4C modell

A 4C modell a marketing mix kialakítása során a fogyasztót helyezi előtérbe a cég helyett. Röviden szöges ellentéte a 4P-nek. De mi a logika mögötte és hogyan kapcsolódik a 4P-hez?

A 4C modell

Robert F. Lauterborn 1990-ben javasolta a 4C modell használatát a marketing mix összeállítása során, amit a 4P modellel állított szöges ellentétbe. Az újfajta megközelítés szerint a marketing eszközök megválasztása során érdemes a fogyasztókat előtérbe helyezni a vállalat szemszöge helyett. Ilyenkor a tömegmarketing helyett sokkal érdemesebb niche marketinget végezni, azaz réspiacokra lőni.

A 4P modellben ha jól megfigyeled a “P-ket”, könnyen észreveszed, hogy mindegyik magáról a cégről szól. A cég terméke, a cég ára, a cég értékesítési helye és marketing eszközei. Na pontosan ezzel megy szembe a 4C. Az üzenete egyszerű: ne minden a vállalatról szóljon, kerüljön a fogyasztó az előtérbe, hiszen végső soron az ő igényeit elégítik ki a termékünk / szolgáltatásunk.

A 4C modell a marketing mix elemeinek a fogyasztó szemszögéből történő vizsgálatát jelenti.

  1. Consumer needs and wants vagy clients (product helyett): azaz fogyasztói igények vagy ügyfelek.
  2. Costs (price helyett): költségek.
  3. Convenience (place helyett): kényelem.
  4. Communication (promotion helyett): kommunikáció.
4P4CJellemzés
Termék (product)Fogyasztói igény (consumer needs and wants)A fókusz a fogyasztói igényekre kerül át a termelés helyett.
Ár (price)Költség (cost to satisfy)A fogyasztás teljes költségét számba veszi, nemcsak a polci árat vagy a “dobozos árat”. Például egy mozi során a popcorn, a nachos és az üdítő költsége is megjelenik.
Hely (place)Kényelem (convenience to buy)A kényelem egyre fontosabbá vált, mint igény a vásárlás helyével és módjával kapcsolatban. Például érintkezés mentes fizetés bankkártyával, részletfizetési lehetőség, stb.
Promóció (promotion)Kommunikáció (communicaiton)A mindenkihez szóló tömegkommunikáció helyett (manipulatív érzete van) helyett a közvetlen kommunikáció kerül előtérbe.
A 4P és 4C összehasonlítása, párosítása

Azaz:

  • a standard termékleírás helyett a fogyasztó igényei a fontosak,
  • a termék fogyasztói ára helyett a vásárlónál felmerülő teljes költség (például a kiszállítás díja is, amit bizonyos értékhatár felett el is engedhetünk),
  • az értékesítés helyénél megjelenik a fogyasztó kényelme, ami befolyásolja a vásárlásban (például egy webáruházban történő gyors vásárlás és online bankkártyás fizetés kényelme),
  • a kommunikáció során már nem célunk megzavarni a fogyasztót push marketinggel, sokkal inkább pull marketing jellegű reklámok kerülnek előtérbe.
Visszajelzés

Hasznos volt a cikk?

Kérlek szavazz, hogy még jobbak lehessenek a cikkek! Neked egy gyors kattintás, nekem hatalmas segítség. Minden visszajelzést olvasok. És még az email címed sem kérem el hozzá.

Feliratkozás

Iratkozz fel!

Ha tetszett a cikk, én pedig küldök egy emailt, ha újat írok a témában!

  • A hónap legérdekesebb marketinges újdonsága
  • Azonnal használható produktivitási tippek
  • Bármikor könnyedén leiratkozhatsz