Audit

Az audit egy gazdasági vonzatú fogalom, ami valamilyen gazdasági tevékenység elemzésére, átvizsgálására értendő az előre definiált auditkritériumok alapján. A marketingben egy független szakértői elemzést jelent.

Mi az audit jelentése?

Az audit a latin eredetű “audiencia” szóból származik, ami eredetileg meghallgatást jelentett. Mai jelentése inkább már a “vizsgálat“, amit általában egy működő folyamatra, rendszerre, vállalkozásra, termékre, stb. értünk.

Az auditálás tehát egy olyan objektív vizsgálat és elemzési módszeregyüttes, amit általában egy vállalkozásra vetítve végzünk el, hogy megvizsgáljuk eredményeit és javaslatot tegyünk a fejlődési lehetőségekre.

Az auditálás további jellemzői:

  • objektív,
  • módszeres,
  • független,
  • dokumentált.

Mi az auditálás célja?

Az auditálás célja, hogy kirajzolja a fejlődési irányvonalat, amiért részletesen megvizsgáljuk, hogy az adott vállalkozás tényezői mennyire eredményesek és mennyire felelnek meg az elvárásoknak, az auditkritériumoknak.

Marketing auditálási módszerek

Az auditálás az alapja minden projektnek. Legyen szó új projektről vagy már működőről, ez egy kihagyhatatlan lépés. A marketing egy igen komplex szakterület, aminek számos részterülete van, tehát az, hogy valaki “marketinges”, elég sok mindent jelenthet.

Szóval elég sokféle auditálási formával foglalkozhatunk. Emiatt csak a legtipikusabb auditálási formákat emelném ki ebben a bejegyzésben.

Marketing audit

A marketing audit a legösszetettebb, mindenre kiterjedő auditálás, ami magába foglalja a hagyományos marketingeszközöket és a digitális eszközöket is.

Egy teljes marketing audit nem minden esetben végezhető el egy személyben, hiszen elég sok részterületet felölelhet, ami elsősorban a vállalkozás méretétől, tevékenységi köreitől és piacától függ.

A marketing auditálás során olyan klasszikus módszereket is használhatunk, mint a marketing-mix (4P, 7P, 4C stb.) elemzése, a SWOT analízis (magyarul GYELV) vagy például a Porter-féle öttényezős iparági elemzés.

Online marketing audit

A teljes marketing auditon belül a digitális vagy online marketing audit az egyik legnagyobb csoport, amiben a vállalkozás összes digitális marketingeszközét figyelembe vesszük.

Ezt leginkább kétféle oldalról lehet megközelíteni:

  1. a vállalkozás weboldala
  2. a vállalkozás közösségi média oldalai

Ez az a két nagy felület, amivel minden mai vállalkozásnak rendelkeznie kell, ha nem szeretne teljesen észrevétlen maradni. Persze egy saját weboldal és például egy üzleti Facebook oldal megléte még nem garancia arra, hogy észre is vesznek majd.

Weboldal audit

A weboldal audit során a vállalkozás weboldalának teljes elemzése történik meg. Elsősorban a weboldalt különféle szoftverekkel kell elemezni, de a józan észre és korábbi tapasztalatainkra is hagyatkoznunk kell. Például a dizájnról kikérhetjük ügyfeleink, kollegáink véleményét is mielőtt hőtérképes elemzésbe vagy A/B tesztelésbe kezdenénk.

A weboldal audit során elemezni kell, hogy a honlap mennyire felel meg a legmodernebb webes sztenderdeknek. Többek között elemezni kell a weboldal:

  • dizájnját, felhasználói felületét (UI – User Interface),
  • struktúráját, felépítését, felhasználói élményét (UX – User Experience),
  • biztonságát,
  • gyorsaságát,
  • reszponzivitását (mobilbarát-e),
  • keresőoptimalizáltságát (tech SEO),
  • és versenytársait.

Közösségi média audit

A közösségi média audit az online marketing audit egyik részeleme, ami az összes social media platform teljesítményét és lehetőségeit elemzi.

Tehát ha a vállalkozásod social media auditálását szeretnéd elvégezni az összes közösségi oldalt figyelembe kell venned. Azokat is, amelyeken vállalkozásod nincs jelen. Vizsgáld meg, hogy eddig miért nem használtad az XY platformot, és hogy hogyan tudnád ezt hatékonyan megtenni.

Konklúzió

Az audit elvégzését a vállalkozás minden területére be kell vezetni és meghatározott időszakonként célszerű elvégezni, hogy mindig aktuálisan lássuk vállalkozásunk helyzetét. Fontos, hogy objektíven vizsgáljunk minden tényezőt, hogy a vállalkozáshoz fűződő érzelmek ne vigyenek el az erdőbe. Ehhez gyakran független szakértői segítséget kell igénybevenni.

Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz