BCG mátrix

A BCG mátrix a vállalatok termékeinek és szolgáltatásainak elemzésére szolgál, amelyeket a piaci részesedés és a piaci növekedés alapján vizsgál. Besorolási lehetőségei: Kérdőjelek, Sztárok, Döglött kutyák, Fejőstehenek.

A BCG mátrix az egyik legáltalánosabb és legismertebb stratégiai elemzési módszer, amelyet a marketingesek is előszeretettel használnak. Ha még nem hallottál a “döglött kutyákról” vagy a “fejőstehenekről” a marketingben, akkor itt az ideje megismerned ezt a modellt is!

A BCG mátrix fogalma

A BCG mátrix a vállalatok termékeinek és szolgáltatásainak elemzésére szolgál, amelyeket a piaci részesedés és a piaci növekedés alapján vizsgál.

A BCG mátrix modellt a Boston Consulting Group dolgozta ki, ezért is rövidítjük a vállalat kezdőbetűivel.

A BCG mátrix célja

A modell segítségével megvalósítható:

  • a gyártott és forgalmazott termékek piaci pozícionálása,
  • a termékéletgörbék meghatározása,
  • alkalmazott stratégiák kiválasztása,
  • a vállalat szempontjából optimális termékportfólió kialakítása.

A BCG mátrix előnye és hátránya

Mire használják és milyen előnye van a mátrixnak? Előnye, hogy igen nagy segítséget nyújt a termékfejlesztés stratégiájának megalapozásához. Viszonylag könnyen (és gyorsan) értelmezhető információkat kaphatunk a termékünkről, amely segít a megfelelő stratégia kiválasztásában.

A modell legnagyobb hátránya, hogy csupán két tényező (piaci részesedés és piaci növekedés) alapján elemzi a piacot. Igazából semmilyen változót nem vesz figyelembe, így nem tudja nyomon követni a változásokat. Tehát hosszú távú használata nem ajánlott, mindig az aktuális helyzetet vázolja fel.

A BCG mátrix részei

A BCG mátrix négy részbe sorolja be a vállalatokat:

  • Kérdőjelek
  • Sztárok
  • Döglött kutyák
  • Fejőstehenek

A már említett két változó alapján:

  1. Piaci részesedés
  2. Piaci növekedés
BCG mátrix példa
BCG mátrix példa

Kérdőjelek

Kérdőjelek

A kérdőjelek közé azok a termékek sorolhatók, amelyek még viszonylag újak és a relatív piaci részesedésük még alacsony, de mégis magas piaci növekedés (potenciál) van bennük. Erre a gyorsan bővülő / változó piac ad ígéretes lehetőséget.

Ezek a termékek még nem hoznak profitot a vállalat számára, mert a kereslet kielégítése nagy kezdeti költséggel jár. A vállalat a piaci igényekre válaszolszva további növekedéssel vagy visszavonulással tud számolni. A kérdőjelekből opcionális esetben sztárok lesznek.

Sztárok

Sztárok

A sztárok csoportjába azok a termékek tartoznak melyek magas piaci részesedés mellett magas piaci növekedéssel is tudnak számolni. A termékek iránti kereslet igen magas, de a termelés mégsem nyereséges, mert a piaci verseny igen jelentős. A piaci igények kielégítése és a versenytársakkal való “viaskodás” felemésztheti a profitot.

A vállalat további növekedésre vagy szinten tartásra számíthat. Ha elérik a maximális piaci növekedést, ideális esetben fejőstehenekké válnak.

Döglött kutyák

Döglött kutyák

A döglött kutyák a vállalat legrosszabban teljesítő termékei és szolgáltatásai. Ezeknél a termékeknél a piac nem növekedik és a relatív piaci részededésük is igen alacsony.

Ezeket a termékeket, szolgáltatásokat vagy a teljes üzletágat érdemes kivonni piacról, ha ezzel a lépéssel a versenytársunkat nem juttatjuk előnyös pozícióba. Tehát az ideális stratégia a visszavonulás vagy a szinten tartás lehet.

Fejőstehenek

Fejőstehenek

A fejőstehenek közé azok a termékek tartoznak, amelyeknek a piaci növekedése alacsony vagy stagnáló, de mégis magas relatív piaci részesedéssel bírnak. Ezeknek a termékeknek a marginja erősen kedvező, ezért célszerű minél tovább fenntartani ezt az állapotot.

A vállalat legideálisabb stratégiája a szinten tartás vagy az aratás lehet.

Konklúzió

A BCG elemzés valójában egy termékéletciklus görbe is. Egy termék vagy szolgáltatás kezdetben még kérdőjel, majd minél ismertebb (piaci növekedés) és használtabb (piaci részesedés) lesz, úgy válik sztárrá. Az újdonságra a versenytársak is felfigylenek, majd egy idő után a piac telítetté válik, és a verseny kiélesedik. Ekkor a növekedés üteme lelassul és fejőstehénné válik. Mikor pedig a termék már nem, hogy profitot nem termel, de csak veszteséget generál, akkor döglött kutyák közé soroljuk be.

Tehát a BCG mátrix elsősorban termékek és üzletágak elemzésére, pozícionálására használható, ami egy jó alapot nyújt a további elemzések elvégzéséhez.

Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz