marketing?
A direkt marketing (vagy közvetlen üzletszerzés) egy olyan marketingtevékenység, mely során a potenciális ügyfelekkel / vásárlókkal közvetlen kapcsolatfelvétel következtében kommunikálunk. A célunk az, hogy valamilyen reklám segítségével direkt kapcsolatot alakítsunk ki a célpiaccal, így növelve az értékesítést.
A kommunikáció során nincsenek köztes partnerek, hanem közvetlenül a fogyasztói csatornán lépünk kapcsolatba a vevőkkel.
Fogyasztóként is sokszor találkozhattál már a direkt marketing eszközeivel és különböző formáival. Ezek közül mutatok meg néhányat.
Direkt marketing eszközök
A direkt marketing lényege, hogy a potenciális vásárlót közvetlenül keressük meg, egyfajta személyes kapcsolatot kialakítva. Erre azért van szükség mert a személyes kapcsolat nagymértékben javítja az eredményt, az értékesítés hatékonyságát.
Egyszerűen azért, mert sokkal szívesebben veszel valamit valaki olyantól, akit ismersz, mint egy teljesen idegentől.
Gondolj csak a postai levelekre, telefonhívásokra vagy az emailekre. Mennyivel személyesebb csatornák, mint egy klasszikus rádióreklám? (Korábban még a faxot is az előző listába lehetett sorolni.)
A személyes kapcsolat kiépítése során pedig ezek a reklámeszközök sokkal hatékonyabbak lehetnek, mint egy TV spot vagy egy óriásplakát.
Direkt marketing lista
A legfontosabb direkt marketing eszköz maga a közvetlen üzletszerzési, azaz direkt marketing lista. Ez az “adatbázis” tartalmazza a potenciális ügyfelek személyes adatait (név, elérhetőség), mely során fel tudjuk venni velük a kapcsolatot.
Telemarketing, telefonos megkeresés
A direkt marketing még telefonon is jól működik. A telemarketing lényege, hogy a potenciális ügyfelet telefonon keressük fel. Itt is két opciónk van:
- hideghívás: amikor különböző adatbázisok által jutunk hozzá személyes adatokhoz, és teljesen ismeretleneket hívunk fel.
- saját adatbázis: amikor saját adatbázist építünk korábbi vásárlókból vagy érdeklődőkből (akik pl. teljesítettek valamilyen puha konverziót, feliratkoztak a hírlevélre, stb.) és velük vesszük fel a kapcsolatot.
Fax
Régen a fax használata a cégek körében igen népszerű volt, de manapság magánszemélyek szinte egyáltalán nem használnak faxot, így nem érdemes erre fókuszt helyezni. Ugorjunk is tovább.
Postai levél, DM levél
A DM levél (vagy levélreklám) egy hagyományosan postai úton érkező levél, mely prospektusokat, akciókat vagy promóciós anyagokat tartalmaz.
Manapság egyre kevesebben használják a postai megkeresést, ami nem meglepő, hiszen az interneten sokkal egyszerűbben sokkal nagyobb közönséget tudunk elérni, nem mellesleg nagyságrendekkel olcsóbban. Viszont érdemes szem előtt tartani, hogy nagymennyiségű levélküldéskor mennyiségi kedvezményt tudsz kialkuldni.
Ugyanakkor számos olyan piaci eset merülhet fel, amikor a postai úton történő direkt marketing eredményes lehet. Ilyenek lehetnek, ha például idős korosztály a célcsoportunk (nagyobb arányban fogyasztanak klasszikus reklámokat) vagy, ha vállalkozásokat szeretnénk elérni (a céginformációk nyilvánosak a neten).
Email marketing
Az email marketing tipikusan a postai levél modern formája. Itt is két lehetőség van: vagy adatbázist vásárolsz vagy magadnak építesz. Természetesen ebben az esetben is az utóbbi megoldást célszerű választanod (nem mellesleg előzetes hozzájárulást kell kérned a felhasználóktól – de szerintem ezt már tudod).
A saját adatbázisunkban lévő “ügyfelek” ismernek minket és önként adták meg adataikat, ezért bátran megkereshetjük őket ajánlatainkkal. Nagyon sokan ott rontják el, hogy nem használják ki az email marketingben rejlő potenciált.
Nagyon sok esetben iratkoztam már fel én is email listára. Le szerettem volna tölteni valamit, kedvezményt kaptam, vagy csak egyszerűen érdekelt a tartalom. De nem jött semmi. Tovább vártam, és azután sem jött. Ilyenkor ez egy nagy kihagyott ziccer, hiszen a felhasználók önként adták meg az adataikat. Ismernek minket, és sikerült felkeltetnünk az érdeklődésüket. Ilyenkor nem szabad figyelmen kívül hagynunk őket.
A direkt marketing összességében egy igen jól működő marketing eszköz, így mindenképp érdemes bevenni a repertoárba. A személyes adatvédelem területén azonban felvethet jogi kérdéseket (főleg a GDPR óta), így érdemes egy szakemberrel is konzultálni.