4C modell vs. 4P a marketing mixben

A 4C modell a marketing mix kialakítása során a fogyasztót helyezi előtérbe a cég helyett. Röviden szöges ellentéte a 4P-nek. De mi a logika mögötte és hogyan kapcsolódik a 4P-hez?
Tartalomjegyzék

A 4C modell

Robert F. Lauterborn 1990-ben javasolta a 4C modell használatát a marketing mix összeállítása során, amit a 4P modellel állított szöges ellentétbe. Az újfajta megközelítés szerint a marketing eszközök megválasztása során érdemes a fogyasztókat előtérbe helyezni a vállalat szemszöge helyett. Ilyenkor a tömegmarketing helyett sokkal érdemesebb niche marketinget végezni, azaz réspiacokra lőni.

A 4P modellben ha jól megfigyeled a “P-ket”, könnyen észreveszed, hogy mindegyik magáról a cégről szól. A cég terméke, a cég ára, a cég értékesítési helye és marketing eszközei. Na pontosan ezzel megy szembe a 4C. Az üzenete egyszerű: ne minden a vállalatról szóljon, kerüljön a fogyasztó az előtérbe, hiszen végső soron az ő igényeit elégítik ki a termékünk / szolgáltatásunk.

A 4C modell a marketing mix elemeinek a fogyasztó szemszögéből történő vizsgálatát jelenti.

  1. Consumer needs and wants vagy clients (product helyett): azaz fogyasztói igények vagy ügyfelek.
  2. Costs (price helyett): költségek.
  3. Convenience (place helyett): kényelem.
  4. Communication (promotion helyett): kommunikáció.
4P4CJellemzés
Termék (product)Fogyasztói igény (consumer needs and wants)A fókusz a fogyasztói igényekre kerül át a termelés helyett.
Ár (price)Költség (cost to satisfy)A fogyasztás teljes költségét számba veszi, nemcsak a polci árat vagy a “dobozos árat”. Például egy mozi során a popcorn, a nachos és az üdítő költsége is megjelenik.
Hely (place)Kényelem (convenience to buy)A kényelem egyre fontosabbá vált, mint igény a vásárlás helyével és módjával kapcsolatban. Például érintkezés mentes fizetés bankkártyával, részletfizetési lehetőség, stb.
Promóció (promotion)Kommunikáció (communicaiton)A mindenkihez szóló tömegkommunikáció helyett (manipulatív érzete van) helyett a közvetlen kommunikáció kerül előtérbe.
A 4P és 4C összehasonlítása, párosítása

Azaz:

  • a standard termékleírás helyett a fogyasztó igényei a fontosak,
  • a termék fogyasztói ára helyett a vásárlónál felmerülő teljes költség (például a kiszállítás díja is, amit bizonyos értékhatár felett el is engedhetünk),
  • az értékesítés helyénél megjelenik a fogyasztó kényelme, ami befolyásolja a vásárlásban (például egy webáruházban történő gyors vásárlás és online bankkártyás fizetés kényelme),
  • a kommunikáció során már nem célunk megzavarni a fogyasztót push marketinggel, sokkal inkább pull marketing jellegű reklámok kerülnek előtérbe.

Hasznos volt a cikk?

Csabai Ádám

Csabai Ádám

Marketing blogger, SEO specialista, a The Pitch SEO ügynökség SEO elemzője és tanácsadója. Kérdésed van, vagy hibát találtál valahol, esetleg szeretnéd kiegészíteni az egyik cikket valamivel? Dobj egy emailt vagy Messenger üzenetet! Minden üzenetre válaszolok.
Csabai Ádám

Csabai Ádám

Marketing blogger, SEO specialista, a The Pitch SEO ügynökség SEO elemzője és tanácsadója. Kérdésed van, vagy hibát találtál valahol, esetleg szeretnéd kiegészíteni az egyik cikket valamivel? Dobj egy emailt vagy Messenger üzenetet! Minden üzenetre válaszolok.

Érdekel a marketing?

Iratkozz fel és az elsők között lehetsz, akik megkapják az új anyagot! Csak egy email címet kell megadnod.

Ezek is érdekelhetnek

Marketing eszközök
Csabai Ádám

Marketing eszközök A-tól Z-ig

Melyek a leghatékonyabb offline (azaz hagyományos) és online vagy digitális marketing eszközök? Ez a cikk erről szól és folyamatosan bővül.

Primer kutatás
Csabai Ádám

A primer kutatás jelentése és fajtái

Mit jelent a primer kutatás, és melyek a primer adatok? Ebben a cikkben összefoglaltam a marketingkutatás
primer adatfelvételi módszereit, jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szekunder kutatás
Csabai Ádám

A szekunder kutatás fogalma és használata

Mit jelent a szekunder kutatás és melyek pontosan a szekunder adatok? Ebben a cikkben a marketingkutatás lépéseként megnézzük a szekunder (azaz másodlagos) kutatás jellemzőit és felhasználási körülményeit.

Szorít az idő? ⏰

Nincs időd elolvasni? Semmi gond.
Küldd el a cikket emailben magadnak vagy valaki másnak:

Email küldése

Gratulálok! 🎉

Örülök, hogy elolvastad a(z) 4C modell vs. 4P a marketing mixben című cikket! Hasznosnak találtad? Oszd meg mással is, hogy más is tanulni tudjon belőle!
Facebook
LinkedIn